Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 3082 ggr
TildaH
0

Vilket djur?

Ibland funderar jag på att köpa ett nytt djur, eller två nya, om de är en art som behöver kompis förståsFlört

Men jag kan inte bestämma mig! Alla djur jag kollar på verkar bra men sedan hittar jag någon detalj som jag hakar upp mig på. O jag jämför hela tiden med guldhamster som är det enklaste o mest renliga djur jag någonsin ägt! Dock gillar ju grabbarna att sova dagtidOskyldig

Så om ni får föreslå ett djur som fyller kraven:
Lättskött.
Lätthanterlig.
Dagaktiv.
Acceptabel lukt.

Vad skulle ni då föreslå? Varför? Bättre argument än att de är gulliga, för de vet jag redan, hihi.

Jag har funderat på kanin, råttor, möss osv. men jag har total beslutsångest.

Det roliga i de hela är de faktum att jag faktiskt ägt de flesta djur någon gång under min uppväxt, men de börjar ju vara ganska många år sedan, så jag minns helt enkelt inte hur de är!

Jag vill endast ha tips på smådjur. Större har jag redan så de räckerFlört (just nu i alla fall, lalala)

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[iurochskur]
0

Jag skulle vilja föreslå två hon möss. Dom luktar inte alls lika mycket som han möss och dom är lagom storlek och lättskötta. Mycket underhållande att kolla på när dom klättrar och har sig. Sen finns dom i så många olika färger.

Englatassens
0

Marsvin, marsvin å åter marsvin säger jag!!!Skrattande Underbara djur som jag tyvärr ej kan ha pga allergi…..Gråter

TildaH
0

#1 Har suttit o kikat på dessa hela morgonen faktiskt, måste kolla lite bättre med uppfödare då jag fått infon att de sällan lever särsklit länge de från affär…

#2 Men marsvin luktar ju så himla mkt. O mitt starkaste minne från marsvin var när man satt o gosade med marsvinet i knä o plötsligt kände hur en viss värme spred sig över benen, heheOskyldig
Har faktiskt haft två kullar med marsvins ungar tidigare, blandras mellan virvel o teddy. Himla sötaKyss

--------------

Englatassens
0

#3… ett tips e Kerstin.L, en musuppfödare i Stklm som har döfina möss, å e supertrevlig!!Glad

Nääää inte luktade mina 2 som jag hade förr….Obestämd

[iurochskur]
0

Finns en uppfödare i trollhättan med, vet inte om det är lite närmre dig?

[Emma--]
0

Jag tycker helt klart du ska fundera lite grann på en kanin i alla fall GladDom luktar inte särskilt mycket, och är relativt lätt att lära att använda en toa. Enda gången jag tycker att kaniner luktar är när man ska rensa toan om man inte har gjort det på några dagar. (använder toa-lätt i) 

Sen är dom ändå rätt så lätta att hantera om man ser till att vänja dom på en gång. Men visst, det finns såna som inte är superlätta att hantera. Sen har dom ju sin underbara tonårsperiod men det är bara att vara envis och stå ut. Men vill man slippa allt det kan man ju alltid köpa en omplacering som redan är vuxen.

Jag tycker i alla fall kaniner är ett roligt och socialt djur Glad Men alla vill inte kela. Tungan ute

[Emma--]
0

och så måste du ju självklart fundera mer på råttor också haha Glad Dock kan dom ju lukta en del. Varannan dag får i alla fall jag rengöra sakerna och byta papper, sen byter jag allt 1 gång/vecka. Men tycker man inte det är krångligt så är det ju värt det att ha några sociala råttor. Roliga djur som är lite extra personliga tycker jag.

Zvintos
0

Jag röstar också för kanin.
Gällande tonårsperioden så har jag faktiskt bara varit med om det på en kanin under mina 11 år som kaninägare.
Och den kaninen som blev jobbig i tonåren var inte särskilt seriöst uppfödd heller.
Väljer man ungar efter bra och mysiga linjer brukar man oftast veta vad man får (undantag finns).

Just raser så vill jag ju i sådana fall slå ett slag för dvärgväduren.
Kan bero på att det är "min" ras.
Jag skaffade min första dvärgvädur 2005 och blev fast!
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan.

