Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3545 ggr
Lamina
0

Bra bur till dvärghamster?

Jag vill gärna köpa en ny Bur till min ena dvärghamster (hybrid) där det finns plats för henne och 1-2 hamstrar till. Jag har tittat runt lite och hittade en spännande Bur på zooplus.com, men är den tillräkligt stor för 2-3 hamstrar?

[Länk](http://www.zooplus.com/shop/rodents/cages/hamster_mouse_cages/162271 *)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

TildaH
0

Din länk hamnar på första sidan, men efter lite dektektivarbete så kom jag fram till att de kanske är denna du menar, eller?

Länk

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

TildaH
0

Om jag utgår ifrån att de är den buren du menar så:

Cool, JA.
Nog stor för flera dvärgar, JA.
Krånglig att rengöra, JA. Hamstrar är inte smutsiga eller sviniga djur som du säkert redan märkt, men de gillar ju sina matgömmor osv, så man bör ha lätt att komma åt i alla hörn o den där buren verkar bara vara öppningsbar upptill, eller?

Dessutom finns det en risk att hamstrarna faller ner från andra våningen när de försöker t ex hoppa till hustaket, avståndsbedömningen brukar vara bristfällig, haha.

En annan grej, jag har för mig att jag läste ganska nyligt i en tråd att man helst bara ska ha två dvärghamstrar såvida det inte är robbar som gillar att vara i grupp. Men jag har ingen erfarenhet så de var mera bara ett instick.

Men det är en skojig Bur.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Lamina
0

Undrar varför det blev så… Men ja, det är den buren jag menar.

Kunde just tänka mig att den nog skulle vara svårstädad. Funderar på om det kanske skulle gå att använda damsugaren, då skulle jag ju komma åt i hörn och sånt.

Vad gäller höjden så har jag för mig att jag läst någonstans att 30cm är vad man bör ha som max "fallhöjd" ifall hamsterna skulle kunna falla ner. Buren är ju 40cm, antar att översta hyllan är 30cm. Har man inget på hyllan (eller på kanten av hyllan) och rejält med spån i botten så kanske det inte är någon större fara?

Vet inte hur det är med grupphållning och så. Men tanken bakom tre hamstrar är att hon börjar närma sig 6-7 månader nu och skaffar jag en bebis till henne så blir ju den ensam när hon dör och jag får skaffa en till bebis osv. Jag har inga planer på att fortsätta med hamstrar när hon och hennes sällskap är borta. Men jag bör alltså bara skaffa en ändå?

Hon har tidigare bott ihop med min numer bortgångna hane i en vecka utan större problem utom just det att han visade sig vara en hane. Jag särade på dom och det blev som tur var inga ungar den gången. Men för ungefär en vecka sen så lyckades katten bryta upp båda burarna och jag hittade lilla Sahara skräckslagen under min byrå. Shaitan fanns det inga spår av… Nu har Sahara blivit argare av sig och gått upp lite i vikt och jag misstänker att Shaitan hann med en liten snabbis innan han försvann. Förvånad Därför vill jag ha större och säkrare Bur. Om det blir ungar och jag behåller 2 döttrar, skulle det fungera bättre än om jag köpte in 2 och sätter ihop dom..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?