Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3788 ggr
Roxie
0

Helvete...

säger jag bara…

Jag hämtade ju hem 5 omplaceringshamstrar från en tant som vanskötte dem. Hämtade dem för 10 dagar sedan,

En av honorna har börjat visa aggressivitet mot allt, och jag tror nu att jag vet varför. Hon är dräktig.
Eftersom att jag inte kan ta i henne så har jag inte märkt det förrän nu när bebisbulorna är helt uppenbara.

Visserligen är det inte så farligt att hon är dräktig, utan det som är illa är att pappan isåfall är hennes bror.
De har INTE blivit parade hos mig, eftersom de har suttit i varsin Bur sen jag hämtade dem.

Jag blir så jäkla förbannad, är detta en "planerad" parning från den förra ägarens sida så är det fruktansvärt oansvarigt. Att det dessutom skett en tjuvparning mellan dessa två en gång tidigare borde väl göra så att man har mer uppsikt över lag? Nejdå.

Usch, så arg jag blir.
Vad ska jag göra? Ta bort bebisarna direkt? Med tanke på att det är inavel, och gud vet hur mycket inavel det finns bakåt..
Hjälp tack.

// Sofia

[Sniff]
0

Usch:( Vänta och se om de verkar friska, annars kan du väl avliva dem hos veterinären.

Vilken tur att du tog hand om dem:)

Zvintos
0

Håller tummarna för att det går bra.
Personligen hade jag också övervägt att avliva ungarna.
Just med tanke på risken att det är mycket inavel bakåt.

Dromprinsen
0

Sjukt bra att du tog hand om dom!!  hemskt oansvarigt av förra ägaren! blir så J*vla förbannad jag med! vet tyvärr inte vad du ska göra… går det typ o göra bort på hamstrar eller nått? isf tycker jag att du ska göra det. lycka till!

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

TildaH
0

#3 Har de gått så långt att de blivit "bulor" så får man inte göra abort på något djur, eller människa heller för den delen.

Jag skulle nog välja att avliva dem, tyvärr, alltså som du säger du har ju ingen aning vad som finns bakom och även om ungarna kanske blir friska så ska de ju inte avlas på, och de är ju inte alltid så lätt att få eventuella köpare att förstå vikten av att inte använda en sådan i avel…

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Odette
0

Men ååh, som att det inte räcker med att de redan haft kullar på löpande band.. honan som nu är dräktig- vet du hur många kullar hon haft innan? Ungefärlig ålder?

Jag förstår dig, att du överväger att ta bort ungarna.. har mamman dessutom haft kull tidigare och kanske inte har rätt (?) ålder så vore det kanske humanast för henne också.
Nu går det ju inte att göra abort på hamstrar (#3) så då får du fundera på om det kanske är bäst att ta bort dem direkt. Mitt råd är att du vänder dig till någon inom SHF som kanske varit med om det själv och kanske har mer erfarenhet.. det går ju att ta kontakt med personer privat så får ni diskutera ev. avlivningsmetod.

För även om bäbisarna skulle bli helt friska så finns ju alltid risken att de säljs å hamnar fel så någon avlar vidare på dem.. de kan ju bära på mycket som inte bör föras vidare till fler generationer. Som du säger så vet man ju ingenting heller, så det försvårar ju det hela! Men alltså, hon hade henne tillsammans med hennes egen bror?
Jisses vad arg man blir på okunskap å folk som vägrar lära/lyssna :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

SweetCheeks
0

Det borde helt klart införas möjlighet till retroaktiv abort vad gäller människor. Skrikandes

Jag hade nog tagit bort dem så tidigt som möjligt för att honan skall slippa lägga energi på ytterligare en kull. Det låter grymt men det är nog det mest logiska att göra tyvärr. Även om ungarna blir friska är inte inavlade djur något man vill riskera att det avlas vidare på. I synnerhet inte då bakgrunden är helt okänd.

Stackars lilla mamman. Rynkar på näsan

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Roxie
0

Jag har gjort en tråd på SHF forum också. Är så irriterad så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Men som några sagt så känns det nästan bäst att avliva dem ganska fort. Just för Att undvika att folk avlar vidare på dem osv.

// Sofia

91Marran
0

de som verkar vara friska kan man ju sälja som sällskap. behöver ju inte avliva alla bara för att någon som köper kanske avlar på dem. skriv ett kontrakt när du säljer dem om att de inte får gå till avel.

Mvh
Mig

Roxie
0

#8 Alla ungar kanske ser friska ut, men de kan bära på alla möjliga defekter och sjukdomar.
Och om jag skulle sälja vidare några, så kanske det även där sker en oväntad parning och djuren säljs vidare. Det är just det jag vill undvika.

Dessutom tror jag inte att någon vill köpa inavlade guldhamstrar.

