Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 4201 ggr
konfys
0

Finns rent vitt i Vintervit dvärhamster?

Hej,

Min son och jag har fallit för en liten vit sak i zooaffären!

Odette
0

Hmm, det kanske är en Hybrid (korsning vintervit/campbells)? Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Carjos
0

En sapphire pearl men dålig tipping kan bli helt vit Glad

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Odette
0

Ja jag tänkte också på det, att det säkert kan finnas nån färg som kan bli lite för ljus.. Men det kan ju mycket väl va en Hybrid om det är från ett zoo. Eller kanske både och tss Tungan ute

_

[RussinsMusli]
0

Jag hade en helvit (djuaffärs)dvärghamster när jag var lite yngre, alltså kritvit med svarta ögon Kyss

konfys
0

Tack för hjälpen!

Vi hämtade henne igår!

Köpte en lite större Bur än rekommenderat mått. Inte lätt att få tag på bra plastade burar…Galler däremot fanns större.

Hon är helt orädd och verkar vara mycket hanterad och van vid barn.

Inspekterat sitt nya hem och hälsat på oss. Ingen som fått plocka upp henne dock. Vi får ta det i hennes takt.

Ska försöka få en bild av henne när hon kommer fram nästa gång!

Väldigt vit och med svarta ögon. Kan man korsa de olika "raserna"?

Roxie
0

Vad roligt med en nykomling. Dock är det lag på att de ska vara minst två stycken.

// Sofia

konfys
0

Hej Roxie,

Diskuterade detta med zooaffären då jag ville ha 2. Men enligt dom så har hon varit själv och det skulle troligtvis inte funka så bra med att sätta in en annan. Så jag gick efter deras rekommendationer.

Är det lag på detta så borde de ju inte sålt bara 1?

Har läst på nätet och det verkar vara delade meningar annars…

[Sniff]
0

#7 Grattis! :D

Man kan inte alltid lita på vad de i djuraffären säger. Du kan ju testa sätta ihop henne med en annan. Hur gammal är hon? :)

konfys
0

Tack Sniff!

Jag har aldrig varit förtjusta i hamstrar egentligen…Men lillen hemma frågade och då började jag spåna lite…Blir ju lätt så när man är djurglad…eller glad i djur ;-)

Tycker det är mycket givande att de får möjligheten att växa upp med djur!

Så när vi var i zooaffären för att testa akvarievattnet, kunde jag inte låta bli att fråga lite. Och så blev det en Snövit!

Snövit är 8 veckor enligt zooaffären. Frågade extra om hennes bakgrund och hon är från en barnfamilj. Verkade orädd och hanterad.

Och bad de titta en extra gång så att det var rätt kön innan vi plockade hem henne.

Hur testa, känns inget vidare om det inte funkar…? Djurglad betyder inte att man har helt självbestämmande rätt. Mannen vill inte ha en Bur till…

Räcker med 3 katter, 1 hund, 2 kaniner och 1 häst tycker han! + fisk! 

Vi bor i villaområde så alla djuren får vara inne. Utom hästen :-)

Vet att marsvin är flockdjur, att sätta ihop dessa brukar sällan vara problematiskt. Men hamstrar verkar vara tvärtom. Att det inte alltid går bra? Hur bäst göra egentligen, för Att undvika att stå med en hamster och 1 ytterligare bur…??

Är det så att de lider att vara själva?

Roxie
0

Är den bara 8 veckor ska det absolut inte vara några problem att introducera en burkompis.

Men jag förstår inte riktigt, är den uppfödd hos denna barnfamilj?

Som sagt så tycker jag du ska skaffa en kompis till Snövit. Av samma kön och runt samma ålder.

Man sätter ihop dem på neutral mark, dvs nystädad/skurad Bur.

De är flockdjur och trivs bäst så :)

// Sofia

konfys
0

Ok, då får jag lita på att du kan detta. Är det hamstrar alltså flockdjur?

Inget annat jag ska tänka på?

Enligt zooaffären är den alltså uppfödd hos en barnfamilj :-)

Tack för hjälpen.

Imasy
0

Guldhamster vill INTE ha burkompis, men dvärgarna gillar sällskap ;)

Men skaffar ni en kompis, se till att ha en extrabur, för de KAN börja slåss.

konfys
0

Nu har jag pratat med 3 zoologiska butiker.

Ena avråder starkt till att skaffa 1 till!

De andra 2 avråder, men 1 av dessa 2 tycker vi ska prova. De har isf 1 fyra veckors hona. De ska vara så unga som möjligt tycker de.

Jag läser på artikeln "skaffa hamster" och där står det att Vintervita inte måste ha sällskap!

Jag blir helt rådvill!

