Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4072 ggr
[Memris]
0

Vilken färg är hon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag föll jag som en fura för en liten flickhamster på zoo Kyss
Så himla fin är hon..!
Men när jag kommer hem o ska försöka hitta korrekt benämning för hennes päls (färg etc) så blir jag förvirrad.
Vad ÄR hon egentligen?

Är jag helt ute o cyklar eller kan hon vara en satin  black yellow umb?
Eller sköldpadd..?

Charlie2006
0

Tycker hon ser ut som en sobel då det ser ut som hon har ringar runt ögonen, men bilden kan spöka oxå. Får se vad dom andra säger ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Roxie
0

Tycker också hon ser ut att vara en sobel KH.

// Sofia

Roxie
0

Fast hon ser så ljus ut? Hade kunnat vara en silversobel med tanke på hur ljus hon är, men då hade hon haft vit underfärg och creme som hon har.. hmmm..

// Sofia

[Memris]
0

Det där får jag inte att gå ihop heller, hon är väldigt mkt creme i underpälsen, har vita ögonringar men silvergrå (nästan dove liknande) tipp/överpäls.

[Memris]
0

Hon har vita små strumpor oxå.

Roxie
0

kan du få en bättre bild på henne, där inte blixten förändrar färgen så mycket?

// Sofia

Carjos
0

Jo hon är en sobel kh (fenotypen iallafall). Hon är väl ung? Cremefärgen djupnar med åldern så de brukar vara ganska ljusa som unga. Dessutom så finns creme likaså umb. i olika nyanser :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Zvintos
0

Jag tycker då det ser ut som en sobel korthår.
En silversobel skulle som sagt ha vit underfärg och inte creme, som denna har.
Satin är den inte, då satin lyser väldigt mycket på korthår.
Black yellow är den inte heller, då en b/y inte har ögonringar.

Roxie
0

#7 Jag jämförde bara färgen med mina soblar jag fick i senaste kullen, och de var riktigt mörka :) Men som du säger så kan det självklart variera i nyanserna :)

// Sofia

Carjos
0

#9 Ja precis och på kh blir det lite annorlunda också eftersom själva hårstråt är kortare och inte så mycket umb kan få plats :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Roxie
0

#10 Ah sant :)

// Sofia

MaaariaS
0

Hon har ungifär samma färg som min silversobel (grå) fast det var lustigt att den har creme underGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Memris]
0

Fast faktum är att det är i princip såhär hon ser ut, jag var noga med att välja ut det foto som överensstämde mest med hur jag ser henne.

Här är ett annat där hon undersöker hjulet (som var för litet för tösen så vid lön=nytt stort hjul).

[Memris]
0

…o påväg ut för att lukta i resten av buren ett varv Glad

MaaariaS
0

på bild nr #13 så ser det ut som ögat också är creme…

[Memris]
0

Ja det stämmer, ögat är oxå creme, liksom underpälsen. Det enda vita är små strumpor o en liten fläck på magen.

MaaariaS
0

Då är hon sobel….Glad

Roxie
0

Hon är verkligen söt :)

Hjulet du har till henne är dock alldeles för litet, så du bör skaffa ett större så hon inte får problem med ryggen. Ryggen måste vara rak när hon springer i hjulet :) Så minst 20 cm stort bör det vara i alla fall

// Sofia

[Memris]
0

Jo jag vet Roxie, hon var ett impulsköp o hon fick bara ha hjulet nån timme idag.
Dels är hon lite för liten än o dels så som du säger, så var ju hjulet för litet direkt.
Jag skrev ovan att det blir ett nytt Hjul så fort lönen kommit, dvs om några dagar :)

Men då är hon Sobel alltså…i black yellow färg?
Eller? *trög*

Roxie
0

Hon är sobel :) Sobel är ett färgresultat av blandningen creme+umborous kan man säga.

// Sofia

MaaariaS
0

#19 Hon är sobel ,men precis som min tjej, så finns det både bra och dåliga exemplar av färgen/färgerna.Tungan ute

UlrikaD
0

Black yellow är en helt annan färg.

Din tjejs färg heter enbart sobel. De finns i olika nyanser från ganska ljusa till riktigt mörka.

[Memris]
0

Okej ljus sobel då alltså Cool
Så det här ska vara ett dåligt exempel av färgen då?
Tycker hon är toppenfin ju.

MaaariaS
0

Dåligt skulle jag inte vilja säga ,hon är jättefin och sen vet man inte hur mörk hon kommer bli när hon blir äldre.Glad

UlrikaD
0

Du kan jämföra med min sobel-tös här som jag precis fick hem, så ser du vad det kan skilja i färg.

MaaariaS
0

#25 Mmmm Mums…Kyss

[Memris]
0

Superfin #25..!

Min lilla ljusa sobelflicka fick nyss namnet Phyra Kyss

UlrikaD
0

#27 Det namnet gillade jag!Skrattande

BarbieBrownHair
0

Visste inte att sobel hamstrar såldes i djuraffär! :o Det enda jag ser är hamstrar med spots…sånna vanliga som min tös!

[Memris]
0

Jag hade tur..!
För denna lilla stjärna var privat inlämnad Skrattande
Fick oxå chansen att se hennes systrar o bröder för att få ett humm om hur eventuella bebisar av henne kan komma att se ut o jag kan säga att jag är mkt positivt förväntansfull!

BarbieBrownHair
0

Min tindra var också privat uppfödd det råkade bli en tvuvparning så kvinnan lämnade in bebisarna på arkenzoo…dom var normalfärgade och creme white spots…alla spots hade blivit sålda och bara en liten tös var kvar…var bara tvungen att ha henne hos mig!

[Memris]
0

Ja #31 ibland så blir det kemi Skrattande

BarbieBrownHair
0

#32 precis :)