Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2187 ggr
HamsterMarie
0

Mandel = SVARTSJUK?

Jag har tagit hem en ny fin hamster (Kokos) från en utställning i kallhäll. Mandel blir helt galen om hon bara känner lukten av henne. Nu har jag låta de vara i varandras burar ibland så de vänjer sig med varandras lukt. Är det bra att jag gör det? eller blir det bara värre?

Roxie
0

Är det dvärg eller guldhamstrar?

// Sofia

HamsterMarie
0

Dvärg Förvånad

HamsterMarie
0

Båda är honor

Roxie
0

Om du planerar att sätta dom tillsammans så ska det göras i en nyskurad/nystädad Bur. Det ska vara neutral mark för dem båda.

Lycka till! :)

// Sofia

HamsterMarie
0

Det går nog inte att sätta ihop de Förvånad de kommer bita sönder varandraFoten i munnen men det värsta är ju att jag måste tvätta händerna innan jag tar i Mandel annars blir hon sur. Då menar jag RIKTIGT SUR! Förvånad

numnumnum
0

Dvärghamstamrar ska väll alltid bo 2 och 2

HamsterMarie
0

Ska sätta ihop Kokos med en annan men.. Jag bara undrar vad jag ska göra så Mandel inte blir så arg när jag har kokos doft på sig?

Carjos
0

Om hon är så arg så finns det nog inget annat att göra än att tvätta händerna eller att ha Mandel uppe först och sedan Kokos.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

HamsterMarie
0

Åhh Rynkar på näsan Okej, man kan inte vänja de med varandra eller? Skäms

Odette
0

Har ingen erfarenhet av hamstrar som reagerat sådär starkt på de andras dofter, men det är ju alltid bra att tänka lite på hur man luktar och att man gärna kan tvätta händerna emellanåt.

Men en del råttor jag hade förut tålde inte alls att jag luktade annan råtta. Exempelvis så tog jag hand om en äldre hane som var runt året. Hur fin å snäll som helst (han satt ensam då förra ägaren "missat" detta med att råttor är flockdjur..)
Problemet var bara att en av hanarna i min egna flock reagerade väldigt starkt på den nya hanens doft.. så fort jag luktade som honom burrade han upp pälsen och markerade tydligt att han inte accepterade den nya doften..
Vi fick lösa det som så att vi helt enkelt såg till att de råttorna aldrig möttes och att vi alltid var noga med att tvätta händerna efter att vi hållt i den nya hanen.

Funkade bra, men visst är det trist och obehagligt när de reagerar sådär starkt :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Om du inte planerar att sätta ihop dem så finns det ingen anledning att byta burar på dem fram och tillbaka. Det stressar dem ju bara mer om de känner lukten av någon de inte tycker om men inte får se. Då kan det smälla ordentligt om de en dag kommer åt varandra.

Lättaste ihopsättningen är ju två bebisar eller om en är äldre så ska den andra vara en bebis. Två äldre av samma kön lyckas sällan.

Odette
0

#11 Precis, jag glömde kommentera den biten men håller med till fullo Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

HamsterMarie
0

Okej, tack Oskyldig.. jag kommer få hem 2 råttor i veckan och .. Oj då .. undra om Mandel kommer bli galen eller bli galen? Tungan ute