Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 3448 ggr
Luisa
0

snälla hjälp mig....

Hej.

Jag har fått veta att hamstern jag vill ha är tillbaka dragen… går det att träna bort eller tycker ni att jag inte ska skaffa honom?

Jag vill verkligen ha honom men men..

Tacksam för svar!

Roxie
0

Ja det går oftast att träna bort :) med lite tålamod och tid så brukar hamstern inse att man går att lita på.

// Sofia

Luisa
0

ok tack :D blev lite nervös när jag fick veta det.

Jag vet inte vilken Bur jag ska köpa och jag vill köpa en maxiduna men hittar inga nära mig. Mina fåglar ska också få en ny och större Bur så jag har inte råd med en ny maxiduna förän om ett par månader. Kan hamstern bo i en samla låda för 79 kr så länge?

Jag tror att några har samla lådan permanent eller? Kan hamstrar bo i en sådan permanent?

Tacksam för svar!

Odette
0

Det blir lättare att komma ihåg vad det är för hamster du pratar om, om du håller dig till samma tråd.. lite onödigt att göra en ny för varje fråga :)

Vad som menas med "tillbakadragen" kan ju vara väldigt olika. Det beror ju på vad man är van och vad man jämför med.
Åk och träffa hamstern, bekanta dig med den och känn efter innan du bestämmer dig. Det är mitt råd.
Visar det sig att hamstern är rädd och inte alls vill att man håller i den, kanske piper eller springer undan av ren rädsla- så behöver du ju inte köpa den!

Får du träffa den och se hur den är, så ser du ju om det "klickar." Självklart vill man ju att de ska vara trygga i sig själv och vana vid människor innan man får hem dem. så jag tycker du ska titta på den först å bestämma dig sen.
Är du osäker- stå över.

Det ska kännas 100% rätt.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Luisa
0

ok tack så mycket! Skrattande

Luisa
0

Kan man tvätta filtarna som man ska ha i buren med tvättmedel eller ska man bara tvätta med vatten?

snälla svara så fort som möjligt.

tacksam för svar!

UlrikaD
0

Tycker inte du ska ha filtar i buren överhuvudtaget. Ett bra underlag samt massa hushålls/toapapper för hamstern att bädda mig räcker bra.

En filt kan en hamster lätt tugga i sig och fastna i tarmarna.

Luisa
0

Det är fleece och det är ganska många som har det på bottnet och de tycker att det går jätte bra, hamstrarna är nöjda och det är mjukt att gå på.

Jag ska också ha filtarna på golvet när hamstern är utanför buren för golvet kan  vara lite kallt ibland.

Men kan man tvätta filtarna med tvättmedel eller inte?

UlrikaD
0

Hamstrar är dock inte gjorda för att gå på fleecetyg. De är grävande djur och behöver spån som de kan boa med.

Ska du ha det på golv osv så kan du tvätta det med tvättmedel precis som vanligt.

Luisa
0

ok tack :)

Vimsan98
0

Tänk bara på om du använder tvättmedel på filtarna så kanske hamstern reagerar på det och bli kanske allergisk. Vet inte men det kan ju hände..:)

Luisa
0

jag tvättade filten med bara vatten. han älskar filten och stortrivs med den under spånet Skrattande

Vimsan98
0

De va ju bra :) Tur att du inte använde tvättmedel och så ;)

Vad heter din hamster?

Luisa
0

Nepp ingen tvättmedel :)

Han heter mango, hans färg är mysko…. hans föräldrar är båda svarta men han är beige med vita fläckar fast det ser ut som om han är vit med beige fläckar :) en liten isbjörn Kyss

Luisa
1
Vimsan98
1

Ahh,jag föreställer mig han och han ser jättegulli ut dåå Kyss Så gulligt namn han har oxå ;P

Luisa
0

vill du se bilden måste du dra den vid fliken

Vimsan98
0

??? hehe jag är ny här så jag vet inte riktigt,bättre förklaring?

Luisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det behövs inte, glömde hur man la in bilder :P

hehe, tack säger den sovande mango :)

Luisa
0

här kommer en till bild på mango

Vimsan98
0

Guuu' vad fin han är! Här kommer en bild på min lilla hamsterflicka. Hon heter Mazetti men jag kallar henne  Mazzan.

Luisa
0

vad söt hon är :) än hon nf?

Fint namn :)

Vimsan98
0

nej,det är hon inte xD, hon är ihopkrupen på den bilden för hon äter lite nötter . Hon är lite liten i storleken oxå , i den kullen hon föddes i så var hon nog 1 vecka eller 2 veckor sen med att öppna ögonen så jag evt inte om det har något med det att göra. Men hon får mat varje dag så hon blir väll större snart :)

Tack.

Luisa
0

jaha det ser ut som om hon är normalfärgad, vilken färg är hon?

TildaH
0

Haha, hon trodde nog du menade Nyfödd., inte alltid lätt med alla förkortningarFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Luisa
0

hehe jag fatta att det misstolkades på något sätt men vad hon trodde jag mena fatta jag inte :P

Hehe jag kunde inte heller förkortningarna innan jag gick in och läste på shf.

Luisa
0

hej snälla hjälp mig. jag har börjat märka två tättsittande typ bulor hos min guldhane. de ligger vid könöppningarna och ser ut som pu*g kulor han har nästan ingen päls där och de är rosa och ganska stora för att vara det, tror jag men det är min första hamster så jag vet inte och behöver därför er hjälp.

jag kan inte ta kort eftersom han sover just nu och han tycker inte om att man håller i honom, och han gillar inte att ligga på rygg.

men snälla hjälp mig

TildaH
0

Det är väl pungkulorna? De är mkt större o fulare speciellt när hamstern är nyvaken.

Här syns lite av Caine kronjuveler, ingen vacker syn, hahaFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Nicolina
0

Självklart ska du tvätta eventuella fleecefiltar och tyger med tvättmedel! Annars så blir de ju inte rena och hygieniska att använda igen…. och jag antar att du tvättar i tvättmaskin, och då blir de ju ordentligt sköljda med vatten. Det man i sådan fall kan undvika är sköljmedel i maskinen för det kan de i sådana fall reagera på, men knappast tvättmedel.

Likaså ska man alltid använda diskmedel när man tvättar ur buren och skölja odentligt med vatten efteråt, annars blir inte buren ren. Hett vatten räcker absolut inte att tvätta rent saker i.

Vimsan98
0

#25, hihi jag trodde att Nf betydde nyfödd xd men vad betyder det då??

Luisa
0

hehe det är ingen fara, jag kunde inte heller förkortningarna och kan inte alla nu heller :P

NF betyder NormalFärgad, om man inte orkar skriva normalfärgad kan man skriva nf :)

om du vill kunna färgernas förkortning kan du gå in på Shf, hamsterforeningen.se

Luisa
0

hehe det är ingen fara, jag kunde inte heller förkortningarna och kan inte alla nu heller :P

NF betyder NormalFärgad, om man inte orkar skriva normalfärgad kan man skriva nf :)

om du vill kunna färgernas förkortning kan du gå in på Shf, hamsterforeningen.se

Vimsan98
0

Haha okie, ne hon är inte normalfärgad,inte vad jag vet,hon är satin :)

Jag är ny så det är lite krongligt ibland xD

Luisa
0

min hamster är också satin. satin är ingen färg utan en pigment eller vad det nu hette som gör att pälsen blir blank och ibland tunn.

alla har varit nya och jag tror att det här kändes krångligt för de flästa, i alla fall för mig men man vänjer sig och skaffar nyttig info.

UlrikaD
0

Det finns färger, det finns hårlag och det finns teckningar.

Nf är en färg och satin är ett hårlag.