// Sofia

91Marran
0

#9 det har du en poäng i. :-)

Mvh
Mig

UlrikaD
0

Jag skulle nog aldrig våga avliva en hel kull sådär. Det är ingen som vet hur det kommer att påverka mamman att först föda fram en kull till och sen förlora hela kullen.

Vet ju själv när jag haft kull som det gått snett för, mamman har INTE mått bra efteråt. Ledsen, deprimerad, letat efter bebisar.

Jag hade överhuvudtaget inte klarat av att avliva några bebisar, men jag hade väl isåfall övervägt att låta henne få behålla någon att ta hand om.

Roxie
0

Jag har också funderat på det. Hur mamman kommer ta det.. Så ja, det är ju också nåt att fundera på.

Med tanke på hur stor hon är så kommer bebisarna antagligen i dag eller i morgon.

// Sofia

TildaH
0

När de gäller hundar brukar vissa spara en valp för tikens skull, kan ju annars vara ett alternativ.

--------------

UlrikaD
0

Jag måste tillägga att jag har ju verkligen ingen aning egentligen. Går enbart på min magkänsla och hur mina två honor som förlorat sina bebisar betett sig. De återhämtade ju sig och blev bra, slutade leta osv, men de mådde inte bra en stund där.

Jag vet inte hur honan är i övrigt, är hon frisk och kry? Annars kanske det vore idé att ta bort henne och bebisarna samtidigt. Återigen någonting jag själv aldrig skulle fixa att göra men kan ju vara ett annat alternativ beroende på hur honan är.

Roxie
0

Det enda som är "fel" med henne är ju att hon är väldigt aggressiv.
Beror säkert på att hon är dräktig.. Så jag vet inte.

Men kanske bör jag behålla en bara för mammans skull?

// Sofia

TildaH
0

#15 Är ju lättare med bara en, då kan du ju kanske i "värsta fall" behålla den själv.

--------------

UlrikaD
0

Jag har absolut inte fakta att gå på när jag säger så, bara min egen magkänsla. Så det är ju helt upp till dig vad du bestämmer dig för att göra.

Kanske finns någon riktigt bra hamster-veterinär någonstans som man kan berätta historien för och rådfråga vad som är bäst.

Hon kanske är såpass ung att hon bara blir tacksam om alla försvinner. Eller så blir det tvärtom. Jag har ju egentligen ingen aning.

UlrikaD
0

En annan sak jag hade gjort är dock att tagit kontakt med henne djuren kom från och dubbelkollat vem pappan är.

Roxie
0

#18 Hon hade bara 5 guldhamstrar, och dom har jag nu. Så det finns bara en som kan vara pappa.

// Sofia

UlrikaD
0

#19 Trodde det var nån mer hane i gänget. Sorry. Ja, då var det ju inte så mycket att välja på direkt:(

Roxie
0

#20 Nä, det är lite trist faktiskt Obestämd

// Sofia

Shjimm
0

amen nä, vilket enormt jobbigt beslut. och hur som helst måste mamman genomlida ännu en födsel! stackars stackars djur, måste ju vara något seriöst fel på förra ägaren.. experimentera med liv såhär.. fyfan..

Nusse123
0

Nej usch, stackaren! Gud vad hemskt! Att ta bort alla och behålla en eller så, är kanske bra… Eller? Så hon åtminstone har En unge kvar…

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

spiritedaway
0

jag funderade också lite på det. Vissa djur brukar ju leta efter sina bebisar. Men jag vet inte hur det funkar med hamstrar när det gäller just det.

Så mamman kanske borde få ha kvar en bebis i alla fall?

Roxie
0

Jag har funderat lite fram och tillbaka, och det lutar nog åt att jag tar bort alla.
Kan hända att hon blir lite förvirrad och letar, men det går över.

// Sofia

Shjimm
0

#25 om du bestämmer dig för att behålla en unge, så kan jag erbjuda ett hem där ungen defintivt aldrig blir avlad på. det låter så hemskt att mamman ska gå och leta efter sina ungar Rynkar på näsan

SweetCheeks
0

#26 Jag tycker nog det är läskigare att "leka" allsmäktig och avgöra vilken unge som skall få leva. Obestämd Rynkar på näsan

En allmän fundering; kan man på ett "humant" sätt få honan att själv abortera kullen när den är nyfödd? Jag gissar att det inte är nåt man bör göra men är ändå nyfiken på om detta har gjorts/kan göras.

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Roxie
0

Nu har jag tagit bort 11 bebisar. Lämnade en kvar, för mamman var helt galen Rynkar på näsan

Om den överlever så kommer han/hon behöva ett nytt hem, så alla förslag tas emot..

Fy fan så dåligt jag mår nu Gråter

// Sofia

TildaH
0

Ojdå, 12st, då var det verkligen rätt beslut, hade varit alldeles för mkt jobb för honan då hon redan haft kull.

