Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 5655 ggr
dragonstar
0

Uppfödarburar?

Hej  satt och fundera på hur man på samata sätt kan ha sina hamstara om man nu sak ha flera för uppfödning. funderar på någon fom av hyllplansbur elerl dunor/samlarlådor staplade på något sätt.

Så nu undrar jag om ni kan visa hur ni har löst era förvaringsproblem?
Alltså bilder på både era burar men framföallt hur era burar står?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MaaariaS
0

Antonius finns ju på ikea och kan staplas på varandra tex

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

dragonstar
0

Den var smart. mEn den värkar bar finnas i vit plast. Känns ju lite elakt att det ine komemr in ljus.  Kan även lägga til latt ajg behöver ha något ovnapå då min katt är Helt galen i de små djuren och vill mer en gäran leka med dom.

MaaariaS
0

Tyvärr finns dom nuförtiden bara i vitt…fanns förut i genomskinligt men de togs bortObestämd

Fyrkantsnät kan tydligen sättas över och hålls fast med hjälp av skenorna till antoniusGlad

dragonstar
0

Ohh smart =)
ME nkanske dessa lådor finsn att få tag på på något annat stälel lelelr likande då?

MaaariaS
0

Nej just antonius finns vad jag vet bara på Ikea, men kan säkert finnas nått liknande nån annanstans, men jag vet inte, kanske nån annan vet?!?

dragonstar
0

Funderar på samlarlådor om man kna ställa dem på varndra och edå få in luft på någe sätt?

MaaariaS
0

Ingen aning…finns nog många här på iFokus som har samlarlåda och kan svaraGlad

dragonstar
0

Får se om någon ana kan svar på det då =)

MaaariaS
0

Det får vi hoppasGlad

Luisa
0

jag hade en samlalåda men den gillade jag inte alls. om man vill ha en låda tycker jag att rustas lådor är bättre.

klicka här för bild

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mina i lite olika "anordningar".
Jag har 6 stycken antoniuslådor, 2 dunor (en vanlig, en maxi), 2 mindre SAMLA-lådor som reserv samt en stor SAMLA-låda som rastlåda/avelslåda.

dragonstar
0

Jag funderarpå samlarlådor eller likande som man på nått sätt kan få inluft i och då stapla ovnapå varndra. Kanske nät på ena sidan?? Annars är lådanornidnen men vita lådor jätetbra. men känns så synd att man itne kan se alls vad som är i dem. vill ju kunna kika i lådorn lätt =)

Zvintos
0

#12: Vill man stapla får man som sagt limma fast nät på sidan.
Problemet är att SAMLA-lådorna är ganska känsliga att skära i och kan spricka.
Upptäckte det när jag höll på och skar i locket.

dragonstar
0

Ush då.. Hmm kanske smartare med såna där lådhyhar i stället.. Får fråga svärfar om han vill leka snickare och koma på något annars.

Ellenfyrkant
0

Fast #3 Ser inte jag som en bra lösning på tak när man har katt. Det är inte särskillt svårt för en katttass att dra ut det där nätet.

Mvh Ellenfyrkant

dragonstar
0

Men om man borrar tup ett eller två små hål på plastlådorna borde man ju lätt kunna fästa gallret med en ståltråd. Då går de ju inte att öppna för en katt.

Ellenfyrkant
0

#16 Japp, bara du har en bra lösning på öppning som du kan komma in i men inte katten.

Att SAMLA-lådorna skulle vara sköra kan man ju försöka lösa genom att borra några hål på radoch skära/ såga mellan dem, så spricker det inte lika lätt.

Mvh Ellenfyrkant

Zvintos
0

#17: Det är det jag gjort och det sprack lite ändå.

dragonstar
0

Ush… Hmm hur är det med de vita lådhytsharna? hur svårt är det att borra i dom? tänkte just md hål så att tätet stananr kvar?

UlrikaD
0

Jag skulle inte ha mina hamstrar i de vita antonius-lådorna. Även om hamstern har taskig syn så kommer det otroligt mycket mindre ljus in i de lådorna.

Zvintos
0

#19: Tänkte du på Antonius?
Har man de i ställningarna behöver man inte borra alls.
Nätet fäster man i själva ställningen, inte i lådorna.
Och det finns redan hål i ställningarna.
Så jag fäste bara nätet med buntband (stripes).
Kan ta kort på det om det behövs. ^^

Ellenfyrkant
0

#21 Det luriga med det var ju om det skulle vara såpass att katten kunde ta sig in. Eller ligger det tätt tätt ?

Mvh Ellenfyrkant

Zvintos
0

#22: Det är väl gränsfall att jag får in ett finger på de jag satt det rätt.
Ena blev det för kort och då blir det ju en glipa.

