Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 7326 ggr
Imasy
0

Hamster på rymmen - tips?

Jag tänkte att vi skulle kanske samla alla tips vi har hur man fångar in en hamster på rymmen i en artikel, vad tror ni om det?

Vilka tips har ni att bidra med?

Cindy S
0

Ifall man har flera rum ska man lägga ut en hög med mat i varje rum så att man kan se i vilket rum högen krymper och se var hon/han troligen är.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

SandyCipper
1

#1 Bra tips!

Täcka igen så många sprickor/hål som möjligt Glad

Nusse123
2

#2 då kan väll inte hamstern komma ut om den är där inne ;)

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Royalz
0

Stänga alla dörrar och lägga ut en hög med mat i varje rum för at lista ut i vart hamstern är.

Ebba-A
1

Har en "fälla" man enkelt kan göra av saker man har hemma, ska ta och rita upp den och sen återkommer jag :)

Värd på Choklad iFokus

Norahamster
0

Man ska spärra av rummen och söka efter små mörka pluppar (bajs). Sedan när man vet vilket rum hamstern troligvis är i så kan man öppna buren (så att hamstern själv kan komma in) och lägga in mat. Om hamstern i alla fall inte kommer så är det ju bara att lägga sej på marken och tänka var man, som hamster, skulle gömma sej Flört

Gnolis
1

man kan oxå stänga av allt som låter o sen lyssna ordentligt var den tagit vägen..

[Sniff]
0

Ta en hink med spån i botten, lägga ner massa god mat, bygga en stege/trappa upp till kanten på hinken (på utsidan) och när hamstern hoppar ner till maten kommer den inte upp:)

Stänga dörrna.. Lyssna var den är, tänka ut närmaste gömstället mm.:)

BMEXX
0

Ta bort, spärra av alla farliga saker med. Vet en liten hamster som var på rymmen och lyckades hoppa ner i en full skurhink och drunknade.

// Pabblo

Banankaka320
0

Släppa lös något snällt djur (A) Typ en hund. Min hund är jättesnäll mot alla smådjur och får söka upp dem ibland när dem gömt sig i rummet, då sniffar hon överallt och sen när hon hittat dem börja hon slicka dem och vifta på svansen xD

Mandak
0

En av våra hamstrar är på rymmen. Men vi hittar inte något täcken på vart den kan va. Ställt fram mat och vatten i alla rum i går, men den har inte varit framme. Ställt buren med kompisen i och lockat med. Hur länge kan den klara sig utan vatten? Börjar bli riktigt orolig nu.

[Sniff]
0

#11 Hur länge har den varit borta? Vilken sort är det?

CherryIce
0

#11 Ojdå.. Hoppas den kommer tillbaka! Glad

Minitassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha *host* , kokade ihop en snabb ritning på en " fälla " Hoppas ni förstår hur den fungerar ;) Klicka på bilden för att se detaljerna :P Den får gärna vara med i artikeln.. hehe (A)

Emmsann
0

Jag hade en hamster för x antal år sen som rymde från övervåningen. Vi hittade han på nedervåningen under diskmaskinen. Eftersom hamstrar är nattdjur så spenderades nätterna åt att sitta och vaka utanför den där diskmaskinen men han vägrade att komma ut tills en natt då jag lyckades kasta en filt över han och då hade jag busehamstern äntligen!

Vi fick reda på att han var under diskmaskinen då vi lagt ut gosaker under alla skrymmslen å vrån men om vi blev chockade när vi insåg att han satt under diskmaskinen! Och hur han kom ner för trappan är än idag ett mysterium. Nu vandrar han dock i marsvinshimelen men oj, denna rymningen lär man inte glömma i första taget!

Kommer ihåg när hela familjen satt å käkade frukost en morgon och så kommer lilleman, denna gången också från övervåningen ur sin Bur som stod ca. en halvmeter ovanför golvet och kom trippande in i köket. Mamma kastade sig över den då hon trodde det var en mus men paff blev hon när det var hamstern som än en gång rymt.

//Emma

Norahamster
0

Om man inte har sett till hamstern eller spår av den på lång tid så bör man nog börja flytta kylskåp och liknande ( i alla fall mina hamstrar rymmer alltid till köket, smulor?) Ugnen är ett farligt ställe så se efter att hamstern inte har tagit sej in där. Om man har ett hus med mkt små gångar osv så är det ju ganska troligt att den har tagit sej ut där…

Ellenfyrkant
0

Min hamster har vart på rymmen men det löste jag relativt snabbt genom att släppa min hund på sök. Glad Men det rekommenderas inte om man inte har en "hamstersäker" hund. >.<

Annars är ett bra knep att stänga dörrar och lägga ut mjöl över golvet. Så ser man precis vart hamstern har varit och gått.

Mvh Ellenfyrkant

Caroline.H
0

Som många andra säger så är väl det bästa om man stänger alla dörrar och lägger lite gobitar i alla rum, sen kontrollerar man maten och ser i vilket rum det har försvunnit mat. Eller så kör man med låda och spån i botten med gobitar medtoden :)

Min förra hamster rymde en gång förut. Gissa om jag blev chockad när jag såg att buren var öppen. Visste genast att hon hade rymt då hon inte tycker att buren är det roligaste stället att vara på, gå in på youtube och sök på "Molly SKA UT!" så får ni se. ;) Vi sprang runt i panik och letade, hittade henne vid hallsoffan med kinderna lite "puffigare" än vanligt. Så man får väl hålla lite koll på det efter att hamstern har rymt, så att dom inte satti i sig nå olämpligt :P

//Caroline

numnumnum
0

ursäkta för att säger det här då hon är död

men dvärghamstrar måste bo 2 och 2 annars är de olyckliga

hö är farligt för hamstrarna då det sticker hål i deras kindpåsar

Caroline.H
0

Jag vet det mycket väl, men hon trivdes mycket bra själv, hon bråkade bara med andra hamstrar. Hon bodde själv när jag köpte henne.

Och det är faktiskt halm, som är mycket mjukare än hö, men jag tyckte att halmen var jobbig så till mina små killar så kör jag på bara spån.

//Caroline