Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3609 ggr
Amun-Ra
0

Hur feta är era hamstrar?

Jag är lite nyfiken på hur feta era hamstrar är och vilken vikt ni tycker är bästa vikten hos en hamster.

Själv sulle jag inte vilja ha någon hona fetare än max 200 gram och hanarna max 180-185 gram..

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Roxie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Alltså, bara för att en hona väger mer än 200g behöver inte betyda att den är fet. Har en hona här hemma nu som väger 225g och hade en nyligen som låg på 230g+.
Ingen av dom var/är feta, utan bara kompakta och stora i kroppen.

Bifogar en bild på honan jag hade som vägde över 230g. Som du själv ser så är hon inte fet :)

// Sofia

Amun-Ra
0

Nej faktist inte! Hon ser dock inte fet ut! Hon ser mera musklig ut! Ger du dem anabola steoroider? *Skojar lite*Flört Vacker satin hona föresten! :)

Roxie
0

#2 Hehe, näe inte riktigt :P Men Färskmat ungefär varannan/var tredje dag.
Jag vill helst att mina honor ska ligga på runt 200g. Beror ju självklart på hur stora/små de är i kroppen.
Hanarna får gärna ligga mellan 170-200g :) Men lika där, sålänge de inte blir feta! :)

// Sofia

TildaH
0

Caine väger stabilt 120g, han var omkring 4månader när han började öka från 75g o sedan snabbt uppåt, men sedan tog de stopp o nu är han så pass gammal att han inte kommer öka mera.

Han är i mitt tycke för tunn, men det är benstommen/kroppen, inte hullet. Så jag kan inte göra något åt de.

Spencer väger omkring 150g, han är nu 3,5månad så han lär ju öka ett bra tag till. Men samma sak där, de är kroppen o inte hullet som vikten sitter i.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[GeeGee]
0

Min bamsing väger 70 gram…men han är bara 7 veckor.

Min förra hane vägde som fullvuxen 130 gram och han såg jättefin tyckte jag. Men det verkar som han var liten eftersom han inte alls såg tunn ut. Han fick Färskmat varje dag likaså får min lilla bebis Mio det också.

Charlie2006
0

Tycker inte vikten kan säga om hamstern är tjock eller inte.

Denna hanen (på bilden) väger 200 + och är inte tjock, utan kompakt och ligger alldeles rätt i fettväg :).

Sen väger mina andra runt 150 g (dom är hanar) men dom är väldigt små men varken smala eller tjocka, utan som den andra kompakt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

PawsOnPaws
0

Har en dvärgis på 65 gram ;)  Hon är ganska rund, fast hon skyller på pälsen.

*Suck* hamstrar…

UlrikaD
0

Som Roxie skriver så hör ju inte vikten alltid ihop med fetma. Jag har en del honor som väger runt 220g och de är allt annat än feta. Jag har en hane som väger 250g, och han är i perfekt form.

Jag avlar väl för att få fram hamstrar som ligger på runt 200g. Jag använder inga mindre hamstrar i min avel i stort sett alls.

Stort behöver inte betyda fett.

Odette
0

Hehe, håller med.. vikten är inte baserad på fett enbart utan många gånger handlar det ju mer om kroppsbyggnad och benstomme, en hamster som är lite kortare i kroppen och mer "kompakt" kan ha jätte bra vikt. Medan en annan hamster i samma storlek kan väga betydligt mindre- utan att någon av dem har dåligt hull, åt varken det ena eller andra hållet.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Nicolew
0

Min älskade Kardemumma vägde 245g, dock lite fet då hon är så duktig på att lägga på sig. Men efter foderbyte så har hon gått ner till ca 235g nu :)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

[GeeGee]
0

Varför vill många endast använda större hamstrar i sin avel? Det kommer resultera i att vi avlar fram större hamstrar, varför inte avla på mindre också? I naturen väger inte alla över 200 gram ju =/

UlrikaD
0

#11 Det är väl upp till tycke och smak. Jag personligen tycker inte att hamstrar ska vara små och snipiga och likna dvärgar. Jag vill att de ska vara någonting att ta i. Stora och gosiga.

Däremot skulle jag aldrig vilja ha dem i den storleken att de inte sprang omkring i 190 knyck som hampisar ska, busade, klättrade och röjde runt.

Royalz
0

Tyvärr så är nästan alla hamstrar som ställs ut överviktiga. Men det är så dom ska vara, feta och med mycket häng annars blir dom kallade magra.

En hamster som är go och tjock att hålla i är såklart mycket goare att hålla på med, men hur hällsosamt är det egentligen att dom ska vara så tjocka egentligen?

Dock är det ju så med nästan alla utställningsdjur… Kolla t.ex på labradorerna, jätte feta, samma med staffordshire bullterrier, american staffordshire terrier osv. Dom bruksavlade är mer slimmade medas dom utställningsvlade är tjocka.

Så är det på marsvins utställningar också. Ett marsvin som har tjock och go magen som väller ut på båda sidorna kommer före en som är mer slimmad, men absolut inte mager t.ex.

Men men det är så det är utställningenvärlden.

UlrikaD
0

Skulle aldrig falla mig in att avla för att djur skulle få bättre resultat på utställning. Det är väl djurens hälsa som ska gå först?

