Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 4293 ggr
Lyan
0

Hur göra med husen?

Jag bygger smådjurshus och har nu även börjat bygga till hamster. Tyvärr har jag räknat fel så tre hus är 14,5cm på den kortaste sidan istället för 15 som de ska vara :-(

Vad tycker ni? Kan jag sälja dem som guldhamsterhus till reducerat pris eller är det bara att "kassera" till hus under guldhamstermått?

SweetCheeks
0

Med tanke på att angivna mått i L80 är minimimått skulle jag sälja dem som dvärghamsterhus. Du får gärna annonsera om dessa på Dvärghamster. Glad

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Lyan
0

Jag har dvärghamsterhus också men de är ju mindre, får sälja dessa som flerfamiljshus :-)

Bilder och annonser kommer om ett par dagar :-)

Ellenfyrkant
0

Eller extra stora dvärghamsterhus till lite högre pris än de dvärghamsterhus du har i orginalstorlewk ? Har du någon bild på husen ? Glad

Mvh Ellenfyrkant

Lyan
0

#3 Precis :-) Bilder kommer, håller på att fota och ska försöka få in dem idag, annars blir det till helgen :-)

SweetCheeks
0

#2 Har man flera dvärghamstrar i buren skall samtliga få plats i samtliga hus så det gör nog inte så mycket. Jag har i alla fall för mig att det är så. Oavsett är det en sund regel.

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Ellenfyrkant
0

#5 Det stämmer. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ok, så långt tänkte jag inte heller :-/ Dessa husen är lite prototyper för framtiden, har mest byggt marsvinshus innan.

Har inte hållit på med hamstrar på många år och mina ratade husen och sov i hjulet :-)

Dessa husen är stugor med lutande tak, vad skulle ni vilja se för fler modeller, i vilket material och vilka mått?

Stugorna är byggda i antingen plywood med masonittak eller endast masonit. Målade med giftfri plastfärg och kan även fås omålade. Det finns inga spik eller stift överhuvudtaget som det kan gnaga fram och allt är limmat med hållbart vegetabiliskt lim.

Se denna sidan för lite tips, finns några bilder på marsvinshusen

Lyan
0

Ser nu att det blivit fel även på småhusen, tusan också! Så några små plywoodhus finns inte längre, det fattas 5 mm där också :-(

Ellenfyrkant
0

#7 Jag orkar inte tänka på tips men tyckte den gula stugan med svart tak och blommor på sidan var söt. Skulle dock ALDRIG betala flera hundra för ett hus. Får du verkligen kunder på dem ? Hamstern/ marsvinet bryr sig ju ändå inte om hur det ser ut innan de tuggar upp det. Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant

Lyan
0

#9 Japp, jag har kunder :-) Med tanke på vad husen kostar i djuraffären är det billigt. Har sett tunna plywoodfyrkanter med ett tunt orange masonittak för över 300 spänn.

Stugan med blommor sålde jag på NM, men inte till fullt pris då den gick på auktion. Blommorna är inte så populära fast jag tycker de är jättesöta.

Marsvinen tuggar inte så mycket så deras hus håller länge, jag har haft vissa av husen till mina i flera år (dock inte dessa modellerna utan trälådor jag bara spikat ihop av sådant som blivit över). De marsvin jag har sett som har tuggat mest hus är understimulerade och har bott i små burar. Mina "bilar" tuggar inte heller så mycket som anses normalt, men de går på nästan 3 kvm, innan gick de fritt men de försökte använda marsvinens päls som bomaterial och det var inte så populärt :-P

Vad tycker du är rimligt för ett hamster/dvärghamster hus? Har fått sålt för ca 100-150kr, tror inte det går att få mycket mer än så trots priserna i djuraffärerna

Ellenfyrkant
0

#10 Bra priser kan vara svåra att sätta. Men ett hamsterhus jag köpte från djuraffär, av plywoodskivor fast tjockare, tror det kallas ngt annat ? kostade iaf 39:-. det var nog ca 15 cm långt.

Mvh Ellenfyrkant

Lyan
0

#11 Oj, det var verkligen billigt :-O Det är billigare än vad mitt material kostar ju!

SweetCheeks
0

#12 Det är det som är fördelen med stora volymer; ett billigare styckpris.

Angående att sätta pris beräknar du dels materialkostnaden, dels den tid det tar att färdigställa ett hus, samt en liten vinstmarginal (då det rör sig om hobbyverksamhet).

Gällande tid så sätter du en timpenning på 70-90 kr, beroende på vad du "vill ha" i timmen. Märker du att husen tar lång tid att göra och därmed blir "för dyra" bör du kanske se dig om efter metoder att snabba upp och effektivisera byggprocessen.

Tilda

numnumnum
0

vad är mini åtten för en guldhamsters sovhus är det minst 15 cm på varje sida

SweetCheeks
0

#14 Precis, minsta tillåtna mått är 15*15*10 cm. Se sida 41 i L80.

Tilda