Ang. Annons
Finns en annons (på den vanliga sidan) där en tjej säljer en "avelsgrupp" med guldhamstrar. En hane och fyra honor.
Alla är mellan 4-6 månader. Tre av honorna har haft 1 kull var, medans en av honorna haft TRE ?!!
Jag funderar på att ta hem alla hamstrar, och pensionera dem. Försöka hitta nya sällskaps hem till dem.
Vet ännu inte vad de kommer kosta.
Tycker det vore tragiskt att de ska behöva genomlida fler kullar. Framför allt honan som fått 3 kullar och är under 6 månader.
// Sofia
500kr kostar dem. Inklusive burar. Tror jag säger att jag vill ha dem.
// Sofia

Det tycker jag du ska. Sen tycker jag du ska ge henne info om hur guldhamstrar egentligen fungerar!
Ja, jag vill dock inte säga för mycket nu innan. I fall hon blir sur och inte vill sälja dem till mig. 
// Sofia
Tycker du gör helt rätt… Vissa djurägare är verkligen ansvarslösa… >.<
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jaaa håller helt med er! :O
stackars hamstrarna <3
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Helt sjuk människa och göra så! Stackars hamstrarna:/ kan hjälpa till om det behövs hjälp:)!
Så det roliga var över efter 6 kullar.. idioter! 
// Pabblo
Jag har inte fått svar ännu. Hoppas jag får köpa dem!
// Sofia
behöver du ett nytt hem sen till nån av dom, så kanske jag kan ta nån. Ska höra med mina föräldrar =)
Att hon kunnat hinna med 3 kullar på ena honan 
Är det verkligen guldar?
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#10 Ja, det kan man ju undra…skulle tro att det är dvärgar.
Ja det är guldar, tyvärr.
// Sofia
Skulle tro att hon parat honan när hon varit bebis (blivit könsmogen), för att sedan para honan igen när hennes ungar varit någon vecka eller så (det är ellerfall vad jag tror)
. Tycker så synd om dom specielt den som fått 3 kullar.
Tycker du gör rätt Sofia i att ta hem dom till dig.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Har ännu inte fått något svar, men jag hoppas hon svarar under dagen.
Det värsta är att de finns i Uddevalla, lite mer än en timmes bilresa.
// Sofia
#14 Om man köper kontoladdning på Västtrafik kostar det knappt 80 kr att resa till Uddevalla C men det tar nästan två timmar. Dock kan man resa tillbaka på samma laddning så det är tur och retur.
Förmodligen kan det bli svårt att ta med så många djur på lokaltrafiken så bil är nog bäst trots allt. Jag har i alla fall åkt till Trollhättan och hämtat dvärghamstrar men då var ju alla i samma Bur, knepigare med guldhamstrar. 
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#14 Ring i stället, mkt lättare att få svar då
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Hamstrarna kommer bli mina i helgen. Jag som sambon ska åka och hämta dem. Så som jag förstod det så bor några honor tillsammans med hanen.
Hon sa nämligen nånting om att nån fått ett litet bett.
Så det är nog verkligen bra att jag tar dem :)
// Sofia

