Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2032 ggr
[GeeGee]
0

Aj som...

Blev just biten av min lilla Mio.

Förstår inte varför han bits, inte lite utan nu gick det hål rejält på båda sidorna av fingret och det blöder igenom plåstret.

Går inte alls att lita på honom =(

Caroline.H
0

Ajajaj, det gör ju APont alltså. Hoppas att han inte biter dig någe mer!

//Caroline

[YlvaP]
0

Usch vad tråkigt.

[GeeGee]
0

Ja, man blir så osäker och ledsen när man tror att han börjar bli tam. Tycker jag håller på med honom jämt och ändå är han så fruktansvärt rädd när han är i buren.

Odette
0

Vad är det för hamster, guld eller dvärg? Ålder?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

BarbieBrownHair
0

Min hamster bits men jag tar bara tröjan över händerna…då bits hon inte.

[GeeGee]
0

Det är en guldis som är drygt 3 månader. Bits inte när han är uppe. men blir superrädd varenda gång jag ska ta upp honom. Även fast jag är försiktig och han först på nosa på mitt finger.

Denna kommentar har tagits bort.
[hejhejnaffy]
0

synd men han vänjer snart sig vid dig tror jag

Odette
0

Okej, usch va obehagligt. Du får gömma händerna i tröjärmen när du plockar upp honom. Eller sätta på en liten liten mini-munkorg Tungan ute

Jag har ju en dvärghamster som är likadan, huggit som tusan i buren så fort han fått tillfälle.. men väl uppe har han ju varit hur snäll som helst.
Den glada nyheten är ju att jag tränade lite med honom ikväll, å nu är han helt omvänd ? Alltså, jag trodde inte jag skulle få bort de beteendet iom att han är över året + att det mest troligt handlar om revir. Men nu får jag stoppa ner handen å stryka å mjuka på honom utan problem, han biter inte längre Glad

Så det finns hopp, absolut.
Kämpa på Skrattande

_

[GeeGee]
0

Då får du gärna berätta hur du gjorde för att han skulle bli så tam?!

Odette
0

#10 Ja jag trodde det var kört, iom att jag inte egentligen vet hur han haft det hos tidigare ägare heller. Men tänkte att det är ju värt ett försök iaf. Man vill ju inte behöva "kasta" in maten för att man är rädd att bli biten.. :/
Det finns en liten film i Yrmelurens tråd, där kanske du kan få nåt tips eller nån idé.. Men i mitt fall så började jag med att ställa hans Bur på en ljus och mer "obekväm" plats. Iom att han såg sin Bur som SITT. På så vis hade jag kanske lite större chans att få komma nära, då han inte helt var på sin egen "hemmaplan".
Å istället för att försöka att inte ha handen nära honom, så stoppade jag helt enkelt handen mitt framför honom typ. Så han fick konfrontera sig med handen direkt.
Tänkte att kanske "triggar det igång" det gamla beteendet lite om han får lust att springa efter handen. Men iom att jag bara hedde den mot honom, så blev han kondundersam och ignorerade mig istället :P Kanon!

Nu gällde ju detta en hamster som försvarade sitt revir, först måste man ju försöka se vad som egentligen är problemet. Och sedan utgå ifrån det.
Det är ju så olika från individ till individ, så man får försöka tänka pedagogiskt och försöka läsa av deras beteenden så gott man kan.

Här har du iaf tråden å filmen ->

_