Kan ungarna bo med pappan?
Om man särar på honan och hanen efter att hon fött ungar, kommer hanen att acceptera ungarna sedan om man vill att han-ungarna ska bo med pappan?
Eller, måste man ha pappan att bo tillsammans med ungarna i 4v för att detta ska gå?
Hur fungerar detta? Någon som låtit pappan bo med sina ungar och hur gick det?
Eller ska jag låta pappan bo helt ensam nu?
Anledningen till att jag frågar är att jag fått ett konstigt råd av en djuraffär som sagt att om man särar på två hamstrar kan de ALDRIG bo med andra hamstrar igen.
Och inte tyckte de att jag skulle sära på hane/hona heller, betyder inte detta att de ISF hade parat sig konstant och att hon fått kull efter kull? Det kan väl inte vara bra? :s
obs! det gäller dvärghamstrar om det tillför något till er som svarar :)

Du kan sätta han-bebisar med pappan när det är dags att dela dem från mamman.
Däremot bör du inte sätta in för många, då är det risk för bråk.
Tror det kan bli väldigt laddat i buren om du har 4 stycken vintervita/hybrider (antar att det en av dom raserna du har?), skulle satsa på bara en unge med pappan. Men om du ändå vill ha 4 stycken ihop så får du ha en rejäl Bur, med massa av gömmställen, flera matskålar m.m. Kan ju funka iomed att det är syskon, men då får du vara beräd på att kanske bli sittande med 4 hanar, i 4 burar.
och ja det går utmärkt att sätta ihop en/flera av ungarna med pappa hamster sen :).
Tycker det är ett väldigt konstigt att dom säger att om man särar på två hamstrar så kan man aldrig sätta ihop dom igen. Jag hade exempel en roborovski hona som hennes syster dog i förtid så hon fick sitta ensam ett tag, men som vid 1 år gick jätte enkelt att sätta ihop med två yngre flickor (då hade hon varit ensam i 5 månader ungefär). Hade nyligen en vintervit pojk som var för liten i storlek när jag köpte han så väntade några veckor med att köpa en kompis till han, han hade då varit ifrån en burkompis i ca 4 veckor.
Sen är ju din pojk väldigt ung så då är det ännu enklare att få det att funka.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
jo det är den rasen jag har, är inte säker på om det är renrasiga vintervita, men det var den benämning dom hade i djuraffären iallfall :)
Trodde att det var omöjligt att sätta ihop dom efter och vill ju helst inte se att pappan ska bo ensam, men det är ju positivt att det fungerar endå.
Tror jag ska försöka hitta en riktigt stor Bur eller ett större akvarium där de kan bo allihopa, sedan får de eventuellt flytta till mindre Bur om de bråkar osv, men det löser sig då :)
#7 Bäst med akvarium då ;), billigare (om du ex köper på hornbach) och finns i större storlekar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ja okej :) ska genast kolla upp :D
Bilder??
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Du måste absolut sära på ungarna honor/hanar. Den där djuraffären måste ha virrat bort sig helt med allt det de berättade
Om du inte särar på de kommer det bli fler kullar nya och nya och dessutom ska man inte para syskon som du säkert vet 
// Marie
Det finns nog mer info HÄR