varning för djuraffärer :@
Jag känner mig så otrolig arg och besviken.
Jag köpte mina hamstrar från djuraffär, och självklart litade jag på att de kunde sin sak då de lät trovärdiga och visste vart ungarna kom ifrån, djuren var handtama och de såg ut att ta bra hand om dom.
Jag ville ha två hanar eller två honor. men fastnade för en av hanarna och eftersom att de är dvärghamstrar valde jag att ha två i en liten duo som kunde få sällskap av varandra. Perfekt. Med ett leende på läpparna lämnade jag djuraffären…inte visste jag då vad som komma skall:
Nu sitter jag här. med en hona och en hane, de har fått ungar som nu är 2v gamla.
Dessutom märker jag mer och mer fel på deras verksamhet, t.ex. har jag fått råd om att INTE sära på honan och hanen då de inte är solitära djur och att de trivs tillsammans. Har de tänkt att mina hamstrar ska få flera kullar på rad eller hur tänker dom?
De har också sagt att sådant händer, att det är mycket svårt att se könen på hamster ungarna. de har även sagt " vi kan se att de är av samma kön, men inte vilket"
Och det typiska: hamster vadd, att det är bra att ha i boet. Och att alla hamstrar ska ha ett Hjul, vitaminsten och en saltsten och ev. en kalksten. Sedan ska de också ha ett Hjul (5v gamla var dom när jag köpte) att springa i.
- fick ingen info om att hjulen kanske kunde vara skadliga för hamstern som är så ung, ingen info om att hamstervadd är dåligt (dock läste jag som tur var detta på nätet). inte heller fick jag veta att det är otroligt svårt att se könen på hamster ungar, det sade dom EFTER att mina fick barnen.
De har visserligen sagt att de kan ta emot ungarna om inte jag lyckas ta hand om dom, men varför skulle jag låta dessa små individer leva hos så dåliga människor som inte kan sin egen verksamhet för att sedan säljas till nästa oerfarna hamster ägare och kanske råka ut för samma sak?
Dessa är mina första hamstrar. Jag köpte två och fick flera på köpet. Jag tänker ta mitt ansvar och ge alla ett gott hem men jag hoppas att alla som tänker köpa från djuraffärer ger det en extra fundering, att kolla att dom verkligen är seriösa och kan sin sak. Läs på! lite inte på att djuraffären "kan" allt. De kommer bara försöka sälja på dig massa saker som inte ens är bra för en hamster. Om du har möjlighet, kolla könen själv på hamstern du köper! se också till att den inte gått tillsammans med hanar om det är en hona osv…
Någon annan som har dåliga erfarenheter av djuraffärer? eller fler saker man ska tänka på när man promt ska köpa från djuraffär?
Bra erfarenheter kan ju också diskuteras, men främst frågan HUR ser man att en djuraffär är seriös i sin verksamhet :(
Personligen så tycker jag faktiskt att man som köpa också har ett stort ansvar när man ska köpa ett djur. Att man läser på och har fakta och kunskap FÖRE man knatar in i butiken.
Tyvärr är inte din situation unik på något sätt. Det är jättetråkigt när man tror att man köpt en eller två hamstrar, och så ett par dagar hemma finns det helt plötsligt tio hamstrar i buren.
Men samtidigt så tycker jag inte att man kan belasta djuraffären heller för allt. För man har fortfarande det egna ansvaret, och det kan man aldrig lasta över på någon annan.
Jag har väl en dålig erfarenhet av ett köp på en djuraffär. Jag köpte två hamstrar som hade wet tail, och dog ca en vecka efter att jag köpt dem.

Det finns otaligt med sådana här historier på forumet. Tyvärr ingenting ovanligt alls.
När det gäller kön måste man dubbelkolla själv och inte lita på någon annan. Det kan ju även hända att en uppfödare tar fel någon gång, så ha det som vana att dubbelkolla själv.
Har du delat på honan och hanen nu? Om inte så har du ju en kull till på gång isåfall.
jag tycker självklart att man själv också har ett ansvar som tänkt köpa djuret, skriver lite irriterat nu då detta är så synd när det händer att man får "fel" djur än det man tänkt sig o en hel rad andra händelser som hänt andra.
Hade läst på en hel del innan i nästan ett halvår och trodde verkligen att jag kunde det mesta om hamstrar, och trots detta så räckte det inte när jag väl mötte djuraffären, de i princip sade att jag hade fel och att de hade rätt om vissa saker.
Självklart är inte alla djuraffärer såhär heller, men just att man bör vara försiktig!
t.ex. läste jag inte på om avel och sådant då jag inte hade något behov av detta då jag skulle ha en hane/hane, så allt det fick jag i all hast söka reda på, fråga om på mindre än en vecka och då ringde jag också djuraffären som då inte bad mig om ursäkt för sitt misstag, mer gav förslag på att jag kan ge dom ungarna sedan.
Men ja, jag vill väl inte klandra djuraffärerna, vill mer att folk som köper ska se upp, tänk om någon liten unge köpt hamster och varit med om detta osv. de kanske inte läser på på nätet och föräldrarna tror inte att det kan finnas konsekvenser utav att köpa av oseriösa djuraffärer som KAN komma att dyka upp. Drar inte alla över en kam utan vill bara att man ska se vem man litar på, så man inte gör mitt misstag och så många andras! :)
jodå, jag har delat på hane och honan så det är nog inga fler kullar här inte! :)
Jag försökte söka på i forumet men det kom bara upp google och helt andra sidor, så om det redan funnits sådana här trådar ber jag om ursäkt för mina dåliga forumkunskaper och då kanske man som moderator kan radera detta ämna om det behövs!
Sökfunktionen är tyvärr urusel. Den är ihopkopplad med google på någe vis, men den hittar inte alls alla trådar, och söker du på tex "katt" så kommer nåt helt annat upp.
Tycker att man ska kunna lita på zoobutiker, likväl som på någon annan fackhandel man vänder sig till :-(
T o m mer på butiker som säljer levande varelser!
Många gånger lär man sig under tidens gång, då man hamnar i situationer som man inte förväntat sig.
Inte alltid man vet vad för frågor man ska ställa heller…
Lycka till med bebisarna nu :-)
#6 fast även på t.ex skoaffär så måste man ju själv kolla så man inte får två vänsterskor.. så jag skulle nog säga att man själv har ansvaret att kolla.
Är det en unge som ska ha två hamstrar så ska föräldrarna ha kunskapen och kunna kolla.. precis som när man köper hund. Men tyvärr så ser större delen av befolkningen som så "att det är ju bara en hamster".
Jag menar absolut inget illa mot er nu!!
En sak som ni kan tänka på och även informera andra som ska ha hamster om är att köpa från uppfödare. Då får ni till 99.9% de ni vill ha, de har fin personlighet och ni får den kunskap som är RÄTT!
Lycka till ändå med hamstrarna dina och hoppas de får fina hem:D
// Pabblo

det kan ju va så också att hamstarna var tillsammans med olika kön när de beställdes från Imazo. Tyvärr brukar de blanda könen vid transporten till djuraffären. Sen ska ju såklart djuraffären dela upp könen. Kansk de på imazo inte heller har så bra koll som har honar och hanartillsammans och blir dräktiga redan där. Bara teorier från min sida.