bo ihop?
jag har då tänkt mig att köpa en dvärgha,mster hona och en dvärghamster hane.
kan dom två bo ihop eller inte?
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
Nej, då blir det ungar hela tiden och en hona bör inte få kullar på löpande band. Samt att de troligen är för unga båda två, för att avlas på.
Väl hellre två honor eller två hanar ;)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
jag läste någon stans att man kunde ha dem ihop. eftersom honan bestämde själv 
Wallix´s Hamstrar
Vill man para dvärghamstrar bör man, till skillnad från med guldhamstern, redan från början skaffa en hane och en hona som får bo tillsammans livet ut. Honan bestämmer själv då hon vill ha ungar, och kan göra mer eller mindre långa pauser mellan kullarna. Det är lämpligt att låta dvärghamstern bo i ett akvarium eller terrarium då du ska skaffa ungar. Det finns annars risk för att ungarna tränger sig igenom burgallret och faller ut ur buren. Det är viktigt att du inte rör boet förrän ungarna är ca 2 veckor gamla, annars finns det risk att honan biter ihjäl sina ungar! Dvärghamsterns ungar väger 1-2 gram vid födseln.
E det här rätt eller inte?
Wallix´s Hamstrar
nej, det kan det inte, jag fick mina första hamstrar vid som jag fick vid 4års åldern var en hane och en hona, affärs mannen hade lurat oss!, iallafall vi fick reda på det en mårron när det var fulla buren med barn, och pappan åt upp huvena på barnen, så inget jag skulle gjort
Vill du ha ungar så kan du ju ha de tillsammans, men annars är det väl inte så smart… 
jo det är det jag har tänkt :P
Wallix´s Hamstrar
Jaha
Men jag tror inte att man har de tillsammans hela livet, bara när honan är i rätt ålder och kondition. Och så tar man ut hanen när man ser att hon är dräktig
Eller vilken sort är det?
okej, var lite osäker som att det stod i texten jag läste. sort har jag inte bestämt än, vill ju helst köpa från en uppföddare i kalmar området :P
Wallix´s Hamstrar
Okej, men kinesiska ska ju inte bo ihop… Och båda hamstrarna måste väl ha sällskap när de inte är tillsammans? 
jo och det är därför jag frågar, för jag har ju inte så stor lust att lägga ut hur mycket pengar som helts och sen så funkar det inte om man köper 2st
Wallix´s Hamstrar
Är det inte bättre att köpa två honor och sen låna in en hane vid parning? På så sätt kan du ha hamstrarna tillsammans och du slipper oroa dig för kullar hela tiden då detta ej ska ske.
Ursäkta om jag säger de men detta låter himla oseriöst rakt igenom, läs på innan du ens funderar på avel.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#12 jag håller på att läsa om avel. och hittade deta. men jag läst lite överallt om att dem inte ska bo ihop och så
Wallix´s Hamstrar

Man ska absolut inte ha en hona och en hane tillsammans livet ut. Det blir omparning på omparning och honan har absolut ingen möjlighet att säga nej.
I det vilda, javisst, då kan de springa iväg ifall de inte har lust, men var ska de ta vägen i en Bur?
En hamster bör för högst två kullar under sin livstid.
Två stycken av samma kön är ju att rekommendera.
Avel är allvarliga saker och kräver en del påläsning innan man ger sig in i det. Efteråt kan det vara för sent.
#14 här har du länken till h*n som har skrivit det hamsterhörnan
jag försöker bara få lite råd härifrån men alla värkar vara så negativa.
det värkar ju typ som om man inte får börja avla.
folk säger det ena och det andra ex. vet du vad du ska göra med ungarna sen, har någon som köper dem och så.
självklart att jag vet sånna saker
nu kansker jag låter arg men det är jag inte. är bara lite trött på upprepade saker.
Wallix´s Hamstrar

Folk säger inte att du inte ska avla, bara att du ska läsa på innan.
Det finns regler och rekommendationer att följa och de ska man minst sätta sig in i innan. Som hur många kullar en hamster bör få, hur gamla de ska vara osv.
Det händer ju faktiskt att honor dör vid födseln eller får förlossningskomplikationer. Då kan det vara bra att veta vad man ska ta sig till när det händer.
Det är ingen som kommer att kunna svara om man mitt i natten skriver på forumet, hjälp, min hamsters bebis har fastnat och kommer inte ut, vad ska jag göra?
jaha, men om du vill få du jätte gärna skriva vart dem här sakerna finns, är du snäll =)
Wallix´s Hamstrar

Du kan ju börja med att läsa föreningens sida.
Jag reagerade faktiskt mest på #10 om jag ska vara ärlig.
Sedan rekommenderar jag att du går mer i SHF, då får du tillgång till mkt info som inte står tillgängligt för alla, genom deras klubbtidning Gnagarbladet.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#19 oki, visste inte hur ska skulle skriva då :P
men vad kostar det att gå med där?
Wallix´s Hamstrar

#20 Det står på sidan jag länkade till.
Men det är väl ändå inte så farligt att ta två kullar på raken och sedan sätta hanen i en annan Bur? Iurochskur sa det iaf till mig.
#22 men måste inte dvärghamstrar bo 2 och 2?
Wallix´s Hamstrar

#22 En del gör så, det beror ju på ålder, kondition, skick osv på honan.
#23 Enligt lag ska de bo två och två. Men det innebär ju inte hona och hane utan kan ju vara samma kön istället.
Det är jätte bra att du går in här och frågar, jag vet hur det kan vara. Man får höra så mycket olika från olika håll så det är ju lite svårt att veta vad man ska gå efter..
Vill du ha dina hamstrar först och främst till sällskap så tycker jag att du kan skaffa två hanar, eller två honor till att börja med. Känn efter och se hur det är, om det är ett intresse som håller i sig så kan du ju ta en kull framöver.
Tråden handlar väl mest om två dvärghamstrar av olika kön ska gå tillsammans livet ut eller inte. Å där är nog alla rätt överens om att svaret är Nej.
Oavsett om du tänkt ta en kull längre fram eller inte
Det är rekommenderat att alla dvärgar går ihop 2 och 2 men då av samma kön, iom att de lever i par/mindre familjegrupper i det vilda.
Undantaget är väl Kinesisk Dvärghamster, de brukar många hålla ensamma.
Oavsett vilken art du väljer (vintervit, campbells eller roborovski) så får man vara beredd på att de kan börja bråka. Det kan funka jätte bra under en längre tid, men märker man att de börjar tjafsa och bråka mycket så är det säkrast att sätta dem i olika burar.
Sådär, lite kort å gott om allt blev det visst 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#25 tackar =)
jag har själv haft många hamstrar i livet, och menningen var att två hamstrar jag hade förut skulle jag ta kull på men dem gick tyvärr inte ihop :(.
men nu tänkte jag satsa på dvärghamster. just nu har jag en liten tjej på över 1år, så på henne kan jag ju inte ta nog kul :(
Wallix´s Hamstrar
#26 Det finns ju lite olika sätt att para dvärghamstrar, de behöver ju inte bo ihop dygnet runt alla gånger. Men vänd dig till en uppfödare som har den art du är intresserad av så kan du säkert få mycket tips och råd därifrån. Så du får hem en individ som du verkligen trivs med, i önskad färg eller liknande :)
_
#27 Problemet med att ta en dvärghamster från uppföddare är att inte finns någon i kalmar
Wallix´s Hamstrar
#28 Finns ju privatpersoner också. Brukar inte vara några större problem att hitta bara man har lite tålamod och håller ögonen öppna på annonser osv..
_
#28 Du har tittat här redan? http://www.hamsterforeningen.se/uppfodare/uppfodare2010.htm
#30 ja det har jag och det finns inte en ända uppföddare i hela kalmar län
Wallix´s Hamstrar