Vill som sagt att hamstern ska ha det så bra som möjligt. Men vill inte stå där med 1 som inte funkar att sätta ihop med vår hona…

Imasy
0

Djuraffärer säger en hel del skulle jag vilja påstå ;)

Tyvärr så saknar de ofta kunskap om både rasnamn och hur de egentligen ska leva. Men å andra sidan, djuraffären är inget djurhem, det är ju ett vinstdrivande företag som kränger djur för att få pengar.

De som avrådde, på vilka grunder avrådde de?

konfys
0

Att de börjar bråka när de är könsmogna bl a.

Tycker ju att det verkar seriöst, eftersom de ju knappast får sålt djur om de avråder…

Imasy
0

Guldhamster brukar börja bråka när de är könsmogna, därför brukar man säga på könen vid 4 v ålder, och vid 8 v ålder ska de ha en egen Bur enligt SJV regler.

SJV säger också att de djur som vill ha sällskap av artfrände ska få ha det, vilket inkluderar dvärgarna. Men sedan finns det väl såklart undantag, men det känns som att djuraffären är ute och vinglar på cykeln lite grann ;)

TildaH
0

Självklart nekar affären hellre än att sälja, av den enkla anledning att de annars kan få "problem" med kunder som kommer tillbaka efter ett halvår o kräver att få lämna tillbaka en hamster för att de har börjat slåss (inte för att de alltid händer men risken finns)

Däremot förstår jag inte riktigt? Ni vill inte ha två stycken, så varför köpte ni då inte en guld? Då hade det inte varit några diskutioner alls.

Oavsett, Grattis till den lilla, hoppas kompisen kommer snart. Köp gärna från uppfödare, då kan denna hjälpa er med hopsättningen.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

konfys
0

Kollade med zooaffären och de har ungar som föddes den 18/10.

De släpper dom till försäljning nu.

De är knappt 3 och en halv vecka…

Snacka om att vem som helst kan lura mig till månen :-/

Jag har verkligen inte kunskap om hamstrar…

Försöker så gott jag kan…Men tänker inte plocka hem för unga djur dock.

Imasy
0

Guldhamstrar brukar man ju inte sälja förräns absolut tidigast vid 4 v ålder, men oftast så brukar uppfödare hålla dem iaf en vecka längre.

MEN SJV säger också att guldar får man sälja tidigast vid 3 v ålder, så det är tyvärr inget olagligt i detta. Men de små ungarna jag har sett i butiken är ingen rolig historia. Tycker de bara ser rädda ut, små och magra, och troligen skulle de dia mamman om hon funnits med :(

Alla är vi ju nybörjare i början, och hellre fråga än inte alls ;)

konfys
0

# 17

Anledningen till att vi valde dvärghamster är för att den föll oss i smaken så att säga. Inte Guldhamster ;-)

Som sagt, trodde att dvärg skulle gå själva. Frågade också detta innan vi skaffade!

Anledningen till att vi diskuterar nu är för att jag vill göra rätt.

Började med inlägg #6. Roxie skrev att det var lag.

Och självklart kan vi låta vår hona gå själv. Har ju än så länge inte varit nån butik som rekommenderat oss att verkligen skaffa en till.

Förstår att man inte vill sälja om risken finns att kunden kommer tillbaka för att hamstrarna börjar slåss. För då är det ju inte ok att ha 2…

Men som sagt, finns ingen anledning att låta vår hona gå själv om hon vill ha sällskap!

Finns det någon som har en liten som är redo att verkligen lämna mamma, så är vi väldigt intresserade.

Känns som om zoobutiken är aktuell om jag inte får tag på en seriös uppfödare nu :-/

Tack för hjälpen!

Imasy
0

Vart bor du? Kolla under den klistrade tråden "Hamster till salu" så kanske du hittar en uppfödare när dig?

TildaH
0

#20 Ok, ja jag är bara nyfiken, är ju själv guldis människa så jag tycker de valet är självfallet, hihi.

Lycka till som sagtSkrattande

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

konfys
0

# 22

Tack! Hon är väldigt trevlig faktiskt Glad

Men det är ju verkligen inget gosdjur direkt. Snabb som en ål!

Dottern hemma som är 10 skulle nog fördra en guldis om hon fick!

Men hon har häst så där får vi vänta Flört

Tack Imasy för tipset!

[RussinsMusli]
0

Jag vill bara säga att att när jag hade min helvita så satt han med en rysk vintervit, det var inga problem  Glad

numnumnum
0

Använder du hamstervadd, kalksten, saltsten eller vitamindroppar så ta bort det nu på direkten. Det är farligt för hamstern, använd toapaper som böddmaterial och hamstern ska springa löst i ett badkar eller fritt i rummet 1 timme per dag viktigt ,

De ska äta grönsaker varje dag kolhydrater som potatis eller pannkaka utan salt eller socker kött en gång i veckan.

