Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5202 ggr
Roxie
0

Hetsig, nervös?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett litet problem här hemma, och tänkte höra om någon har några bra tips på vad man kan göra.

Som ni kanske vet så fick jag en kull här hemma 1 november, där jag behöll en minkhona ur. Lilla Comice som stal mitt hjärta totalt. Hon är så jäkla söt och så otroligt social och ska upp så fort man har nere handen i buren.

MEN.. Hon är fruktansvärt hetsig, sprallig lite osäker.. jag vet inte riktigt. Men hon kommer som sagt själv upp i handen, men om man håller i henne, alltså lyfter henne eller något annat på nåt sätt hon inte gillar så bits hon.
Hon bits inte hårt, men det kan bli små typ märken. Det är som att hon börjar bita, men sen kommer på att det är fel. Svårt att förklara. Men det är som att hon biter i bara farten.
Hon är som sagt väldigt sprallig och stissig och kan aldrig vara still eller lugn trots att hon får komma ut och springa timvis i badkaret eller i hagen.

Jag blir så ledsen, för jag har hållt på med henne sen bebis så hon borde ju lita på mig! Har inga erfarenheter av detta beteende eftersom alla mina hampisar är lugnet själva..
Jag som tänkt ställa ut denna tös nu den 22a men det går ju inte om hon ska nafsa alla domare som ska titta på henne :(

Tips någon?

// Sofia

Roxie
0

Hahaha, satt och lekte med henne i badkaret och insåg att hon följde min hand överallt, så jag utnyttjade det lite och gjorde en simpel hinderbana. Här är resultatet:

http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150124177378140&saved

Tror länken ska funka för alla :P

// Sofia

Odette
0

Som jag just skrev till dig i pm (hehe) så känner jag ju igen det där lite grann.. fick ju själv en liten speciell grabb i en av mina kullar. Han är mycket bättre nu, tryggare i sig själv och inte alls lika skvätt rädd osv.

Fördelen är väl att du har fött upp henne själv, precis som i mitt fall.. Då vet man ju med säkerhet att det inte hänt något speciellt, att hamstern blivit hanterad mycket osv osv. Så det kan man ju räkna bort iaf, att det skulle vara att hon inte vet bättre så..

Så som du beskriver henne, att hon är hetsig och har så bråttom att hon mer eller mindre nafsar till bara i farten för att hon vill iväg. Vet inte heller hur man ska tolka det riktigt. Men min magkänsla säger mig att du kanske får backa ett steg.
Lägga allt vad heter "hålla i", mysa med osv- åt sidan.
Å börja lite från scratch- ge henne massor med tid, försöka ha henne i öppen hand (så du inte "håller fast" henne) .

Det var lite så jag började med min kille, fick ta det helt på hans villkor och hade honom i badkaret för att slippa jaga honom bara för att få in honom..

Hur som helst- mitt tips är att testa dig fram med henne! Försök se bortom "hur de brukar vara" och se henne mer som individ. Vet inte hur jag ska förklara riktigt, men man får försöka se det lite som en utmaning istället för att känna sig hjälplös Glad

Jag tvivlar inte en sekund på att hon kommer att bli bättre, de kommer hon garanterat att bli med lite tålamod å pedagogiskt hanterande. Frågan är bara hur pass mycket bättre hon blir Flört

Men får hon bara lite andligt utrymme att utvecklas i sin egen takt så tror jag det kommer gå bra. Alla är olika, å en del mer tokiga än andra. Gäller ju för både människor och djur haha.

Men hoppas på en förbättring iaf, hon är helt underbart söt ju! Ge inte upp bara Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

Naaw.. efter att ha sett filmen så kan jag ju säga på en gång att det kommer att gå bra med lite träning och tålamod. Nyfikenhet är nyckeln till allt! Å nyfiken är hon ju, å social.. fortsätt i samma andra å hon kommer å bli en toppen tjej! Kyss

_

Nicolina
0

Jag har också haft hamstrar som trots att jag fött upp dem själv, blivit väldigt rädda, nervösa och inte gillat att man "klämmer" på dem. Dessa har blivit så sen den dag de flyttat från mamma och syskon till en egen Bur. Jag har bara gett dem tid, massor av tid och faktiskt inte ens pillat med dem varje dag, utan bara några gånger i veckan tagit upp dem. Och vid vuxen ålder så har de varit minst lika tama, lugna och goa som alla andra hamstrar =)

Jag tror att det för vissa ungar är väldigt traumatiskt att flytta till egen Bur, och det tar lite tid innan de slutat vara rädda o nervösa.

Roxie
0

Ja precis, jag kanske får låta henne vara ännu mer :P Men grejen är att hon vill verkligen verkligen komma upp när man är i rummet. Även fast det inte hört så kan man nästan känna hennes desperata skrik när man är i rummet och inte hälsar på henne.
Det känns som att hon vill allt och lite till på samma gång. Sätter man ner handen i buren så är det som att hon attackerar den, för att hon vill upp nu nu nu på en gång! :P

Jag håller henne aldrig fast, förutom då jag bär henne mellan badrummet och hamsterrummet. Som precis nu när jag lyfte upp henne i badkaret (hon klättrade upp skälv) så kupade jag en hand runt henne också för att hon inte skulle få för sig att hoppa. Då satte hon tänderna runt mitt finger, men bet aldrig. Hon är så obeskrivlig..

Men ack så söt hon var när vi filmade i badkaret. Hon är verkligen social och nyfiken. Sån energi!

// Sofia

Odette
0

#4 Du har nog rätt, har också upplevt det som att just tid och tålamod är det som funkar bäst eller vad man ska säga. Men min hane var knasig redan innan de separerades hihi.. men man älskar dom ju oavsett ^^

_

Nicolina
0

#5 Låt henne vara ifred då, ta inte upp och aktivera henne varje kväll. Låt henne lugna ner sig och ta fram henne en kort stund några gånger i veckan. Tryggheten från grunden finns ju där så du behöver inte bli orolig för att hon ska "tappa tamheten". Jag tar inte upp mina bebisar varje dag, men de blir lika tama och mysiga ändå.

Nicolina
0

Dubbel

Roxie
0

Ja jag ska prova att ta upp henne med några dagars mellanrum. Se om hon lugnar sig.
Jag är inte van med såna här energiska hampisar, alla andra jag har är heelt annorlunda. Så jag kände att jag behövde lite råd :) Så tack!

// Sofia

Nicolina
0

Haha, ja vissa hamstar har överskott på energi som ungdjur ;)
Ta upp henne och håll i henne varje dag, men aktivera och lek inte med henne varje dag. Ville förtydliga mig lite bara, men du kanske förstog att det var så jag menade.

Roxie
0

Ja precis. kommer ju inte fullt strunta i henne utan lite kel och uppmärksamhet :P Då skulle alla mina hampisar gnaga sig ur burarna. De är så vana med sitt dagliga mys Kyss

// Sofia

TildaH
0

Men vilken busflicka då, kan de vara färgen måntroFlört

Själv har jag inga tips de enda jag däremot kände igen litegrann de var detta att nypas i fingret. Det kan Caine göra ibland om han känner att han har bråttom om inte vill sitta kvar, skulle aldrig bita men han lägger tänderna mot huden. Men eftersom han är en vuxen herre så låter jag inte honom komma undan med sådana dumheter, utan gör han det så får han sitta kvar lite extra, vi snackar självfallet bara sekunder men bara precis lagom för att markera att de inte hjälper att nypas, man får ändå inte gå ner.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus