"Hjälp"
Hej vi är 2 tjejer som har 2 hamstrar och vill para dom men vi vill ha tips hur man gör,och vad ungarna äter ?:D

Men ni kan inte para dom om ni inte vet någonting!??

Jag är absolut ingen expert men vad ni än gör para INTE hamstrarna förän ni överhuvudtaget vet någonting om avel och genetik!

Ni kan börja med att gå in på SHF:s hemsida och läsa lite om rekommendationer. Lägsta respektiva högsta åldern på hamstrarna t.ex. Lämpliga färger att para.
Fundera på om ni har pengar undanlagt ifall någonting går snett. Hade en hona som inte fick ut sina bebisar. Slutade med att honan blev avlivad och det kostade 2000kr på jourtid hos veterinären.
Så börja lite med att läsa den faktan som finns.
Jag har läst om uppfödning i ett år nu och min första kull kommer eventuellt i februari. Para helst inte djuraffärs-hamstrar, de kan ha sjukdomar som ungarna också får och jag kan lova.. ni kommer ångra det restan av livet när ni tillslut har sett att ungarna dog av samma sjukdom.
Läs på mycket mer t.ex på www.hamsterforeningen.se
Man får inte ha för bråttom, då går allt bara fel.
Mvh // Marie

Tack för alla tips, och jah vi ska läsa nogrant och sånt innan vi gör detta =D

Men hallå vi kan typ allt utom vad och när ungarna kan äta hanster mat?!
Jag vet inte exsakt när ungarn abörjar äta just hasterblandning men vad jag vet så är det tidigt dom börjar mumsa i sig tex Barnmat och anant lättätligt.
Vad ni bör vet inna är ju tex.
- Hur ma nser könskillnader
- När dom blir könsmogna
- Vad ní har för färger och om dom går ihopp samt hårlag då
- Vad för mat ni bör je och bör undvika.
- Ni bör ju även ha lite erfarenhet om tex hur er hamster är när den är pigg och när den anske behöver vård.
- man behöver pengar då det ävne på gnagare lätt drar iväg med mång atusenlappar för sjukvård.
- Ni bör räkna med att inte få ungarna solda, har ni platts för alla ungarn hemma? Hur bor dom nu är burne lämplig för en hamster med ungar?
- Är hamstrana ni tänkt para i bra konditon, friksa och med bra gener och personligheter?
- Har ni ett avelsknam och har hasmtrarna stamtavla?
Detta är nog ungefär de ma nbehöver tänka på.. Iallafall de som jag tänker på nu när jag själv funderar på att börja avla. 
Vad är det föresten för masrtar ni tänkt para då? HUr ser dom ut ålder och stamtalva?
lägger till en punkt:
* Ni bör veta när honan brunstar och vad det innebär.
// Marie

Men hur vet man när hon brunstar?
och jag vet ganska mycke för att mamma har haft uppfödning ;)
Okje =) har din mamma fött upp hamstar? i så fall borde ju hon veta det och kunna hjälpa dig.
Brunstning är nog det jag är lite osäker på.
Tror att dina frågor finns i articklrarna här på forumet. Ska själv läsa igenom igen.

Men om din mamma haft uppfödning så vet hon ju allt ifrån brunst till när och vad de ska äta.
Det är ju jättebra att ha någon hemma som kan svara på alla frågor.

Nej hon kan inte allt, hon hade hamstrar när hon var yngre 

Asså hon har haft både hamsteruppfönging ich ökenrottor men mamma är lite cenil! :)