Bar att du frågar saker

Ellenfyrkant
0

#13 Känns lite som att du blir rekommenderad att köpa sällskap av 1 just för att de ser en chans att få sälja en bebis. Inte säkert att de är så mycket vettigare egentligen.

Men jag tycker också att du ska göra en försök med en till bebis.

Mvh Ellenfyrkant

Nicolina
0

Hmmm… jag skulle då åt andra sidan avråda ifrån att köpa en till dvärghamster när den du har redan sitter själv. Dvärgar trivs mycket bra ihop men kan lika gärna bo själva. Alla mina dvärgar har bott själva och mått toppen hela livet = )

Just när det kommer till honor så är risken mycket större att det i framtiden inte kommer att fungera då tjejer är mer revishävdande än hanar och risken är då större att de börjar bråka, många gånger så uppstår detta först när de blivit ett par månader gamla och då ifrom av smågnabbande, någon blir jagad. får inte komma nära mat/boplats/hjul som ex och småsår uppstår då det bits. När de nått den här gränsen så är det ofta inte så mycket annat att göra än att sära på dem. 

Så chansen att det ska gå bra och de trivs hela livet tillsammans är ungefär lika stor som att de kommer börja bråka. Vill ni bara ha en hamster och inte har tid för en ev. Bur till så skulle jag rekomendera er att låta den ni har nu bor själv för det skadar den inte.

numnumnum
0

27# Blev chockad av ditt inlägg, bara för att det går hamstern dör inte så ska man göra det, en hund överlever utan promenader eller någon aktivering men hunden mår Inge bra, vi överlever utan att ha tv, data, sporter men det är inte alls lika kul livet och det är också lag men när vi ändå håller på så kan vi väll stjäla nånting

Jag vet att jag tar i lite men ville få lite struktur i denna tråd med så många olika åsikter

numnumnum
0

Och jag vill gärna att du svarar på mitt förra inlägg jag är väldigt mån om djurs välmående, då jag själv haft en dvärghamster utan att ha läst på och jag vet att alla är nybörjare nångång men det är fortfarande ett liv vi ansvarar för och jag ångrar mig djupt för alal fel jag gjorde och att jag inte löste på.

Vill inte att detta ska hända andra så lyssna på mig snälla.

Nicolina
0

#28 + 29
Förlåt med förstår inte riktigt vad du vill ha fram med dina inlägg och vad du blev chockad över i mitt inlägg?

numnumnum
0

29 är till inte till dig

Roxie
0

#27 hamstern är 8 veckor. Alltså fortfarande en unge. Så den har suttit själv i max 3-4 veckor. Om ens det!

// Sofia

Nicolina
0

#32 Jag kan räkna ; )
Javisst, men är man inte beredd att ta ansvaret för ev. två burar så mår inte hamstern dåligt av att sitta själv.

Odette
0

#33 Har inte läst hela diskussionen, men jag skulle vilja säga såhär istället; är man inte beredd på att man kan bli tvungen att skaffa två burar ifall det skulle uppstå problem mellan två individer så skaffar man inte flockdjur.
Om de är flockdjur ska de väl få möjligheten att vara det? Även om de inte dör knall-fall bara för att de bor ensam så behöver inte det betyda att de lever ett optimalt liv.
Det är upp till var och en att se till att man ger sina djur möjlighet att välja själv; flockdjur ska hållas tillsammans. Enda undantaget är om de inte kommer överens och inte accepterar någon annan.. då har de ju fått chansen iaf!
Men men, det hör inte riktigt hit utan är en diskussion i sig.

Övrigt i diskussionen; Zooaffärer är väl inte de ultimata att fråga om råd och information direkt. Men jag skulle iaf vilja ge tösen en kompis! Bara att läsa på om hur man bäst kan introducera dem å ge det en chans. Funkar det verkligen inte, så är det väl inte mer än att man helt plötsligt har två små bollar hemma. Not the end of the world direkt hihi Flört

_

konfys
0

Tack för era svar och åsikter Glad

[Elin833]
0

Hej! Jag vill bara säga att min dvärghamster (helvit, antagligen en sådan Hybrid som ni talade om tidigare i tråden) bor själv och är jämt nyfiken och glad. Han bor alltså själv och gnagar, är mycket tam, springer runt och är nyfiken.

För att tala om vad djuraffärer säger så säger en mycket pålästa djuraffär i norrköping att dvärghamstrara KAN bo ihop men måste inte gentemot Guldhamstrar som biter sönder varandra!

UlrikaD
0

#36 Det spelar ju ingen roll hur påläst en djuraffär är när de rekommenderar någonting som är mot lagen.

Man kan köra bil utan säkerhetsbälte också.