#17 Men herregud!
#18 Säger jag med!
// Sofia
#17 Uj. Vet inte vad jag skall säga…
Hade det inte varit för lille Elbling hade jag ju lätt ställt upp och tagit hand om en guldis. Suck, mer ångest över att jag köper från uppfödare, men nu känns det mer rätt än någonsin att han i alla fall kommer från dig. 
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Man blir så arg alltså… finns inte ord. Men tycker du gör rätt i som tar dem iaf. Även om du inte har kvar alla själv så måste de komma därifrån!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#21 ja jag känner att det är det enda rätta. Hamnar de i orätta händer så kanske de kommer bi i samma burar resten av livet (som kanske inte blir så långt då).
Men finns det någon som eventuellt vill hjälpa till så är det uppskattat. om det inte är någon jag kärar ner mig i så kommer jag nog försöka leta nya hem till dem ganska snart. Sålänge alla är handtama dvs :)
// Sofia
Oj! :O
Ge henne en riktig näsbräna sedan när du har fått dem!
// Pabblo
På fredag runt tvåtiden hämtar jag hamstrarna. Klappat och klart :)
// Sofia
När allt är betalt och klart så skäll ut henne ordentlig och ge henne ett utdrag från jbv att guldhamstrar inte får leva tillsammans efter 8v. Sen gå därifrån. Eller om du inte vågar säga så direkt så lägg ett utdrag från jbv i brevlådan eller något sånt.
Jag hjälper gärna till!
Har uppfödningen Natalinas så i vet vem jag är:)
/ Nathalie
Åh, skönt och höra att du tar dom! :)
Är det nån som har ett utklipp från jordbruksverket där det specifikt står att guldhamstrar måste bo själva? Det enda jag hittar är detta:
2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder.
Som svar på det kan hon ju säga att de inte visar nån aggressivitet mot varandra.
// Sofia
#28 Ja de verkar ha missat att det är t om 8v ålder, står ju bara när de är från samma kull.
#29 Nej det står att det är upp till 8 veckor, i sista meningen. 
Men hon kommer ju ändå kunna säga emot den första meningen där..
För den paragrafen kan man ju tolka olika. Som att guldhamstrar som inte visar aggresivitet mot varandra kan hållas tllsammans. Men syskon får en hållas tillsammans.
Den är lite lurig =/
// Sofia
#29 Förlåt, jag som misstolkade ditt inlägg =/ Men ja, precis som jag skrev ovan.
// Sofia
#31 Ingen fara 
Ja verkligen lurig och måste erkänna att jag missat att det står så.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bevisa för henne att det är olagligt att ha guldhamstrar tillsammans =/
// Sofia
Mejla till jbv och be dom skriva som det är. Sen skriver du ut mejlet och ger henne.
Smart, ja det kan jag ju göra.
// Sofia
Nån som vet hur lång tid det brukar ta innan man får svar?
// Sofia
Kan ju vara bra om du mejlar så snabbt som möjligt så du kanske har tur att hinna få det idag.
Jag har mailat. Även fått svar att det skickats vidare till enheten det gäller.
// Sofia
Nu strax åker vi. Wish us luck!
// Sofia
#39 Gör vi! Fick du tag på jrodbruksverket? :)
#40 väntar på svar :)
// Sofia
Alla är handtama, lite stressade just nu. Men det var inga problem att få över dem i nya burar.
Känns skönt att de kommit hit nu.
// Sofia

Skönt att du fått hem dem. Men avelsgrupp? Har hanen parat sin syster?
Vilken hona var det som fått så många kullar?
Hanen (eller hanens pappa som nu är död) hade tjuvparat sig med den honan. Jag vet inte riktigt..
Det är den vita honan som haft 3 kullar. Hon är dessutom ungefär lika stor som mina 3veckors bebisar…
// Sofia

Men jisses! Pensionärshem med lugn och ro nu då.
Ja verkligen. Har inte hunnit kolla igenom dem. Men i morgon eller på söndag när de lugnat ner sig, så ska jag kolla igenom tänder och allt. Man vet ju aldrig..
De andra honorna är faktiskt ganska stora. Vägde den största och hon ligger på 190g. Hade jag inte förväntat mig.
// Sofia
Sofa ville du ha hjälp med en av hamstrana?
Hjälper gärna till!
#57 tack! Men just nu är det inte så mycket att göra :) ska försöka sälja dem till nya hem. :)
// Sofia
Okej, då vet jag men hör av dig om det är något :)

starkt gjort av dig att ta hand om alla!
Hanen ser ut som en bäbis O.O
Vilka hemska burar…hö, ingen skymt av leksaker över huvudtaget och galler våning på ena buren…usch =O
Jag tycker det är bra gjort det du har gjort, jag mår dåligt när jag tänker på alla som inte sköter djur som de ska skötas…
Sen när det gäller leksaker i Bur, det är faktist inte en nödvändighet att ha det, mina har inte en endaste leksak i sina burar, leksaker har de i sina hagar istället 
Om tansport kan lösas kan den vita damen pensioneras hos mig.
Hälsningar Malin
#65 Jag har stora burar med plats för leksaker, men har plockat bort samtliga. Finns ingen anledning då ingen ändå leker i buren, springer runt på hyllorna som små duraceller, men leksakerna står oftast ivägen o måste gå runt, inte alls skoj enligt dem
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

