Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2859 ggr
Caroline.H
0

Akut hjälp...

Nu har mina två dvärghamsterhanar i en Bur bråkat och blivit blodiga båda två. Jag delade på dom direkt. Jag har inet fått lov att titta närmare, så jag vet inet riktigt deras skador. Men nu är jag verkligen rädd att jag bara ska ha en hamster imorgon. Den ena, som verkar var minst skadad, satte sig just i ett hörn av buren, med huvudet inåt och somnade typ där. Hans reaktion var lite seg när jag väckte honom för att se om han överhuvudtaget levde. Eftersom att jag inte var helt förberedd på det här, så hade jag bara en extrabur, ingen matskål eller vattenflaska. Så mina frågor är:

Ska jag försöka tvätta bort blodet på dom eller låta dom sköta det själva?

Kanske den viktigaste och hemskaste frågan: Tror ni att den som satt så där i buren kanske kommer att dö?

Några andra tips. Jag vill ta dom till vetten NU, men det är inte öppet… Gråter Plus att mamma är helt emot det och jag har antagligen inet råd… Rynkar på näsan

//Caroline

Odette
0

Nej va trist!! Det blev så pass allvarligt ändå, med deras pipande å tjafsande.. usch, va hemskt Rynkar på näsan
Det enda jag kan tänka mig är väl att du ser om du får tvätta rent såren, och kanske försöka avgöra hur illa skadade de är.. de flesta sår läker ju ganska bra av sig själv med det beror ju helt och hållet på hur allvarligt det är. Sen behöver de en ren och varm Bur, å gärna att de får vara ifred efter du tittat på skadorna.. Är det inte så farligt så kan lite ensamhet och lugn och ro göra mycket. Men tycker du ska försöka titta på dem iaf så du vet hur allvarligt det är Obestämd

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Caroline.H
0

Ja tyvärr… Tror att dom hade sår på tassarna båda två, jag hoppas att det där med att den ena bara ville sova i ett hörn inte var ett dåligt tecken… Gråter Jag tror inet att det är jätteilla, med tanke på att blodet lätt sprider sig i pälsen så det ser nog värre ut än var det är… *hoppas hoppas* *håller tummarna* Men så klart att jag ändå är orolig…. Rynkar på näsan Jag har fått en liten snabbtitt, och den ena som är slöast verkar ha ett sår på baktassen mitt uppepå, och den andra på framtassen…

//Caroline

[GeeGee]
0

Kommer tyvärr med den dumma men nödvändiga kommentaren att har man inte råd att åka in till vetten ska man inte ha djur. Arbetar själv på djursjukhus och blir lika ledsen varje gång folk kommer in med sina djur och det är för sent att åtgärda.

Caroline.H
0

#3 Det beror så klart på vad det kan kosta, har aldrig behövt åka till veterinären så vet inte riktigt vad det kostar, kanske skulle ha skrivit det också. :) Skulle det ha blivit en riktig nödsituation så lovar jag att mina föräldrar skulle betala vad det kostar om jag inte hade pengar så att det räckte. Men nu visar det sig att dom klarar sig utan en veterinär. ;)

//Caroline

[GeeGee]
0

Det är ju superbra att allt gick okej. Skönt att slippa sitta och åka för att komma till en veterinär som hade öppet.

Caroline.H
0

Jag är iaf 95% på att dom inte behöver någon veterinär, men sånt kan ju ändras fort, men jag ska hålla koll! ;)

//Caroline

Luisa
0

Hoppas att allt går bra och att du slipper åka till veterinären.

Caroline.H
0

Tack för alla som hjälper till, det känns bra att det finns några som bryr sig! Kyss

//Caroline

Caroline.H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att se det här från den ljusa sidan så ska är det ju roligt att inreda en Bur och köpa nya saker. Glad Ett besök på djuraffären resulterade i lite hamstergrejer och en förälskelse i en mandarindvärg där ute. Vill verkligen ha den, även om jag har sagt att jag aldrig mer ska köpa hamster från djuraffär. Skrattande VIIIIIIIILL HAAAAAA!!!!!

Men iaf, här är bilder på sakerna jag köpte.

En matskål i keramik, tyckte att den var supersnygg.Tungan ute

//Caroline

Caroline.H
0

En vattenflaska eftersom att den jag hade läckte Flört

//Caroline

Caroline.H
0

Gnagpinnar, smak popcorn och honung, det älskar dom! Kyss

//Caroline

Caroline.H
0

Ett litet hus till min lilla mus! Glad

//Caroline

Caroline.H
0

…och sen var det inget mer! Men jag är lite sugen på mandarin nu! Skrattande

//Caroline

Caroline.H
0

Nu har jag köpt vattenflaska igen… den jag köpte var helt värdelös. Jag fyllde den på morgonen runt åtta, kom hem igen efter skolan ungefär kl halv tre, då var den tom… Jag visste redan att den läckte så jag hade en liten burk med spån i under, och det var hälften vatten, hälften spån i den där burken… Men den här verkar hålla tätt. Flört Nån som vet något om jordnötter fresten? Köpte jordnötter med skal i djuraffären, men så fort jag kommer hem så börjar jag ju såklart oroa mig för att de ska bli sjuka av nötterna eller så. Men det är okej att ge dom det va? Skrattande

//Caroline

Caroline.H
0

//Caroline

Caroline.H
0

Dubbelpost…

//Caroline