Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 3933 ggr
Nelliie
0

Hur går hamstrar ihop med flera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hamster som är väärldens snällaste! Jag har även råttor och marsvin så jag ger alla djuren mycket tid, gosar med dom och har dom lösa så dom får springa av sig lite. Råttorna är tre st och marsvinen två, men lilla Alvin är ju själv i sin Bur. Funderar på om det går att köpa en till hamster att sätta i samma Bur så han får kompis? Hört att det är inte så väldigt bra idé då dom kan ryka ihop, beror väl på hamster till hamster kanske? Har ni mer än en hamster i samma bur? och går det bra isåfall?

Charlie2006
0

Hur gammal är han? Det bästa är om du köper en unge som är 4-5 veckor vilket då minskar bråk.

Har alltid mina dvärgar 2 och 2 eller i små flockar om 3-4 hamstrar. Har funkat för mig nästan alla gånger ( dom som inte funkat var då på äldre individer) och då har jag haft en del, lite bråk i början men det är normalt.

Att dom ryker ihop kan bero på olika personligheter, att den bråkar med en hamster betyder inte att den kommer bråka med nästa. Sen finns det vissa individer som är omöjliga att få ihop med andra hamstrar och då tycker den nog helt änkelt om att vara själv.

(skriver om mina erfarenheter, finns nog andra som har andra svar) :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

TildaH
0

Ihop sättning har jag ingen aning om. Däremot vet jag att det är lag att dvärgar ska bo med kompisar, inte ensamFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Roxie
0

#2 Alla dvärgar utom kinesisk dvärghamster som ska bo ensam :)

// Sofia

Nelliie
0

Ja, precis vill ju ha han tillsammans med en kompis. Men var väl inte så erfaren av detta när jag skaffade mig honom, och även dom i affären sa att det är helt okej att ha dom själva. Han blir ett år i december iallafall..  Men ni tror alltså att det ska kunna gå bra att släppa ihop honom med en annan? Läste på nåns blogg som hade gjort det och fann hamstern död dagen efter :/ så vet inte om jag vågar prova ens, men han är väldigt lugn o snäll annars så.

TildaH
0

#3 Ja, fast den på bild är ju ingen sådanFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Nelliie
0

nej, men eftersom dom sa så tänkte jag inte mer på det liksom. Meen jag ska göra ett försök i varje fall :)

Odette
0

Jag har ingen större erfarenhet av just ihopsättande av äldre dvärghamstrar som suttit ensamma men jag vet att det kan vara svårt gällande råttor som suttit ensamma för länge. De har förlorat mycket av deras sociala kompetens, de vet helt enkelt inte hur de ska bete sig ihop med en annan råtta.. Men iurochskur här på forumet har nog bättre råd att komma med vad gäller just hamstrar. Så hör med henne vad hon tror, hon har mer erfarenhet än mig iaf ^^

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Nelliie
0

aha okej, nej har provat med min älsta råtta en gång att släppa ihop honom med en yngre men det gick verkligen inte! han ville va själv när han ändå hade varit det såpass länge. Men kanske är skillnad på hamstrar vet inte. Men tack för tipse iaf! :)