men herregud vilken hemsk historia! jätte jättebra av dig att du tagit hand om alla nu, det behövs fler människor som dig. patetiska burar de stackarna till råga på allt fick leva i. 
2 av dem har gjort sig hemmastadda. Bäddat, möblerat och gått och lagt sig. Men de andra 3 har varit igång hela natten och är det fortfarande. De silvergråa syskonen kommer nog bli svårast att få lugna.
Men det är skönt att de är här.
Hjulen som följde med är max 10cm i diameter. Hennes kommentar var:
Ja de är ju nästan försmå, men funkar kanon för bebisarna.
// Sofia
Tänkte jag skulle döpa dem. Så ös på med förslag 
// Sofia
Åh, namnförslag:
Blomma, nf honan (hon var blommande söt).
Ronja, nf bandad honan
Kali, Vita honan
Silvia, silvergrå bandade honan
Kolt, Silvergrå bandade hanen
Mina förslag.
Fina namn :D
Men visst är det så att korthåriga hamstrar oftast smalare nos och huvud? Jag har bara långhåriga i vanliga fall, så jag har inte sett så många KH
// Sofia
Ja tyvärr e d nog så…. d flesta kh man ser så sitter öronen tätt ihop låååååååångt bak i **** vikket då gör att d ser ut som råttor…
många ggr e d dock så att d lh har fluffigare päls vikket gör att d ser rundare ut… tar man fingrarna å håller bort pälsen så kan man ofta se på skallbenet att d me e snipiga… inte alla men många…. nu när jag köpte mina kh så lova jag mig själv att d skulle ha fina huvven å jag väntade tills d dök upp.. korta fina nosar å öronen brett isär å placerade långt fram….
Nu har jag gått igenom dem lite mer ingående.
Nf honan har vita tänder. Annars verkar det inte vara några större fel.
Den bandade Nf honan har en vit framtand.
Den vita honan har svansknyck och andas ganska ansträngt, hostar och så.
Den bandade Sg honan har också vita tänder och andas även hon ansträngt, lite rossligt så..
Den silvergråa hanen verkar mest bara rädd.
Vad är det för brist när de har vita tänder? Vad gör man åt det?
// Sofia
Glömde även skriva att den silvergrå honan har ett sår strax under ögat. Antagligen det ägaren menade att hon blivit biten.
Det ser inte farligt ut, men jag får hålla koll på det.
// Sofia
#73: Någon form av näringsbrist antagligen.
Har upptäckt att några av mina fått lite "fläckiga" tänder, vilket antagligen hänger ihop med att de gått ner i vikt av det nya fodret (ska byta tillbaka till det gamla).
Så ge av det fodret du ger och se om det blir bättre?

Gud vad skönt att du kunde ta dom så dom slapp stanna där!
Lycka till med dom 
Funderar på att lägga ut dessa hamstrar på blocket. Med risk att få förra ägaren på mig. Men jag kan som sagt inte ha alla kvar..
Nån som har något tips, eller helt enkelt vill ha en pensionerad hamster?
Dom är supergoa hela högen.
// Sofia
Kolla inne på djurhem.ifokus om någon där kan vara intresserad? =)
Ja det hade jag inte ens en tanke på :) tack ska kolla!
// Sofia

de finns i göteborg, va? bor i sala, tyvärr.
#78 Blir den förra ägaren butter så framstår hon mest som en pajas.. Hamstrarna förtjänar bättre hem än vad hon kunde erbjuda & du gjorde en fin insats som hämtade dom. Det behövs fler som du!
Hoppas att det löser sig :-)
Har döpt hampisarna nu. Tyckte det kändes så opersonligt att bara kalla dom omplaceringshamstrar.
Så den Normalfärgade honan kallar jag för Rut
Den bandade normalfärgade honan får heta Gry
Den bandade silvergråa honan får heta Pim
Och hanen får heta Bob
Den vita honan har flyttat till Tilda (sweetcheeks)
// Sofia
#83 Oh då får det nog bli ett namn på tre bokstäver för henne också, har funderat en del men inte kommit fram till ett riktigt passande.
Damen rumstrerate runt en hel del men nu verkar hon ha lugnat sig lite och ligger i sin "tunnel". Hon är en liten grävmaskin så den smidiga hörntoaletten blev snabbt utbytt mot en större "låda". 
Är så glad för mina sötisar, tack för att de fick komma till mig! 
Tilda
Tänkte bara putta upp tråden, och meddela att även Bob och Pim har flyttat nu :)
// Sofia
#85 Vad bra! :D

Vad härligt att de har hittat hem också.
Måste bara säga att jag träffade ju allihopa häromdagen och Rut och Gry som är kvar är jättefina. Rut blev jag speciellt förtjust i när hon satt i mitt knä.
Var jättesugen på att ta hem henne själv, men känner att dessa två behöver någon som slösar massa kärlek på bara dem, inte delar sin kärlek på så många hamstrar.
Så hoppas verkligen någon tar hand om dessa två också, de förtjänar det verkligen.
Det kommer en mamma och hennes 9 åriga son i morgon och hälsar på. De var förtjusta i båda två, så vi får se vem de väljer. :)
// Sofia

#88 Kalasbra. Jag sitter här som reserv ifall du mot förmodan inte skulle hitta ett kanonhem till lilla Rut. Hon var så söt.