Det bör ju gå att få ett mellanting. Stora, gosiga, men inte feta. Det kör jag på iallafall. Jag kanske inte skulle placerat mig på utställningar då för mina hamstrar är inte "feta" men det tar jag nog istället då.

Att bara nicka, hålla med och göra som strömmen om det inte är bra för djuren ger jag inte mycket för.

Nicolew
0

#13 Fast där håller jag inte med. En hamster på shf utställning ska inte vara fet. Dom som kommer bra är stora individer och inte tjock.
Därför gick de inte så bra för min ena lilla Warszawa hehe (a)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

spiritedaway
0

#13 Utställningsdjur ska inte vara överviktiga. T.ex amstaff är kraftigt byggda, men de är ju inte tjocka för det.

TildaH
0

#13 Hört talas om massa? Inte samma sak som fett.

--------------

Amun-Ra
0

I villt tillstånd väljer honan (många djurarter) den större och starkare än den mindre hanen. Eftersom en stor stark hane ofta har bättre gener än en mindre hane! I Chimpans samhellet dras honor till hanar med stora pungar eftersom det betyder säker avel och bra kvalitet på sperma.

Bockar med enorma horn intresserar honor mer än bockar med mindre horn. Samma gäller älgar. Björnen är lika! Honan gillar bättre en stor,stark bamsig hane än en mindre variant av hane.

Så det är ganska vanligt att djurhonor föredrar stora starka hanar än lite mindre hanar! Själv är jag lika dan! Jag föredrar en stark lång hane (män) än en som är under 180 cm lång. hahahaha.Skrattande

TildaH
0

#18 Stämmer endast till viss del. Ja, den stora starka blir den som får avla vidare, men inte alltid honans valFlört

Honan väljer inte i alla arter, bland fåglar väljer honan "alltid" sin partner. Men t ex renar, där slåss sarvarna mot varandra, den starkare vinner och får då betäcka. Medan den mindre får vara glad om han ens överlever striden.

Men som sagt stor stark= större chans för fortplantning.

(Gäller dock inte med mig som föredrar kortisarOskyldig)

--------------

Carjos
0

#18 Ja men undra om det är så hos guldhamstern, de är ju solitära och det är honorna som är större än hanarna eftersom det är dem själva som får försvara sina ungar..

(haha, har också en låång "hane" på 198)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Odette
0

Det är svårt att diskutera utan att dra liknelser till andra djurarter.. samtidigt som jag tycker det kan vara lite missvisande :P

Men vad gäller hundar på utställning- det är väl ändå ett helt eget kapitel. Det skulle man kunna ägna resten av sitt liv åt att diskutera..
Har aldrig varit på någon hamsterutställning själv men har väldigt svårt att tro att de skulle föredra en överviktig individ framför en som har bra ("normal") storlek och fin kroppsmassa. Tycker att det snarare verkar som det blir avdrag om hamstrarna är för stora hehe, men det kan jag ha fått om bakfoten.

Anyway! Det är stor skillnad på övervikt/fetma och en bastant kroppsbyggnad. Även smala djur kan ju vara "feta", nu blir det kanske lite överkurs här haha.. Men för att ge ett exempel på det här med kroppsbyggnad vs. fetma kan se ut;
En katt som är liten till storleken och väldigt tunn i kropp och skelett, får för mycket mat då ägarna tycker katten ser så himla mager ut.
Resultatet kan bli en smal katt som har fulla kroppen smockad med fett! Dvs katten går inte upp i vikt något nämnvärt/syns inte utåt. Men inuti katten ligger fettet samlat runt vävnader å organ.. vilket självklart inte är bra i längden.
Där handlar det ju mycker om ämnesomsättning och djurets grundstorlek eller vad man ska säga (jag och ord alltså) Skrattande

Men det kan man ju diskutera for ever and ever ^^ Jag tycker iaf att alla djur ska få en möjlighet att hålla sin normal vikt- oavsett om den vikten kanske är för "hög eller låg" enligt oss.. Man får ju se till individerna också :P

blablabla.. nu ska jag sluta surra xD

_

Odette
0

oh.. nu kom jag på en bra liknelse hehe..

Om man tänker sig en dator. en hårddisk med utrymme på x-antal Gb.. hur mycket man än matar den så kan den inte övergå sin kapacitet.
Skillnaden är bara den att djur är elastiska och antigen kan bli övermatade- eller att de bara samlar på sig överflödigt fett. Medan en dator kan meddela att utrymmet är fullt xD

_

Carjos
0

Tyvärr har det varit så att feta hamstrar har premierats förr men det blev en skärpning på det för några år sedan. Många honor hade problem med dräktigheter/förlossningar/kullar och man såg ungar som blev som broliers och växte alldeles för fort. Var verkligen en vikthysteri där alla pratade om hur mycket deras hamstrar vägde istället för att se till helheten. För som sagt så hänger det på kroppsbyggnaden.

Tror nog och hoppas att de domare som numera finns i SHF inte dömer fram djur som är feta.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

[GeeGee]
0

Jaja, jag tycker i alla fall inte om hamstrar som har en för stor massa till kroppsstorleken. Och tycker inte att man kan mäta det i hur mycket de väger då de är olika stora till kroppsbyggnaden.

Min Totte som vägde 130 gram var superfin och inte alls tunn. Det är min åsikt =D