Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1317 ggr
numnumnum
0

Oansvariga hamster ägare

Jag känner flera stycken som bara gått och köpt en hamster i en djurbutik, handlat en mini Bur och sedan använt hamstervadd mm.Skrikandes

När man frågar om hur de tar hand om sin hamster så låter det såhär.

hur stor är din Bur : -laglig

har du saltsten: - ja de behöver mycket salt

använder du hamstervadd:- ja det är naturligt för dem

vad får de för mat:- nån hamsterblanding från djuraffärn

så de får inga grönsaker,potatis, pasta eller kött mm

:- ibland ett saladsblad men kött är väll farligt för dem.

får de springa av sig 1 timme om dan i en lekhage eller på golvet

:- jag tar upp han då och då.

Jag säger inte att det helt och hållet är ägarens fel utan det är djurbutikernas fel då de rekomenderar fel saker och mass säljer helt inavlade hamstar som har levt i misär.

men om man bara köpte från uppfödare som det är med hundar i sverige så skulle uppfödaren rekommendera en massa bra hamsterböcker och hamster hemsidor, och så hade man medans man väntat på hamstern pluggat på.

känner till exempel en som var och kollade på bio och på vägen hem så köpte han 2 (sibiriska ha ha) dvärghamstrar han hade ingen Bur men körde hem till mig och köpte en begagnad Bur av mig.

de hamstarna har aldrig nästan vart utanför buren och äter bara frön varje dag.

för fyra år sen så hade jag en (sibirisk) dvärghamster från butik. jag tog absolut inte hand om den på rätt sätt utan gick på butikens rekommendationer och de sa att det är lätt som en plätt men nu fyra år senare så beslutade jag mig för att köpa från uppfödare och nu så är jag så p åläst om guldhamstar som det går att vara, jag blanadar egen hamster mat, använder alspån, låter hamstern springa fritt varje dag minst en timma och har en dubbelbur åt hamstern.

hur många känner ni som gör detta mot sina hamstar då det bara verkar vara en leksak man köper i en butik för vissa.

kommentera gärna och skriv om ni känner många som gör såhär och visa dem denna tråd.

tillsammans kan vi sätta stopp för det

vet att det finns guldklimpar från butiker och guldägare som köpt i butik.

numnumnum
0

Ingen som tycker detta är ett viktigt ämne,en sak som man har gått framåt i är det med hamstervadd då mer och mer personer har fått veta risken med hamstervaddGlad

Imasy
0

Fast jag måste säga att jag tycker att det är att ta i att kalla någon för att vara oansvarig för att de saknar kunskap.

Kunskap och ansvar är två olika saker tycker jag. Däremot kan jag väl tycka att skaffar man sig ett djur så har man ansvaret att skaffa sig kunskapen, men alla har vi ju varit nybörjare och inte blir experter över en natt.

spiritedaway
0

Jag känner ingen utanför det här forumet som har hamster :P

Men vet man någon som lyder djuraffärernas råd även fast dom inte är bra får man helt enkelt försöka upplysa om det. Mer än så kan man nog inte göra.

Odette
0

Det är inte alls så ovanligt. Det blir ju en ond cirkel när folk bara vill ha ett djur, köper ett från zooaffär och går efter deras rekommendationer utan minsta lilla intresse att faktisk försöka ta reda på fakta själva.

Många litar blint på djuraffärer. Många vet inte ens att det finns folk som bedriver seriös avel av smådjur. Många tänker inte ens tanken att de kan få hem ett djur som är totalt ohanterat och stressat, eller ens att de kan få hem en dräktig hona.

Men men, det är ett ständigt upplysnings-arbete som man får hjälpas åt med Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

numnumnum
0

kalksten är också dåligt smat vitamin droppar putt#