Dvärgar är väl inte solitära?
Sökte runt lite på olika hamstersaker och hittade denna sida om skötselråd…
"Burkompisar:
Hamstrar är solitära djur - så regeln en hamster per Bur gäller. Annars är det lätt att du hittar en och annan död hamster i buren, eftersom de dödar varandra. Detta gäller alla hamstrar, inte bara guldhamstrar. När man håller hamstrar tillsammans fungerar det ofta ett tag innan de börjar bita sönder varandra. Så kortare perioder kan man ha dem tillsammans, om man bara märker i tid när de börjat bråka. Men eftersom hamstrar inte gillar att leva tillsammans med andra hamstrar så är det säkrare att hålla dem i var sin Bur så att det inte blir djur som bara dör pga ägarens snålhet, oftast handlar det ju om att man vill ha fler djur än man har plats för."
Jag som trodde det var lag på att dvärgar skulle bo tillsammans?
Hemsidan, "skötselråd för hamster"
Jadu, det verkar ju lite knasigt. Vintervita, Campbells samt Roborovskis ska hållas i par- om de går ihop. Börjar de slåss med varandra och det inte går att introducera en bebis till dem så tyvärr, då finns det inte så mycket att göra.
Men köper man någon av dessa arter så ska man köpa två :)
Enda undantaget är kinesisk dvärghamster som många håller ensamma då de oftast börjar bråka. Men övriga är flockdjur och lever helst i mindre familjegrupper 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

jo jag tänkte väl det… såg att hon tydligen skulle vara duktig på hamstrar och marsvin och jag som håller på att läsa på blev ganska förvånad :)
Säger inget om hemsidan i sig å heller inte vem som skrivit det, hon kan ju fått det från nån annan sida å har heller inte kollat om det är en sida som ens är uppdaterad.. Men det är ju bra du dubbelkollar iaf. finns konstigheter överallt på nätet 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_