Här kommer en fråga!
Hej!
Om man ska para två vintervita kan jag göra så här då:
Att jag sätter ihop hanen och honan i samma Bur och sedan när dem parats efter typ 15 dagar,så får honan flytta över till en egen Bur.Och föda ungarna ifred och sedan så behåller jag en hona som sällskap till mamman sedan så det inte blir typ JÄttemånga kullar ?
Alltså jag kom bara och tänka på saken när jag satt här hade väl inget bättre att tänka på än hamstrar;)
När du parar två vintervita kan du antingen handpara dom bara någon timme eller två om du bara ska ha en kull på honan. Sen sätter du dom i sina egna burar.
Alternativ två är om honan ska få två kullar på raken är att du sätter ihop paret och låter dom gå tillsammans tills 14 dagar efter att första kullen fötts. En vintervit hona bör inte få flera än 2 kullar så detta att sära på dom är jätteviktigt.
Men om jag ska handpara hur gör man då?
Och när jag ska handpara måste väl jag hitta brunst fört ellr?
Japp, när du handparar letar du efter honans brunst. Det ser du enklast genom att sätta hona och hane samman i en back (utan doft av någon av dom) på kvällen 4 dagar i rad. Någon av dom dagarna bör honan brunsta då dom brunstar var 4:e dag.
okej!tack