Luktar tycker jag inte de gör om man håller efter varje dag och har en kanin som går på låda.

Odette
0

Råttor vet jag ju att du funderat på, å det är väl det jag röstar på! Kan räkna upp hur många fördelar som helst med dem… om du vill Flört

Möss luktar apa enligt mig, honor som hanar. Grejen är väl den att jag inte klarar av just deras doft riktigt, även om de inte alltid luktar så starkt så har jag väldigt svårt för just den lukten. Men återigen- det är olika från näsa till näsa. Annars är de ju helt perfekta, om man inte är så känslig.. de är små, lättsamma, roliga och man kan ha fler utan att det tar extremt mycker plats med Bur etc.
Råttor behöver ju lite mer plats iom att de är så pass mycket större, men har man bara två,tre råttor behövs ju ingen mega voljär direkt Flört

Annars röstar jag för vintervita! Små goa pluttar som är sjukt sociala och oerhört snälla, i regel kan man plocka upp dem lit ehur som helst å de bara duttar ihop sig i handen å tycker det är kul att få komma upp :')
De är hur mysiga som helst men också lättsamma- skötsamma och roliga. Roliga att inreda till också, å liksom möss kan man ha en mindre bur/akvarium som inte tar allt för mycket plats.

Hmm.. andra djur som jag själv funderat på är ju chillor, marsvin, gerbil, degus och lite mer udda arter av möss etc.
Men inget av dem verkar passa mig av en eller flera orsaker, det är alltid nåt som inte faller mig i smaken hihi.

MEN- vill du ha djur som lever lite längre än bara 2-3 år så får du nog tänka mer i chinchilla/marsvin/kanin tankar.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

TildaH
0

Skoj att de kommit in fler förslag, hihi.

Nu ska vi rensa ut lite vad jag tänkt ang dessa förslag:

Råttor, där är det utrymme + lukten som oroar

Kanin, även här har utrymme varit en fundering, men där har jag nog hittat lösning

Chillor, Degu, Gerbil, NEJ NEJ NEJ!!! Dessa djur har jag total avskräck från sedan jag provat både chillor o gerbils, INTE alls bra.

--------------

TildaH
0

Så med andra ord står det mellan Stink-möss, Piss-råttor & Turbo-kanin

(De var ju de jag var lite orolig med kanin, hur mkt den kräver rörelsefrihet o motion)

--------------

Royalz
0

Jag röstar för marsvin :)

Det är bara 2 ggr jag har blivit nerkissad på 10 månader och det var i början och det har inte hänt sen i februari ;) Marsvin är ganska luktfria, det som luktar är ju spån och hö. Städar man buren var 6-7 dag och byter allt så luktar det i princip inget.

Mina vaknar vid 9 och håller igång till va 13 sen sover/vilar dom till runt 15 sen är det full gång igen. Så dom kan man greja med när man vill i princip.

Nackdelen är väll att dom tar ganska stor plats. Minst 120cm Bur till 2 marsvin om man vill att dom ska ha det bra och inte behöva bo trångt. Men gärna större..

Det som är lite jobbigt och äckligt enligt mig är att dom kissar och bajsar är dom är ute och springer så man måste lägga handdukar på golvet. Som tur har jag en hund som städar upp bajsen ;)

Annars tycker jag marsvin är liite roligare än hamstrar då dom bla sitter stilla i knät och lägger sig tillrätta, dom pratar mycket och man känner sig omtyckt.

Dom behöver c-vitamin grönsaker varje dag, gruka och sallad är ej inräknat då det är godis, utan vitkål, paprika, morot, persilja osv. Så det är dyrare att äga marsvin är hamster.

Min kanin luktar mycket mer än alla marsvinen tillsammans (9st).

TildaH
0

Men vad konstigt, varför pissade alltid mina marsvin då?

Alltså jag minns de så tydligt, marsvinet brukade liksom slappna av o sjunka ner riktigt ordentligt i knä, då hände olyckanOskyldig

Jag har haft 3 marsvin + två kullarGlad

--------------

Royalz
0

Det är riktigt obehagligt när dom gör så :p Tur det inte händer så ofta för mig iaf.