Styrkekram från oss i norr!

--------------

nakuta
0

Usch vilket jobbigt beslut du varit tvungen att ta, massor med styrke kramar från oss här hemma  <3

Om det går att ordna trasnport kan jag nog ha han/hon här och då kommer jag att vgarantera att den inte användas till avel, jag själv har just nu bara 1 hamster och han är bara till för sällskap. Vet att det är några veckor kvar, men tänkte att jag kan erbjuda om transport kan ordnas, bor i skåne så är en bit att tansportera den =)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

SweetCheeks
0

#28 Naw, stackars honan, och vad jobbigt det måste vara för dig. Gråter

Det känns i alla fall som att det var rätt beslut. Så orättvist att hon och du skall behöva lida för andra människors idioti, styrkekramar härifrån!

Tilda

Shjimm
0

#27 leka allsmäktig och ta bort alla ungar VS. leka allsmäktig och behålla en unge, enorm skillnad? du kanske sparar honan på lite extra psykbryt genom att hon har en unge kvar efter ännu en jobbig födsel eftersom hon lär minnas vad som följer efter en födsel.

#28 det var modigt gjort, nu är det upp till mamman, om hon kan ta hand om ungen och den inte är för "trasig" av all inavel så överlever den. hur går det förresten?

Imasy
0

Nu är det ju redan gjort, men jag hade inte tagit bort ungarna.

Dels för att honan kanske drabbas av mjölkstockning, och de som faktiskt inte är levnadsdugliga tror jag faller bort av sig själv eller så tar mamman bort dem.

Bara för att det varit inavel behöver det ju inte betyda att det blir fel på ungarna,

Men i en situation som denna var det väl kanske lite pest eller kolera att välja emellan. Hade inte mamman orkat med dem så hade hon kanske kullat hela kullen på egen hand?

Hoppas den lilla som är kvar klarar sig fint nu iallafall.

SweetCheeks
0

#32 Jag tycker faktiskt att det är skillnad. Det är lite som när djur säljs till kel/avel/ormmat. Då tycker jag att det känns bättre att helt hålla i sär keldjursaveln och foderdjuraveln. Men jag kan ju förstås vara blödig. Obestämd

Nu när hon tog det så väldigt hårt så är det ju såklart värt att sätta tillbaka en unge men personligen hade jag tyckt att det vore jobbigare att spara en unge (givetvis beroende på honan) än att ta bort alla. Då säger jag inte att det inte hade varit jobbigt att ta bort alla ungar.

Tilda

Roxie
0

#33 Anledningn till att jag tog bort dem är ju för att inaveln och troliga defekter och sjukdomar som medförs inte ska föras vidare. Även om köparen säger att de inte ska ta kull på ungen så är ju inte det en garanti heller =/

Mjölkstockning är väl ganska ovanligt på guldhamstrar? Och diar de inte så produceras väl ingen ny mjölk? Eller har jag förstått fel?

// Sofia

Annisch
0

Så himla tråkigt och oansvarigt av förra ägaren.. Fy! Rynkar på näsan Sånt här ska ju inte behöva hända. Man blir så.. arg.

Men starkt jobbat av dig att ta bort ungarna. Hoppas allt går bra med mamma hamster och ungen som är kvar nu.

Natalinas
0

Du kanske skrivit det men vem är det som har fött bebbarna av honorna?

SweetCheeks
0

*Tar bort då TS besvarat frågan. Glad*

Tilda

Roxie
0

Den bandade silvergrå honan. Hon är syster till den bandade silvergrå hanen.

// Sofia

Roxie
0

Den sista bebisen överlevde inte.

// Sofia

SweetCheeks
0

Gråter Hur mår honan?

Tilda

Roxie
0

#41 Hon verkar normal. Tror jag. Har inte stört direkt.

// Sofia

SweetCheeks
0

#42 Det är ju skönt det i alla fall, om hon inte tar det lika hårt som första gången. Stackars liten, som om hon inte haft nog med bekymmer. Jag hoppas att du hittar ett jättebra hem till henne när hon väl är redo att flytta!

Tilda

BMEXX
0

Usch vad tråkigt. Hoppas det går bra med tösen nu.

// Pabblo

Natalinas
0

#39 tack för svar! Beklagar verkligen !

Nicolew
0

Så hennes ungar dog?..

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Nicolew
0

Mena ungen du sparade*

/Nicole

Roxie
0

#47 Ja den dog.

// Sofia

Nicolew
0

#48 Ja, det var ju lite tur i oturen det där..
Men huvudsaken är ju att mamman mår bra!

/Nicole

Roxie
0

#49 Ja.. det var ju det..

// Sofia

Shjimm
0

#40 då är det väl "naturens" sätt att säga att det var stopp nu, lika bra det.