UlrikaD
0

Jag har nät över mina lådor och jag har inte ens satt fast dem med buntband utan bara vikt nätet över ställningen.

Nu har jag ju inte katterna i närheten av mina hamstrar men inte ens en annan hamster kommer in (eller ut).

Katterna har hamsterförbud.

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär sitter mitt nät fast.
Ifall ni undrar över silvertejpen, så är det för Att undvika att jag sticker/river mig på de lilla piggarna som blir när man klipper.

UlrikaD
0

#25 Silvertejpen var ju det smartaste idag!!

Själv säger jag aj, f-n och j-vlar ganska ofta. Jag ska genast springa och handla!Skrattande

Zvintos
0

#26: Jag lärde mig den hårda vägen.
Vet inte hur många gånger jag rev mig på det där nedrans nätet.
Men inte nu längre. ^^

dragonstar
0

Det där ser ut att kunna funna jättera.
Då har vi bar det där ljus problemet kar. vill ju gärna ha genomskilig plast…

Ellenfyrkant
0

#28 Det skulle ju kunna gå att skära ut en övre del av den sidan som ljuet kommer ifrån, och sätta för med nät. Glad

Mvh Ellenfyrkant

dragonstar
0

Ha det vore ne ide.. eller bprra små hål på rad åt mnstånde.. OM plasten kalra det de vill säga..

UlrikaD
0

Nu har jag själv antoniuslådor men jag hade föredragit och är på väg mot lagerhyllor från Ikea och maxidunor istället.

Och ska man bara ha några få burar så tycker jag helt klart maxidunor är att föredra.

dragonstar
0

Okej. Då är ju frågna vad priskillnaden blir…

Zvintos
0

Jag skulle också föredra något annat och jag har redan planer på fackburar när vi flyttar till hus.

UlrikaD
0

Man kan hitta billiga begagnade burar på blocket, man behöver ju inte köpa nytt.

Och ska man bara köpa någon/några burar så blir det ju inte så farligt.

Ska man köpa 20 på en gång blir det ju lite häftigt förstås.

Ellenfyrkant
0

#32 Att leta begagnat kan ju vara en god idé. Man kan hitta fina burar till låga priser. Glad

Mvh Ellenfyrkant

dragonstar
0

Ja jag tänkte just på det. KO mäven att tänka på att ÖB har någon galelrbur som är billig. Me nhar för mig att den är väldigt liten. Funderar just på vad som ska var minimummått på buren/lådan.

AnnaCDSG
0

#36 Minsta burmått för guldhamster är enligt jordbruksverket 0,12 m². Men det är ju väldigt litet så buren ska ju helst vara mycket större än så.

dragonstar
0

Ja det känns litet. Vad blir det i mått ungefär?
Mina funderingar kring Bur är:

• Antoniolådor från Ikea(dessa skulel då ha nät på sig samt någon fomr av ljusinsläpp tex nät påena sidan elerl flera borrade hål ljuslister och spottar för ljusinsläpp)
  • Trofastlådor från Ikea (samma som ovan)
  • Byrolådor alla med en bit galler fram för luf och ljusinsläpp.
  • Bokhylledel med gallerdörr eller likande.
  • Någgon form av salmalrlådor med luftinsläpp på sidna stablade på varandra.
  • Samlarlådor staplade på någon ställnign med gallerlock.
  • De där IKEA lådorna med luting och då sätta galler på locket och trava dom på varndra.

Linda3046
0

0,12 m2 motsvarar ungefär 25cm x 48 cm. Minsta tillåtna höjd är 20 cm.

Be-Bopz
0

Nu har jag inte läst allt riktigt, så jag kan ha missat, MEN sist jag var på ikea, nån gång förra året så hade de faktist lock numera till antoniuslådorna, vilket gör det hela en massa enklare, så sätter man ju nät i locket istället som man gör med en samlalåda Glad

dragonstar
0

#39 okej får komma ihåg det så har jag något att utgå ifrån på min jackt.

#40 Ja det är en ide =) pårblemet med lådorna är ju att dom bar fins i ogenomslinlig vit plast. Så det är ju inte så kol att ha hamstar i precis.

Ellenfyrkant
0

Måtten på IKEAs varor finns angivna vid produkten på deras hemsida, så det kan u enkelt hitta själv. De andra alternativen kan ingen svara på i mått. Hur stor är en byrålåda lixom ?

Mvh Ellenfyrkant

dragonstar
0

Jo men jag tänkte ju itne just måttenhet mer vad som kan funka bra.. just nu litar det åt att det blir stora samlarlådor som får stå i någon bokhylla med nät som lock.