Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 8715 ggr
Flamman1
0

Springer på väggarna?!

Hejsan

Jag fick en ny hamster för en vecka sen ungefär… Nu på nätterna så springer hon som en galning på väggarna och klättrar upp på gallret (hon har en plastbur med galler som tak) jag har gallerbur som jag tänkte hon skulle få vara i när hon blivit lite äldre… Hon är en guldhamster som är 6veckor.

Men jag undrar är det normalt att dom springer på väggarna som att dom vill ut?

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

Michaela-N
0

Ush, trodde att du menade att du har sett en hamster som springer på vägarna Förvånad

Flamman1
0

Nä jag har en som gör det:/

Michaela-N
1

#2 Men det stavas ju väggarna.

Flamman1
0

Oj haha aa det gör detxD är något trött;)

Odette
0

Hon har nog bara lite energi! Det finns väl inte så mycket annat att göra än att försöka ta sig ut.. låt henne vara ute lite längre på kvällarna innan du her tillbaka henne i buren så blir hon nog lugnare Glad

Finns ju mycket spring i benen som de måste få utlopp för ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

HamsterMarie
0

Köp en springboll ;)  det älskar mina hamstrar Tungan ute

Flamman1
0

Vi har två stycken sen dom förra hamstrarna jag har haft ska ta och göra rent dom riktigt noga så ska hon få använda den har jag tänkt;) har väntat ett tag med det för hon har ju bara varit hos mig i en vecka.

HamsterMarie
0

Jag ska köpa några fler bollar så fler av mina hamstrar kan springa tillsammans Skrattande

Odette
0

Ang. springbollar så vill jag bara uppmärksamma lite att de inte bör tillåtas att springa längre än 10-15 min/gång. Sen tror jag att hamstern får ut desto mer utav en vända runt i sovrummet eller i en liten rasthage- än att springa i en instängd boll.. 
Absolut bästa är ju om man har möjlighet att ha dem lösa i ett rum som är hamster säkrat, så de inte kommer bort och inte kan göra illa sig.
Bara att kasta ut lite kartonger och andra roligheter som kan ge lite mer hjärn gympa! De älskar att klättra, krypa i rör/trånga utrymmen (se till så den inte fastnar bara), samt att gräva! Ställ ut en blomkruka eller stadig skål med lite blomjord- göm lite godis, å vips så har hamstern en massa skoj framför sig.
Så även matte, när hamstern är klar Flört

_

HamsterMarie
0

Hihi, bra tips Skrattande fast när jag släppte ut min förra hamster i sovrummet, ja.. då rev han ett stort märke i väggen. som är kvar.. Skäms

så det går ju inte …

Jag har provat sätta mandel och hassel i ett nästan tomt rum där jag skulle få tag i de om de skulle riva i väggen.

Men de blev bara nervösa.

En hage har jag tänkt att köpa men jag tycker faktiskt det har gått bra med bollen. och de får inte springa längre än 10 min. Flört

OJ.. det här blev långt Tyst

// Marie

Odette
0

#10 ja men sitter man med dem så är det ju bara att putta lite på dom om det nu är strängt förbjudet att riva tapeter och liknande.. Eller att man helt enkelt begränsar rummet till en mindre yta så det är lättare att få tag på dem. Men iaf, i ett nästan tomt rum är det klart att de blir nervösa. De är ju flyktdjur. Därför jag skrev att man hellre kan kasta in en massa kartonger å annat som de kan gömma sig under osv.

_

UlrikaD
0

En boll ger ju exakt samma funktion som ett springhjul. Det går runt, runt men hamstern upplever absolut ingenting. Den blir bara av med överskottsenergin.

Mycket mer givande för hamstern att få upptäcka saker så som Odette skriver. Mina är ute minst en timma varje dag och sniffelisnokar omkring. Sen har några Hjul utöver det också. Men får de bara springa i Hjul och inte göra någonting annat så har de det ganska trist.

HamsterMarie
0

Snart flyttar min syster hemifrån. då får vi se om hamstrarna får ett eget rum. Flört

Flamman1
0

Nu under jullovet så ska jag göra i ordning en del av hallen på övervåningen som ska bli som en liten ställe för henne att springa en stund varje dag. Hade så på mina förra hamstrar med och det funka, kom att tänka på det för en stund sen ;) Tack för alla förslag! :D

Odette
0

#14 ooh.. det låter toppen! Skrattande

_

Flamman1
0

Nu har hon för första gången varit ute i bollen och hon älska det hon sprang som en galning :D vart nästan sur när jag tog ut henne;)

HamsterMarie
0

Samma sak med Hassel. Han springer i hela huset. ibland kommer han skuttandes i bollen när man minst anar! Skrattande ( för att Mamman eller systern släppt ut honom i bollen)

[Memris]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 8 st gästhamstrar boendes här varav 2 är dvärgisar…
Jag upplever att de flesta hamstrar tycker bollarna är jätteroliga!
Faktum var att en av mina hamsterflickor sprang i sin boll o lyckades lirka upp dörren, försvann in under en väggfast garderob o jag tänkte att nej…du är det ju kört o få ut henne…
Vi lirkade med allt möjligt o hon tittade ut ibland genom hålet o fnös som att "Tss…jag kommer INTE till er bara för ni lockar med godheter!"
Tills jag kom på att det bästa hon vet är ju sin boll…så jag visade bollen o sa så som jag brukar "Bulta, kom! Titta bollen! Vill du komma o springa i den?" då blev det fart!
Hon skuttade fram o hoppade in, skitglad, jihooo bollen! Skrattande

Bifogar ett roligt foto jag tog imorse på en av dvärgisarna då den plöjt bland de kvarvarande julklapparna under granen o lyckats ta bort en julklappsetikett o slagit in sig själv som ett paket!
Hahaha såg så himla roligt ut!
Vet dock inte om jag ska tolka det som att den är desperat att få komma härifrån Flört

Flamman1
0

Haha min förra hamster var expert på att öppna bollen och springa iväg på egen han-_-

HamsterMarie
0

Ja, man får hålla koll. det är kanske inte så bra kvalite´på bollarna?

southdakota
0

Tror olika hamstrar kan reagera väldigt annorlunda på bollar faktiskt, vissa blir smått klaustrofobiska, kissar av nervositet och vill ut till varje pris.
Medan andra verkar ta det hela ganska lugnt.

Men jag tror inte att en boll är den bästa lösningen att aktivera sin hamster på.
Bättre med mer naturlig motion, låta dem springa runt, utforska och använda sina olika sinnen.
Men låter som trådskaparen verkar ha en del bra saker på gång, till exempel en rasthage. :)

Flamman1
0

nä men hon sprang in i väggar så att den gick i sär på mitten men började sen att han en tejpbit runt den då funka det bra ;)

[Memris]
0

Nej kvalitén skiljer sig verkligen!
Min äldsta boll är den som är bäst, dock har det gnagits lite i den så ena sidan är numera tejpad med silvertejp Flört

Vissa bollar faller ju isär bara man tänker tanken att släppa ut nån i dem…
Jag har själv 6 guldisar o alla har varsin boll i varierande utseende o kvalité.

Flamman1
0

Vad är det för märken på dom olika?:D

[Memris]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lekhagar är toppenbra!
Bollar ska vara ett kompliment bara, o max 15 min.
Jag brukar byta grejer i lekhagen o ibland gömma godis osv, de tycker de är jätteroligt Skrattande

Oj Flamman, jag vet inte märkena på dem?

southdakota
0

Oj, det var en riktigt fin och stor hage du har Skrattande

UlrikaD
0

#25 Otroligt fin hage! Mina hampisar har packat ryggsäcken och kommer och leker nu.Skrattande

Flamman1
0

Vilken hage du har! nej men det är lugnt;)

[Memris]
0

Hihihi här är alla hampisar välkomna..! Skrattande
Det är fullt ös nu på kvällarna med de 6 stadigboende o de 8 gästerna, haha Skrattande

Tack, har fått snickrat flesta leksakerna o husen o sånt av mitt ex.
De blir som små kossor på grönbete <3

Flamman1, jag kikade på märket på den äldsta o bästa bollen o den heter "Pet Friend" om det nu är nån hjälp :)

Flamman1
0

Okej tack ;)