Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 6036 ggr
Caroline.H
0

Hamstermat

Efter att ha läst en massa trådar här på iFokus så har jag bestämt mig för att börja blanda egen mat till mina dvärghampisar. Tungan ute Har kollat runt ett tag nu och har hittat både det ena och det andra. Tänkte jag skulle bland i Havre, Ärtplattor, osötad müsli(har hört någonting om Krav-märkt?), mat för kattungar(Royal canin, Eukanuba eller liknande? Vet dock inte om det är något man ska blanda i bara ibland!)sen har jag även hört att man kan blanda i parakitblandning eller något sådant… Tycker att det där med mat är en djungel! Nån som kan ge lite tips på vad man kan blanda i? Flört

//Caroline

Ellenfyrkant
0

Det du skrivit är bra. Jag använder KRAV-müsli som bas för att jag gillar KRAV. Men ska faktiskt sluta med müsli då mina hamstrar inte är så förtjusta i havren och müsli är ofta baserad på havre till stor del. Men det funkar utmärkt om man vill ha det! Alla 4 sädeslag ska finnas med, vilket du kan få med 1 müslipaket om du kollar innehålssförteckningem, annars finns de allihopa att köpa saparat. Fågelblandning är kul att ha i. Det går bra med parakit, undulat etc. Kattmaten bör alltid finnas med i blandningen för proteinets skull, dessutom är det ju bra att låta dem äta animaliskt delvis i och med att de är allätare omnivorer. Glad På Coop där jag bor finns jättefint sortiment med bönor, linser, ärtor, fröer etc. det är bra att blanda i! Tänk på att inte blanda i mycket sötad frukt (alltså ingen fruktmüsli!), det ger hamstrarna allt för lätt diabetes. Bra Att undvika solrosfröer, mandlar, nötter och andra feta ingridienser i stora mängder. De är ofta godast och det gör hamstern fet i slutändan. Lycka till!

Mvh Ellenfyrkant

[Emma-Rhino]
0

spännande =)

ska med börja å blanda egen mat för min tjej är en redig finsmakare! Hon petar undan en massa och äter bara det goda och "onyttiga" som finns i färdigmaten. Plus att jag gärna ser vad hon får i sig.

Caroline.H
0

#1 Tack för svaret! Får se vad jag hittar! Flört

//Caroline

Amun-Ra
0

Jag blandar även i lite torr kattfoder i mina hamstrars fröblandning. Det tycker de att är gått!

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Caroline.H
0

Funderade på om man kunde blanda i lite extra solrosfrön i början, om hamstern väger lite för lite. Vill få upp mina hamstrar i vikt, dom väger 40 respektive 45 gram och känns lite spinkiga båda två. Sen får man ju självklart lägga till lite annat vid sidan om maten, men jag tänkte att lite extra fett i maten kunde vara som en liten startknuff?

//Caroline

Ellenfyrkant
0

#5 Ja det kan du göra, bara du ser till att minska mängden igen när de är normalviktiga så de inte konstant ökar.

Mvh Ellenfyrkant

Caroline.H
0

#2 Haha, så är mina hampisar ockå! *fniss* Lite kul att se hur dom kastar i sig en del av maten men helt ratar en annan! Flört

//Caroline

Caroline.H
0

#6 Bra. Tack.

//Caroline

Amun-Ra
0

Barnmat som är lagade för bebisar mellan 4-5 månader är toppen att ge för att få hamstern att öka i vikt. Jag ger Barnmat varannan dag åt mina hamstrar och de har gått bra upp i vikt med hjälp av Barnmat. Pluss att jag ger ett och annat gott också i form av grönsaker och frukt samt nötmaletkött,kokad fisk (osaltad och okryddat)och lite laktosfri naturell youghurt då och då.

tjoffsa
0

vad för barmat har du då? innehållet alltså?

Amun-Ra
0

Det  finns många olika smaker. Som exempel brockoli med potatis,potatismos,morot med potatis,blomkål,majs med potatis är några varianter som jag använder (Bona *Känd som nestlé idag*och piltti). Sedan finns det ju Barnmat i frukt form. Tyvärr var Barnmat som frukt ingen hit hos mina hamstrar. Det är Barnmat som är lagade för 4-5 månaders bebisar som jag använder eftersom de är en aning fetareän barnat lagad för 6 månader och uppåt, samt billigare.

Charlie2006
0

Min egenblandning består av:

axa gryn blandning som grund.
Sen blandar jag i torkade morötter, torkade röbetor, ärtplator, dinkles puffar & dinkles gryn, puffat ris, popcorn (opoppade), osockrade flingor, puffad majs, pellets, linfrön (ganska lite), pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön och Bovete.

Så ger jag undulatblandning, beroende mycket på vilken ras och hur enkelt just den hamstern lägger på sig vikt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Michaela-N
0

Men Barnmat är ju bara mosat vanlig mat utan peppar och salt mm.

Och väldigt dyrt. Man kan göra egen om man har en mixer^^

zazzmi
0

om man har lust så kan man göra en äggkopp med gröt till hamstern.

bara havregryn och vatten i en äggkopp och in i micron. (inget salt) sedan låter man det svalna.

snabbt och nyttigt och hamstern älskar det!

Caroline.H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag köpt egen mat. Men funderade på den här müslin, ser ni något "olämpligt" i den?

//Caroline

Ellenfyrkant
0

#15 Nepp, den ser inte ut att innehålla något olämpligt.

Mvh Ellenfyrkant

MaaariaS
0

#15 står det på påsen att muslin är sockerfri??

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Caroline.H
0

Ja, det stod "Utan tillsatt socker" och man kan ju inte få mindre socker än så ;) Det var nå så här "Lev nyttigt" eller nåt sånt, så det var inget socker, mindre fett och mindre tillsatser ;P

//Caroline

MaaariaS
0

#18 låter bra det….perfekt..Glad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Vimsan98
0

Man kan oxå själv köpa olika nötter och hacka till :)

Caroline.H
0

Har en fråga… Gick runt på många olika affärer för att hitta torrfoder för katter att blanda i. Tittade på Royal Canin och Eukanuba, eftersom att jag fått tips om det så vågade jag inte köpa något annat innan jag vet säkert. Men det var ju så himla dyrt… Jag vill ju inte köpa så stor påse eftersom att det bara är 4 hamstrar som ska ha det. Den minsta påsen, på 200 gram, kostade 70 kr. Nej tack säger jag bara! Vad har ni för märken på eran kattmat till hamstrarna? Och vad betalar ni? Har hört om vissa torrfoder som ger katter njursten, så det känns ju inte så bra att ge till hamstrarna…

//Caroline

UlrikaD
0

Jag har ju egna katter så jag tar ju därifrån. Royal canin. Men oftast kan man ju köpa små provpåsar för någon tia på zoo-affärer. Om man köper ett gäng såna när det finns erbjudanden.

Caroline.H
0

#22 okej. Hmm… Obestämd Något sådant såg jag inte på djuraffären jag var på…

//Caroline

TildaH
0

Tja, nog kostade min lilla påse Iams åtminstone 50.- men de spelar absolut ingen roll, en påse räcker ju hur länge som helst.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus