Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2305 ggr
nakuta
0

Hur ska jag göra?

Sen jag förlorade min kille Passion så kände jag att det blev så tomt, så jag skaffade en ny liten guldisbebis, och jag vet inte hur jag ska få honom hand tam Obestämd

Jag har haft honom här i snart 2 veckor, och oavsett hur jag gör så e han jätterädd.  Han verkade ine så rädd de 2 första dagarna för då va han mer i full rulle med att rumstrera om i buren, men sen efter det så har det blivit att så fort jag rör mig eller kommer in i rummet så springer han och gömer sig, han verkar inte bara osäker utan rent av riktigt rädd, vill ju få honom tam samtidigt som jag tycker synd om honom att han ska behöva vara så rädd Rynkar på näsan

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

[Forest]
0

0 Köpte du den från en djuraffär? För jag upplever dom som rädda och inte alls så ompysslade som vanliga hemma födda hamstrar. Jag hade någ ställt buren lite där men är mest. Just för att låta den lära sig lite att man rör sig. Sen ge gott o äta hamstrar älskar mat :) Bönskälkar är något jag varmt kan rek va inte rädd för hamstern o gör hastiga rörelser. Håll handen still i buren o prata lite så han hör dig med :)

Candela
0

Jag fick hem min söta hamster den 11 oktober, och hon var precis likadan de första 3-4 veckorna. Sprang verkligen iväg så fort någon rörde sig i rummet, och hoppade ur händerna när man höll henne.

Jag har jobbat enträget med henne. Har tagit upp henne trots att hon velat smita iväg (väntat tills hon krupit in i en kartong så jag kunnat få upp henne). Har sen hållt henne i händerna 10-30 minuter dagligen, och då även erbjudit henne godsaker. Nu börjar hon bli riktigt tam, och springer inte iväg när man lyfter henne Glad Hon ligger till och med och somnar i famnen ibland när man kelar.

Jag tror det både har med ålder och vana att göra. Hon har blivit lite äldre och lugnare, och hon har lärt sigenom erfarenhet att jag inte är farlig.

Candela
0

Vet att frågan itne är till mig, men vill ändå svara. Jag har precis köpt min första "uppfödar-hamster", och hon var väldigt, väldigt rädd. Däremot har alla hamstrar jag köpt från djuraffär varit väldigt lätta att få tama.. Så själv upplever jag inte djuraffärshamstrar som svårare.

[Forest]
0

3 Okej jag har bara träffat välhanterade hamstrar som vart uppfödarhamstrar :) Alla har vart ursöta o klättrat upp i handen även på mig som vart "okänd". Sen fick vi överta en zoohamser ush vad jag kände att jag inte skulle tagit imot henne. Bitig vid löp rädd annars då har både jag o dottern laggt ner mycket tid med hantera henne :-/ Så nu efter 7 mån kan vi hantera henne och hon kommer så gärna ut för springa o kela, dok biter som tusan hennes dåliga dagar. Så dottern har fått riktigt fina bett av henne. Vi hade redan en hamster o tänkte ja vi tar den för det är så lättskötta o söta. Jag förstår varför de inte ville ha kvar hamstern :)  Han vi redan har är uppfödarhamser o sötare o snällare hamster kan man inte önska sig. Han sitter ofta o bara myser i famnen. Förstår att det är olika personligheter oxå.

Candela
0

Låter som om ni övertog hamstern efter en annan familj? Kan ju ha handlat om hur han blev behandlad där. Jag övertog en gång en Djuraffärshamster av min kompis syster. Han var jätterädd den stackarn, och inte så konstigt heller.. Hennes katt hade typ suttit på hans Bur titt som tätt och satt skräck i honom Obestämd

Men även honom fick jag tam efter ett tag, även om det var svårare än med tidigare hamstrar jag haft. Tyvärr dog han strax efter att han blivit tam.. Rynkar på näsan

Candela
0

Sen har jag även funderat på om det är nått med personkemi.. Jag hade en hamster som föddes hemma hos mig, och som blev väldigt tam. Men av nån anledning så funkade inte hon och min mamma ihop, haha.. Hon bet mamma flera gånger, men mig bet hon inte en enda gång :P

[Forest]
0

5 tror jag inte de hade inga barn lr andra djur. ex-granne så jag vet att de har ett väldigt lugnt hem. Hon hade inte haft den länge gissar på 2 v , djurbutiken tog inte tillbaka hamstern heller.

Ursh ja det tar lite tid innan de lär sig att man är ofarlig. Jag äslkar hamstrar söta små trevliga djur. Som jag gärna pussar på :)

nakuta
0

Okej, då ska jag försoka lyckas med denna lilla killen oxå. Ja, han  e Djuraffärshamster, men det va även min andra hamster och han va hur lätt som helst att få tam, lugn och fin kille va han oxå, men just denna lilla kille verkar rent av lvrädd och ännuvärre e det om man tar upp honom när man ska städa och så hos honom, för då kämpar han verkligen emot, inte som om han bara vill ner utan som om de är i ren skär panik :S

Jag ska fortsätta att försöka med honom, e inte diret någon som ger upp, men ville gärna ha lite tips på hur jag ska göra denna processen minst srämmande för honom :S

#2 Det låter precis som min lilla kille gör, gör allt som i panik när man har honom uppe, springer och gömmer sig vid minsta tecken på rörelse  rummet och så.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

eellzyy
0

Det finns ju en artikel här på hamster.ifokus.se som heter typ att få sin hamster tam. Jag kan tyvärr inte länka då jag sitter m min mobil, och det tar lååååååång tid…