Una
Igår hämtade jag äntligen hem min efterlängtade silversobel från Roxie och då fick även en vit korthårig omplaceringshona följa med. Efter lite funderande lutar det åt att hon får heta Una som betyder bland annat "vit våg". Det står mellan det och Isa, som jag personligen tycker känns för uppenbart. 
Hon har haft tre kullar innan sex månaders ålder.
Roxie räddade henne och fyra andra hamstrar från ett hem där de missköttes grovt. Mer om hur det gick till går att läsa i Ang. Annons.
Lilla tösen bor tillfälligt i en plastbur med gallertak men det är tänkt att hon skall få flytta in i min "trevåningsbur" (tre burar totalt) så snart jag har ordnat med dörr och nät.
Det är fullt med energi i tösen och hon är både nyfiken och försiktig på samma gång. Hon har ännu inte klättrat upp i handen och jag har inte försökt ta upp henne. Däremot kommer hon fram och nosar om jag håller ned handen i buren.
Hon är väldigt aktiv under dagen men hon verkar även kunna få ro och boar in sig under sin äggkartong för att sova.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Hennes Bur står nu ovanpå Elblings hembyggda, som i sin tur står ovanpå ett skåp med två "våningar". Så snart jag har fått på en nätdörr och satt upp kanter skall Una få flytta ned i Elblings nuvarande Bur och Elbling skall få flytta in i ett av facken.
Detta för att Min guldhamsterhane Bart bor i det nedersta facket och jag har hellre båda hanar "tillsammans" än att Una skall råka ut för ytterligare en dräktighet.
Jag räknar givetvis inte med att någon kommer rymma och skall göra allt för att göra burarna rymningssäkra, men det känns ändå bättre att ha henne "avskiljt" från pojkarna.
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

SÖtiz 
#2 Ja hon är en riktig sötnos! 
Idag verkade hon så pass modig att hon fick komma upp lite (klättrade upp i mina händer när jag tog av överdelen till buren). Eftersom det var så mycket spring i henne släppte jag ut henne i rasthagen och där har hon varit i flera timmar och nosat runt. Flera gånger kom hon fram och plockade godbitar från min hand så det tar sig. 
Precis efter att jag tagit bilden nedan så gick hon in i sitt "hus" (hade burunderdelen i hagen) och somnade. Hon vaknade igen när jag försiktigt satte tillbaka buren men tror att hon snart går in och lägger sig igen, lilla sötnosen. 
Har fastnat mer och mer för "Una", det får nog bli det namnet, det passar henne.
Tilda
Hon är verkligen söt! Lilla trollet.
Una passar bra!
// Sofia
fina flickan.. skönt att hon fick ett eget hem tillslut ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Lilla mamman, hon är inte mycket större än en bebis själv.
Det var ju inte alls meningen att varken Elbling eller hon skulle komma hit (det vill säga, jag skulle inte ha fler hamstrar) men när jag gjort i ordning Bur till Elbling upptäckte jag att jag faktiskt hade en potentiell Bur över (exklusive den tillfälliga röda buren hon bor i nu).
En Bur extra är ju alltid bra att ha. Det kändes dock fånigt med två när det satt en liten tös borta hos Roxie som behövde få komma till ett nytt hem. Kan inte tänka mig att det vore allt för svårt att hitta hem till lilla sötnosen men jag smalt lite extra för henne. Tyckte så fruktansvärt synd om henne som haft så många kullar så tidigt. 
Jag har inget som helst intresse av att avla så då kändes det passande att hon kom hit. Nu har jag som sagt två hanar men tänker definitivt inte riskera att hon blir dräktig.
Snart får hon större Bur, har lite ont i magen över att hon sitter så smått men tösen verkar faktiskt trivas rätt brra. Idag bytte jag sandbad för andra gången. Nu har hon en stor matlåda med en massa Sand i. Hon var nog grävskopa i sitt tidigare liv, eller hund… 
Tilda
Kan man få se på silversobeln med?
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#7 Absolut! Elbling har en egen bildtråd!
Har inte fotograferat honom så mycket ännu, tänkte försöka ta några bilder lite senare om han är uppe.
Tilda
Idag fick Una komma ut och springa lite i mattes säng. Hon hoppade uta tvekan ned i mina händer när jag ställde buren i sängen och tog av överdelen. Jag kunde även lyfta henne när hon gick på sängen och hon har aldrig markerat eller försökt bitas.
Det är inte helt lätt att fotografera henne, det är inte många sekunder hon är någorlunda stilla. Dessutom kommer hon gärna fram till mig så att hon hamnar en cm från kameralinsen, varpå det blir omöjligt att fokusera. Några bilder fick jag i alla fall på min lilla söta tös. 
Tilda
Hon utövade en svår balansakt ovanpå burkanten och en toarulle.
*Än slank hon dit, än slank hon hit…*
Tilda
*Än slank hon (nästan) ned i diket!* 
Tilda
Tycker hon är super söt !
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Så söt hon är!
Och vad skönt att hon har det bra nu. =)
Lilla tösen (och matte) tackar för de fina komplimangerna. 
Jag är som sagt inte riktigt nöjd med att ha henne i plastburen men snart (löning!) skall jag fixa i ordning den sista buren och då får hon äntligen bo lite större. Hon säger dock till ordentligt när hon vill komma ut, det är en bestämd dam som vet vad hon vill. 
Tilda
Vilken söt tjej! Och skönt att hon hittat hem nu, där hon har det bra. 
En alldeles färsk bild på sötnosen (bokstavligt talat)! 
Tilda
Det var ett tag sedan jag var vidare aktiv på HiF men här kommer i alla fall en hälsning från fina lilla Una som tyckte att det var väldigt spännande att vara inuti en papperskorg.
Tilda
Så himla söt hon är?Och med svart bakrund också!
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!