Mina brukar kissa när dom kommer tillbaka i buren. Sen finns det ju en korgliknande i tyg som man kan köpa som är "kissäker" det är något material i botten som gör att kisset inte åker igenom och ner i knät.

Odette
0

Äsch, råttor luktar ju ingenting.. städar man bara buren med jämna mellanrum och byter ut hängmattor etc, så uppstår ingen doft. Å råttorna i sig luktar ju gott- älskar att sniffa dem i pälsen Kyss

Fördelen med råttor är (till skillnad från hamstrar) att man kan ha dem på sig, man lär dem helt enkelt att sitta stilla på axeln så kan man umgås och gosa med dem under tiden man diskar, städar å så. Sen kan man släppa ut dem så de får springa av sig lite i ett rum eller på sängen.
De revirmarkerar visserligen, men det blir ju inga stora pölar. Bara bebisråttor som kan råka göra en olycka här och var, men sen gör de sina behov i buren.
Även råttor kan gå på låda. Men som sagt, det är upp till dig, du får fundera vidare Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

southdakota
0

Gerbiler tycker jag, men du pratade något om att du var avskräckt? Flört Men möss verkar ganska trevliga, har dock ingen egen erfarenhet av dem. Glad

TildaH
0

#16 Jag har haft i två omgångar, första gången "två honor" som fick kull på kull på kull (i mina ögon sett alltså, mamma satte stopp för det i ett tidigt skede) Dessa bet mig så fort de fick chansen

Andra gången två honor som var vansinnigt rädd för männsikor, gick endast att hantera med ett chipsrörObestämd

--------------

UlrikaD
0

Av alla djur du fått på förslag så är möss de som lever kortast tid. Ska du skaffa hon-möss rekommenderar jag isåfall att skaffa fler än två. Du kommer att förlora någon kanske redan efter ett år och då blir den andra själv och de trivs inte ensamma.

Jag startade med en flock på 11 honmöss, jag har 4 tjejer kvar bara. Skittrist.

Mina tjejer luktar ingenting i stort sett, så länge man håller rent. Tycker inte mina hanar luktar nåt värst heller i och för sig, men de luktar ju helt klart annorlunda.

TildaH
0

#18 Visst, du har inte haft ngr problem att ha hanar tillsammans eller?

--------------

UlrikaD
0

#19 Nej, det har jag inte, men de är inte så gamla heller. Jag har pappa med två söner tillsammans och ungarna där är 5 månader gamla. Sen har jag två bröder som bor tillsammans och är 4 månader gamla.

Det är ju mycket möjligt att de måste delas på när de blir äldre, men många hanar kan gå tillsammans hela livet också.

TildaH
0

#20 Fast visst, pojkar kan även leva själv utan att vantrivas?

Hmm… Måste fundera meraOskyldig

--------------

BarbieBrownHair
0

Jag föreslår 2 möss!

Jag var inte säker i början när jag köpte möss…ville veta lite om andra djur & så….men när jag såg dom blev jag helt såld :) Dom är underbara djur med charm är väldigt lättskötta men samtidigt behövs tid att pyssla om dom jag lovar dig att du väljer rätt om du väljer möss Skrattande

Carjos
0

Jag har haft det mesta och gillar alla med deras olika egenskaper. Men måste säga att råttor är svåra att slå Glad De är nog de mest sociala smådjur man kan tänkas ha. Nackdelen är väl att de går och markerar men de luktar inte på långa vägar som möss.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

TildaH
0

Haha

Ja detta blev verkligen inte lättare. Jag står fortfarande o velar mellan möss, råttor o kanin.

Egentligen vore väl kanin vettigast, då har jag Bur färdigt o jag har säkert 50st att välja på inom vettigt avstånd. Men det är ett större djur som behöver få röra sig osv.

Så råttorna då. Superduper härliga varelser, älskar att vara med o se vad som händer. Men då måste jag köpa stoooor Bur, köpa bebisar nerifrån.

Möss, ingen personlig erfarenhet av dessa. Men jätte söta, man behöver inte lika stor bur(terrarium) man kan inreda med en massa roliga o spännande grejer. Men även dessa måste jag köpa neråt o alla nämner deras lukt!

