Hjälp mig med hamsterparning :S
Jag har en liten dvärgis här hemma, en hane… Honom skulle jag gärna vilja ta ungar på, alltså starta en liten miniuppfödning. Dock är mina 2 problem demhär:
* Jag har ingen hona
* Jag kan INGET om hamsterparningar, sköta ungar osv.
Honan går ju lätt att fixa, men sen blir jag jätteglad om ni svarar på mina frågor:
1. När är honan brunstig?
2. Är det så att de inte ALLTID vill para sig när hon är brunstig och isånnafall-
3. närdå?
4. Hur länge är en dvärghamster dräktig
5. Vilka är komplikationerna av att honan är dräktig?
6. Kan man göra något som minskar risken för komplikationer?
7. Är det något speciellt man ska göra när de fötts?
8. Ska jag byta till en större Bur innan hon fått ungarna?
9. Ska jag låta henne vara ifred och inte ta upp henne när hon är dräktig?
10. När ska man ta ungarna ifrån mamman?
Du kanske inte ska starta en miniuppfödning om du inte vet någonting om uppfödning?
# 0 Allt detta finns i artiklar här på HIF, sen har jag lite om avel på min hemsida: www.guldgruvans.minwebbplats.se
Finns massor av bra info med på SHF under dvärghamster: www.hamsterforeningen.se
#1 Alla har vi varit nya någon gång och det tycker jag är bra att Musse05 frågar innan han parar. Mycket bra gjort av honom.
Du kan ju även söka under "artiklar", så hittar du en hel del.

#1 Har jag sagt att jag ska starta en uppfödning innan jag vet nåt? Nej. Det var ju därför jag frågade.

#2. Tack :)
Men förresten så är jag en tjej ;)
#5 Förlåt…då vet jag. Ingen orsak alls, bra att du vill lära dig innan.

Okej…. Har fått svar på frågorna nu, och vill gärna att ni kollar mina svar så jag är säker på att jag har rätt… :)
1. När är honan brunstig?
Var fjärde kväll ungefär.
2. Är det så att de inte ALLTID vill para sig när hon är brunstig och isånnafall-
Ja, det kan hända. Men då får man pröva en annan dag eller lite senare på kvällen.
3. närdå?
Senare på kvällen kan man pröva igen.
4. Hur länge är en dvärghamster dräktig
Ca. 18 dygn.
?
Nej.
Nej, man ska låta dem vara och bara byta vatten o mat.
Inte nödvndigt.
9. Ska jag låta henne vara ifred och inte ta upp henne när hon är dräktig?
Ja, hon kan bli lite sur dagarna innan förlossningen.
10. När ska man ta ungarna ifrån mamman?
4-5 veckor efter att de fötts. Hanarna SENAST 5 veckor.
Altså, komplikationer uppstår inte bara så där och inte på varje dräktigt djur. Om man vet om att en hona tidigare haft en komplicerad förlossning bör man ta henne ur avel. Det kan ju bero på nåt ärfligt med.
ex. på komplikationer:
- Ungarna fastnar, dom är för stora
- Honan blöder för mycket
- Honan föder bra men ungarna är dödfödda
- Förlossningen startar inte alls och ungarna dör i magen.
Se till att honan är avelsmogen, rätt ålder för parning.
Kolla att hon har hull nog för att föda en kull.
Kolla linjerna så det inte finns kända komplikationer bakåt.
Ja, man ska låta den vara ifred, men se till att honan får nåt energi givande efter förlossningen så hon orkar dia dom små.
Har man en miniduna till dvärghamster är det en bra Bur till att uppfostra ungarna i, men har man en större duna är det ju så klart ännu bättre. Gallerburar är tyvärr inte lämpliga att ha små bebisar i då dom lätt tar sig ur.

Tack tack tack :)
Men vad är "Kolla linjerna" Släktträdet alltså? Och vad kan man ge för näringsrik mat innan förlossningen och när hon ger di?
Japp, kolla stamtavlan och ta gärna kontakt med uppfödaren innan (om det är möjligt).
Näringsrikt mat jag brukar ge: Barngröt, babyspenat, ärtor, pasta. Jag brukar även ha kraftfoder/äggfoder för undulat i buren under dräktighet och efter.
Barngröten kan man ge med äggfoder i också, annars kan man ha det separat.

Barngröt, menar du då sån här gröt som man ger till bebisar, pulver som man blandar med vatten?
Ja, precis. Från 3-4 månader kan man ta.

Haha… Ok ;)
Det blir tur för mig för jag älskar den där gröten. Även fast jag inte är någon bebis längre, haha, så tycker jag de är god 
Blä, jag gillar inte bebisgröt. Men då har du fått lite mera tips, dom kan givetvis äta mera grönt och så än jag skrev, men det finns listor på det här på Hif. Ska putta upp den åt dig.

Tack vad snällt <3
Utan er på hif hade jag inte kunnat tagit kullar 

#17 Så du satte dem på varandra?