Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 4850 ggr
Minitassen
0

Saltsten till alla djur?

Vet ju att hamstrar INTE ska ha saltsten. Gäller detta alla djur? Marsvin, kanin m.m?

[NinniVivvi]
0

Marsvin vet jag att de inte ska ha saltsten.

riiffen
0

Kanin ska inte heller ha saltsten, förutom dräktiga honor. ;)

medarbetare på allergier.ifokus .

agnes_S
0

Hästar ska ha saltsten, men du kanske menade mindre djur? ;)

Minitassen
0

#3 Ja, hehe ;)

TildaH
0

Allvar? Inte de djuren heller? Men vad tusan gör de med saltstenarna på affär då? Suck jag vet att de gillar att tjäna pengar, men om inget djur ska äta??? Hel knepigt!

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[YrIPannan]
0

Ojdå! Jag har haft saltsten till min hamster i hela hennes liv, och till min förra hamster också… men det sa dom i djuraffären att man skulle ha(?) hmmm… men hon mår bra och så. eller vänta, kanske det var en kalksten.. finns det? den smakar salt iallafall :P ja, jag har smakat x)

Schniigel
0

… Jag tycker om saltstenar, dom smakar gott Skäms

Men ja, sjukt att dom säljer det om inga gnagare ska ha det!

Zvintos
0

Fast det är ju ex samma sak med hamstervadd, gnagarblandning till kanin, för små burar etc.
Detta är ju inget djuren ska ha, men likväl finns det att köpa.
Varför?
För att de tjänar pengar på det.

[YrIPannan]
0

ojojoj, nu känner jag mig verkligen dum… jag använder hamstervadd, har hört att dom kan kvävas, men har haft det till alla mina hamstrar. Hon bli förtvivlad när hon inte får det :P

Ellenfyrkant
0

#9 Sluta med hamstervadden och släng in massa toapapper istället så kan hon bygga sig ett bo ändå. Glad

Mvh Ellenfyrkant

SweetCheeks
0

#8 Jo, och de tjänar pengar för att folk köper det. "Gemene man" har fortfarande ett för stort förtroende för zoohandeln. Obestämd Jag får ont i magen när jag går in i zoobutiker och folk pratar om att de måste ha det ena idiotiska påhittet efter det andra. Det inte alltid jag orkar "säga till" utan går därifrån smått förtvivlad…

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

[YrIPannan]
0

hmm, jag använder vadd och kommer fortsätta göra det :) det andra verkar så krångligt ;p

Zvintos
0

#12: Vad är det för krångligt med att bara lägga in lite toapapper? *kliar i huvudet*

SweetCheeks
0

#12 Jag kan bara instämma med #13, vad är det som är krångligt? Är det värt att riskera hamsterns hälsa för att det är krångligt? Obestämd

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Imasy
0

Egentligen är det väl nästan bara att lägga in en orörd toarulle till hamstern så får den bädda själv och lite "hjärngympa" på köpet.

Billigare är det nog också, med tanke på att man an köpa 8 rullar eldorado-toa för ca 10-12 kr.

I miljöaspekt så undrar jag också hur pass miljövänligt vadden är. Vart kommer liksom det rosa och blå färgen ifrån bla?

amandapi
0

inget jobbigt med toapapper heller, lika lätt som vadd anser jag :)

[YrIPannan]
0

jag har använt vadd till båda mina två hamstrar och ingen har skadats av det. Om jag lägger in en toarulle låter hon den bara va.

SweetCheeks
0

#17 Har du testat att riva pappret i remsor?

Tilda

UlrikaD
0

Det här med att resonera som att man gjort det förut men inget har hänt, håller inte tycker jag.

Man kan släppa ut barn och leka på motorvägen också utan att de blir påkörda. Den gången. Men nästa gång då?

Varför chansa när man inte behöver?

Riv toa eller hushållspapper i strimlor och hamstern kommer att bygga sitt eget bo. Det är inte bara säkert utan också en bra aktivitet för dem.

91Marran
0

min guldhamster funkade med vadd, men när jag provade till mina dvärghamstrar dränktes och fastnade dem i det, så tog bort det direkt. finns ofärgat vadd. Papper har jag just nu, funkar för mig med dessa hamstrarna.

Vad anser ni om de dära strimmlorna man kan köpa i djuraffärerna då? har själv inte provat dem.

Mvh
Mig

Odette
0

Men jisses, jag skulle aldrig nånsin chansa med vadd bara för att inget hänt hittills. hur kul är det om man hittar en av sina djur kvävd till döds pga. att man inte tagit till sig andras råd..

Jaja, tycker det låter mycket konstigt att resonera så. Bara att riva toalettpapper så bäddar det med det istället- bädda gör dem ju, å finns det ingen vadd så tar dom ju det som finns?
Tror knappast de skulle rata papper bara för att de är vana med vadd..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

91Marran
0

#21 jag tror att de kanske letar efter vadden i någon halvtimma, men när de ser att den är borta tar de som du säger de som finns.

Tidningspapper, funkar bra också. ofta har man ju ändå tidningar hemma. så billigt och bra.

