nyköpt hamster
Har precis köpt en hamster och fick en fundering, den sitter just nu i transportburen, en mellanstor. Medan min sambo gör i ordning buren. Men när det i djuraffären tog upp hamstern pep den jättemycket. Även lite bilen men inte så mycket. Sen började den pipa när min sambo var i samma rum som den så sambon flyttade på sig, antagligen vart de väl för mycket ljud för den kanske.
Min fundering är nu hur gör vi nu när den ska över från transportburen till den vanliga buren när den nu verkar vara så pass stressad som den är. Är det bättre att vänta ett tag så den får lugna ner sig?
Mitt förslag är att ni öppnar transportburen och sätter ner den i buren, så hamstern själv kan gå ut ur den.
De går inte att ställa in buren eller på något vis luta den mot så hamstern kan gå över?
Annars kan ni ta något litet t ex ett "rör" o försöka få hamstern att kliva över till det för vidare transport in i buren.
Eller så lyfter ni den snabbt o utan onödigt petande.
Men jag skulle då satsa på att få över den i sin ordinarie Bur så fort som möjligt, så får den komma till ro där den hör hemma.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Det bästa är att låta den kliva ur transportburen självmant, och sen låta den vara över dygnet eller längre så den får göra sig hemmastadd ordentligt. Ta inte upp den, för det låter som om h*n är väldigt nervös och ohanterad.
Ni kan prata med den och visa att ni finns där, men ta det lugnt, det kan ta ett tag innan hamstern vänjer sig vid sitt nya hem.
// Sofia
Den är köpt på en djuraffär. Men nu är den iallafall i buren utan något pip.Den springer runt och undersöker buren just nu. Den åt lite mat när vi åkte i bilen så jag antar att de är ett bra tecken iallafall. Gick och nosade lite på vattenflaskan på en gång när den kom till buren. Är redan så fäst vid den. Den verkar så rädd men endå så snäll.

Var inte oroliga om det tar tid att få dem tam. Ibland kan det ta upp till en månad att få en hamster ritkigt tam och trygg, och knepet är enkelt - pyssla med den varje dag =)