Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2159 ggr
elinhoglund
0

Kissar onormalt mycket

Min hamster är väldigt väldigt skygg av sig och jag har haft henne i snart ett år, jag har verkligen försökt att få henne mindre skygg men jag lägger ner alldeles för lite tid nu för tiden.
Men nu stod jag här och skulle göra rent åt henne och både hennes toalett och sandbadet var helt dyblött, har även lagt märke till att hon börjat dricka mer vatten.
Jag ser inget fel på henne, men eftersom jag aldrig riktigt kommer ordentligt nära så är den bästa titten jag har när hon är i bollen.
Bara undrar om jag borde ge henne något annat i matväg som gör att hon blir så vatten törstig, eller om det rent utav är någonting fel på henne, Har ni varit med om någonting liknande?

Roxie
0

Hon gnager inte på vattenflaskan då? Då får de oftast i sig väldigt mycket vatten. Hade en som gjorde det förut.

Och ett råd är att skippa bollen och ha henne lös på golvet/sängen/soffan när du sitter där. Klart hon inte känner trygghet hos dig om hon bara får vara i en boll.

// Sofia

Odette
0

Tänkte också på om det kunde vara vattenflaskan..? Är ju alltid lite svårt att avgöra om de börjat dricka mer än vanligt, men håll henne under uppsikt så länge.. kanske är det bara att hon blött ner sandbadet etc.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

elinhoglund
0

Men sandbadet är på den andra sidan av buren. 
Jo, men vad gör man åt de gnager på vatten flaskan då?
Ja jag vet att jag borde ha henne 'nära' mig, men det fungerar inte, hon bokstavligen attackerar mig. Men jag ska försöka närma mig henne mer och mer nu när jag börjat fått mera tid för henne.

[iurochskur]
0

Håll koll bara så det inte är diabetes, vintervit och campbells kan få det. Vad för sorts hamster har du?

elinhoglund
0

Jag har en guldhamster, så det är det nog inte.

Odette
0

Även guldhamstrar kan få diabetes men man ska väl inte tro det värsta :) Har du sett att hon gnager på vattenflaskan..? Antingen kan du testa att byta Bur till henne (om hon är en sån som gnager mycket på den) eller försöka aktivera henne mer. Kanske lite svårt om hon inte är så tam men man kan alltid låta dem springa på lite olika ställen/i olika miljöer och utforska nya grejer. Man kan bygga ihop lite kartonger å göra små labyrinter mm. Understimulerade djur har kanske inte så mycket annat att göra än gnaga på vattenflaskan/burgallret etc..

_

[Sniff]
0

Guldhamstrar kan väl också få diabetes…?

Odette
0

#7 hihi ja jag nämnde det i inlägget ovan :p

_

[Sniff]
0

#8 Du var för snabb för mig;) (A)

elinhoglund
0

Okej, ja tack så mycket. 
Ska nog sätta igång och bygga ihop lite grejer åt henne så kommer vi kanske varandra närmare också på samma gång.;)