Ovanlig ålder på en hamster?
Min första guldhamster blev ca 4 år gammal, när jag berättar det för folk så är det ingen som tror mig, fastän hela min familj (Speciellt min far som var en av de personer som umgicks mest med henne) kan bekräfta det. Jag fick henne när jag var liten från våran dåvarande granne. Hamstern var då två år gammal och grannarna ville inte följa henne under det "sista året". Men saken var det att hon var mycket pigg hamster och levde sen två år hos oss fastän hon rymde ett par gånger (veckan då vi inte hunnit skaffa bur) o säkert hittade gamla brödsmulor, samt blivit tappad en gång då jag krockade med min syster (jag var inte så stor så golvavståndet var väl inte supermycket, ingen stor skada. Hon blev bara lite skakis) så levde hon riktigt länge.
Idag fick nånting min pappa att påminna sig om henne så vi pratade lite O_o så därför skriver jag här.
Har du haft en ovanlig hög ålder på din hamster?
Den hamstern av mina som levde längst var Pixey, hon blev 2½ år gammal.. :)
Sen kanske inte grannarna visste hur gammal hamstern var. Min farbror trodde att en hamster de köpt av mig är 2 år nu, när hon nyss fyllde ett… hihi :) Han hade blandat ihop det med fåglarna de har :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Måste nog hålla med #1 Efter dom du inte hade henne sen hon var liten kan du inte veta den exakta åldern.
Det är lätt att röra till det och dina grannar kan ha sagt fel eller haft fel för sig.
Hälsningar Malin
#2 hamstrar kan bli fyra år.
Yossi, hade den i två år, alltså måste förra ägaren ur din synpunkt bara haft den i typ ett halvår. Men vem blanddar ihop ett halvår och två år? visst fyra låter mycket, men med rätt skötsel kan de bli riktigt gammla.
Mvh
Mig
#3 Visst kan dom bli uppåt 4 år men det är högst ovanligt.
Vissa männsikor rör det saker och ting mycket.
Jag skulle villja chansa på att ägarna innan haft den i max 1 år.
Sen har jag inte skrivit att det är så någon stanns, jag har endast konstaterat att TS inte kan veta med säkerhet då h*n inte haft hamstern hela dess liv.
Jag har skrivit hur det kan vara, inte hur det är.
Hälsningar Malin
Min hamster blev 4 ½, nästan 5 år. Dock kan jag säga att det var inte mycket kvar av honom det sista halvåret men han verkade glad ändå :-) Han fick somna in efter ett väldigt långt och innehållsrikt liv. Han hade kämpat mot cancerbölder och ett brutet ben men var i slutändan ändå frisk. Han var Djuraffärshamster och jag köpte han när han var 8 veckor. Vi var även hos veterinären en gång när han var ca. 2 år för att avliva han pga. alla hans bölder men jag är glad som spran därifrån med hamstern i famnen och lyckades med lite sprit tvätta bort dessa bölder.
//Emma
Känner att jag får sabba vibbar som jag brukar få från andra när jag berättar det här x_x men jag är väldigt säker, hon var mycket stor när jag fick henne och pälsen hade bleknat. När hon senare gick bort (somnade in under natten i sitt bo) märkte man att hon varit med länge.
#5 beklagar förlusten D: men det var bra att du lät han kämpa trots hinder, för det är jag säker på att han ville.
#6 Säger inte att du har fel säger bara att du KAN ha fel :)
Hälsningar Malin
mina bröder fick en guldis bebbe i julklapp 1994. Hade den till sept 1998 alltså blev den 4 år. Inte många som tror på det. Gjorde inte själv fören jag såg alla bilder. Det e alltså sant. Tror dock inte det sker så ofta… Den blev inte bättre behandlad en ngt annat djur heller. Hade en hamster när jag var liten som bara levde 1 1/5 år…
Enligt många historier man hört från "säkra källor" så har möss blivit 8 år och hamstrar 5 år osv osv. Jag tror inget alls, förrän jag varit med om det själv å har åldern svart på vitt 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag vet att hamstrar kan bli gamla, det var vanligare förr än nu dock kan ju kanske bero på hur vi avlar nu mot då.
Jag vet att min mamma hade en korthårig hane som blev knappt 6 år gammal det saknades ngn månad bara.
Denna hamster var väldigt speviell inte bara till utseendet (creme bandad med ett hjärta i bandet) men även till sättet. Denna ahmster brukade rymma ur sin Bur och klättra upp för trappen och gå in till hundarna, tur att de inte tyckta han var mat (labradorer)
Här finns också fotobevis och jag tror att det är väldigt svårt att hitta en exakt likadant tecknad hamster och ersatt den gamla med om den dött. Är många som säger att det måste vara så det gått till.
Det är ju likadant med hundar hur vanligt är det tex att en labrador blir drygt 16 år? Vet även en dvärgpinscher som dog förra året och denne blev 22 år.
Ibland blir djur gamla, det behöver inte alltid bero på bra skötsel men det lär ju vara en bidragande orsak.
Lotta
Ja ibland sker det rejäla undantag :) min kompis hade en bondkatt som blev 23år gammal. Född 75 och dog 98.
// Sofia

Min första hamster blev s där gammal. Fick honom när jag fyllde år -89. Han dog knappt fyra år gammal -92. En mkt speciell hamster som var med överallt! Han rymde ur buren för att vara med oss, han var med ute, åkte cykel och allt annat tokigt man gör när man är lite för liten och saknar ansvarskänslan. Men han var klart den bästa, cooolaste hamster jag någonsin haft!

Jag vet två (guld)hamstrar som blev ca 4 år 
Jag känner en kvinna som köpte sig en hamster när hon var yngre. Den hamstern dog när den var 9 år gammal. På grund av den extremt höga åldern hos hamstern ville veterinären obdusera hamstern. Veterinären kom fram till att hamsterns ämnesomsättning var långsammare än vad den normalt är hos en hamster. På grund av den långsamma ämnesomsättningen blev den ovanligt gammal. Att en hamster blir så gammal är extremt ovanligt, kanske 1 på milionen om äns det. Hamstrar kan bli 4 år men vanligen är väl lite över 2 år! Hade en hamster en gång som levde i 3 och ett halft år han hette Snutten och var min aldra första hamster.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#14 wow! Det visste jag inte :D vad häftigt

Min kompis hamster blev 7år, :)
Det är VÄLDIGT coolt tycker jag :)
Hur gammal har den äldsta hamstern blivigt ?
Hur gammal den älsta hamstern blivit har jag ingen aning! Kanske man kan hitta rekordet i någon Guiness rekordbok.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Min dvärg som jag har nu är 3 år :)
De hamstrar jag haft som inte dött av sjukdom, har alla blivit ca 2,5 år gamla.