Mvh
Mig

PawsOnPaws
0

Det är sjukt vad djuräffärer gör för pengar. Har tillochmed hört att dom säger att hamstrarna dör utan vadd.

Det är större chans att dom dör med vadd än utan.

[YrIPannan]
0

jag vet precis vad ni och de flesta tycker. jag vet att det kan vara farligt. många jag känner har hamstrar och använder vadd. Kan erkänna att jag vid den första hamstern var lite okunnig och lyssnade på de djuraffären sa. Denna gången visste jag mer. Provade i början och såg att hon hanterade det mycket bra, så har blivit att jag fortsatt med det.

Ska man rulla av allt toapapper då eller, så att man kan få tag i rullarna? ;p

Roxie
0

Alltså, om hamstern hanterar vadden bra eller inte har ju inte med saken att göra. En olycka är en olycka. Skulle hamstern trassla in benet i vadden, vad gör du då?
Måste det alltid HÄNDA en olycka, innan folk fattar att det ÄR farligt?

Jag använder toapapper och mina älskar det. jag river av ca 4 rutor av hushållspapper och river remsor av det. Sen är det upp till var och en av hamstrarna hur de gör. Vissa av mina strimlar pappret till pulver, medans andra bäddar med det som det är.

Släng vaddet säger jag bara. Varför utmana ödet liksom? Obestämd

// Sofia

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Det är ju pappret man använder inte rullarna, precis som #25 skriver.

--------------

91Marran
0

#26 söt hamster

Mvh
Mig

[YrIPannan]
0

hmm..?

UlrikaD
0

Inte för att vara dum på något sätt, men man behöver nog inte vara hjärnkirurg för att riva av papper från en toarulle och lägga ner i en Bur? Eller har jag missat nåt på vägen, vad är det som är krångligt?

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#27 Caine tackar för komplimangen inifrån sitt hus fyllt med rivet toapapperFlört

--------------

Amun-Ra
0

Här kommer definitivt inget vadd! Skulle inte ta sådana chanser att använda vadd. Jag använder lambi toapapper! Jag skämmer bort mina hamstrar med att riva papper färdigt åt dem att bygga bo av. Toa papper är mycket omtyckt av mina hamstrar som bomaterial.Glad

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[YrIPannan]
0

oj, vad ni gick på det här! Förlåt mig!

Odette
0

#32 Äsch, det är ju inte oss du ska säga förlåt till.. du säger att du vet att det är farligt men använder det ärndå. Klart att folk undrar varför när det finns Bättre alternativ? Flört

_

[YrIPannan]
0

jo, jag funderar på att ändra, för det verkade ju JÄTTEFARLIGT med vadd ;p Men får se, hon verkar trivas väldigt bra med det..

Roxie
0

#34 Du verkar inte ta något på allvar alls?

// Sofia

[YrIPannan]
0

#35 Det är klart jag gör! Jag bryr mig otroligt mycket om min hamster, djur är det enda jag håller på med om fritiden.

Är det någon som har en hamster eller vet någons hamster som har fastnat i vadd och skadat sig?

UlrikaD
0

#36 Finns folk som har skrivit om det här på forumet. Finns folk som skrivit om det på andra forum.

Finns uppfödare som varit med om att deras "bebisar" blivit tvungna att bli avlivade pga att de fastnat.

Vet att Geishas (uppfödare) skrev härinne om hamstrar som dött för inte alls länge sedan.

spiritedaway
0

Det var ju nån vars hamster hade fastnat med tassen. Och det hade trasslat in sig så hårt så det inte kom nåt blod till tassen. Och det är verkligen inte bra.

Odette
0

#36 det finns många som skrivit ang hamstervadd sen tidigare, hittar ingen tråd på hif just nu men vet att det finns. Här har du iaf en del trådar ang detta;

http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=1347.0

http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=4671.0
(tar även upp ämnet saltsten..)

Finns betydligt fler trådar och artiklar om detta men orkar inte söka upp allt befintligt nu.
Det är samma sak som att man inte bör ge dem hö.. inte bara för att det är helt onödigt då hö inte innehåller ett dugg som hamstern behöver, det kan även sticka hål/irritera i kindpåsarna så det är samma sak där- varför ge om det inte behövs och dessutom kan vara farligt. Bara för att det inte hänt hittills så finns det ju ingen anledning att chansa, skulle själv inte tycka att det skulle vara speciellt kul om nån av mina djur for illa- pga något jag gett dem trots varning från andra.

Bara en tankeställare.

_

Nusse123
0

Och någon som hade hittat sin hamster hängande med vaddet trasslat runt halsen. Strypt :/

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Imasy
0

På 80-talet när jag var liten och hade hamstrar så använde jag vadd, för det var typ bara det enda som fanns då. Eller bomull.

Toapapper var det ingen som hade en tanke på.

Nu hade jag tur, för jag kan inte minnas att någon av de jag hade har varit med om en olycka relaterad till vadden. Men bara för att inget hände då så finns det ju inga garantier att det fortsätter i samma riktning. Dessutom vet man ju bättre idag.