Räcker detta ?
Försöker få sötis tam nu den har blivit i stort sätt lämnad ifred i sin Bur sedan i Onsdag. Det vi har gjort har varit att bytt vatten och gett mat. Men nu har det gått två dygn och det känns som om de är panik med att få den van vid handen. Problemet är bara det att den springer och gömmer sig vara bara jag stoppar ner handen i buren även om jag har godis i handen. Har hållit på en halvitmme vid dennes Bur med att göra i ordning buren och ge den mat. Den kom fram en kort stund medan vi gjorde ordning buren men sprang tillbaka lika fort igen. RÄcker det för idag eller ska jag göra ett till försök lite senare, vi rör oss omkring buren med jämna mellanrum hela tiden. Ska sova i samma rum som den i natt, det kanske underlättar. Vad kan vara felet när den gömmer sig i sitt bo hela tiden. Den brukar vakna vid 7 tiden. Har gett den färsk frukt samt en liten bit morot. och fröblandningen. Och bytt vatten. Och har en mineralsten samt en sak den kan gnaga på.
Sen undrar jag gör det ont om den biter? Den hamster jag hade förrut var inte så här rädd och den bet aldrig mig. Men nu vete tusen om de kommer hända.
Två dygn är ingen tid alls. Fortsätt att ha godis i handen när du håller på med den så att den förknippar din hand med något bra. Försök att hålla på så mycket som möjligt, peta runt lite i bottenmaterialet, sitt och prata med den så att den lär sig att känna igen din röst. Det är bara att fortsätta kämpa även fast det kan bli jobbigt ibland när det känns som att man inte gör några framsteg.
Ta bort mineralstenen, den är helt onödig. Den ska inte ha saltsten heller.
Jag vet inte hur ont det skulle kunna göra, det är nog olika. Dock har jag bara haft dvärgar och dom biter ju inte lika hårt.
Skrev aningen slarvigt här, har väldigt bråttom iväg nu men kände att jag ville försöka hjälpa. Lycka till! :)
//Caroline
Jo det gör ont att bli biten av en guldhamster, för det mesta börjar man blöda. Fast det göra mest ont när den biter och inte så mycket efter. Guldhamstrar biter djupare än dvärghamstrar och gör därför ondare när de biter än. Men för det mesta så brukar de förvarna innan de biter genom att naffsa till, men det brukar bara vara ohanterade djuraffärshamstrar som bits. Hoppas det går bra ;)