--------------

Royalz
0

Tänk på att om råttorna kommer lös så slaktar dom hamstrarna .. Vet en uppfödare som var med om det. Fast har man en bra och rymningsäker Bur så är det ju inga problem :)

Om du väljer mellan möss, råttor och kanin tycker jag nog kanin :)

Imasy
0

Jag hade nog valt kanin, för den kan du ju göra mer med eller vad man ska säga.

Det finns ju även hoppning, utställning där, och jag tycker att en kanin blir lite mer av en hund än vad tex en mus skulle bli.

Michaela-N
0

#4 Har du varit där? Jag har köpt Luna därifrån :)

Jättefina möss, vi fick klappa dom :) Söta! Sen hade hon massa råttor också, dom förälskade sig mamma i fast dom ska tydligen lukta mycket.

[Sniff]
0

Jag röstar för kanin:) Jag börjar själv bli sugen på att ha en liten pälsboll skuttande här, men det går inte… :/ Så jag tycker du ska ha en:) ;) ^^

Music96
0

Haha, jag har samma problem. Tungan ute Hamstrar är ju fina, men det finns så mycket annat man skule vilja prova på. Oskyldig

Kan ju dela med mig om lite info om kanin, iaf. ;) Har haft både hemska och helt underbara kaniner genom mina år.
Man kan lära kaninen att gå på "toalätten". Då ska man tydligen kunna ha en låda ute medan kaninen springer. Om kaninen går på låda är det bara att byta den varje/varannan dag ungefär, och ha storstädning ca en gång i veckan. :) Annars brukar jag ta bort kiss och liknande med en spade, fast jag har ju inga innekaniner just nu…

Om man låter dem springa varje dag i någon/några timmar brukar det ordna sig. Och på sommaren kan man ha dem ute i sele. :) Och det finns så mycket att göra, hoppning, utställning, trickträning mm. Det enda jag kan fundera över är hanar som ibland "stänker" dvs. de hoppar och liksom stänker iväg.. ja. Men det hände inte på min förrän vi hämtade en till hane. :)

Fast jag personligen skulle nog ha valt råttor eller möss. ;)

Helena1978
0

Har själv haft samma tankar som dig om att skaffa något mer smådjur av annan art, dock har mitt val stått mellan möss och gerbiler. Hade två urmysiga gerbilpojkar förr, ångrar 1  miljon ggr att jag sålde dem.

Antar att du redan varit ut på mus i fokus och kikat på matlistan man blandar själv till sina små knytten, då de är känsliga vad det gäller maten. Har även läst att möss lätt får luftvägsinfektioner och är lite känsliga, tycker det är synd då jag verkligen tycker att möss är söta.

Håller med om att marsvin luktar, trots att man byter i buren 2ggr i veckan.

En tanke som slår mig är att höra dig för om respektive art på de olika i Fokus sidorna. Kanske fråga någon uppfödare om de har något djur de kan tänka sig att låna ut så du får "prova på" vilket djur som skulle passa.

Själv tycker jag att många djur "luktar", förutom hamstrarna, men som sagt det beror ju på hur bra luktsinne man har, och hur ofta man vill städa burar.

Skulle jag bestämma mig för att skaffa möss skulle jag vilja låna hem 2 honor först för att försäkra mig om att det var ett djur för mig, och att lukten inte var för besvärande.

Kan ju vara svårt att bilda sig en uppfattning om hur det är att ha en viss djurart innan man provat, man kan ju ha en uppfattning men bli besviken om det inte riktigt lever upp till förväntningarna.

Själv skulle jag gärna vilja ha en kanin, råtta, chinchilla eller något annat större smådjur, men då jag inte har plats så får jag avstå.

Kanin har alltid varit min dröm, särskilt dvärgvädur, så himla sjukt söta. Fast chinchillor är ju oxå himla charmigaKyss

TildaH
0

Tack för alla tips o råd.

Jag ska kika runt på olika sidor o fundera lite, men just nu har jag ingen aning. Det känns som om alla djuren har sina bra o dåliga sidor men hittills har jag inte hittat ett enda djur som kan mäta sig med hamstrar, hahaOskyldig Kanske man helt enkelt borde acceptera att man redan äger rätt art o nöja sig med deFlört

--------------