Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 7516 ggr
werali
1

Gullan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi haft vår hamster i precis en vecka! När hon kom var hon jätteskygg och vågade sig knappt ur huset. Men nu är hon pigg och har benen fulla av spring =) Hon är nyfiken och gillar när vi är vid hennes Bur och vi får klappa henne utan att hon blir rädd. Hon äter ur handen och nosar gärna på oss. Men hon vill inte gärna att man lyfter henne. Hon bits inte, men hoppar ur händerna så fort vi lyfter henne.

För tillfället har vi en gallerbur men idag ska vi hämta en Duna då hon gnager så på gallret…

Hon äter och dricker bra. Fast hon gillar inte morötter och gurka =)

Har funderat lite över en sak också… Ska inte hamstrar vara 8 veckor när de är säljklara? I djuraffären sa de att hon var 6 veckor när vi köpte henne… Eller är det jag som blandar ihop med andra djur?

werali
0

En bild till =)

werali
0

Och ännu en!

TildaH
0

Vilka kindteckningar, där snackar vi svart, snyggt!

En hamster är lev.klar vid 4v ålder, men vissa uppfödare vill behålla dem till 5v för att de ska hinna växa lite extraGlad

Att hon hoppar ur är ingen fara, det är en vane sak, hon slutar med det när ni fortsätter att träna med henne. Hon är ju inte särskilt gammal, så det är mkt spring i den lilla kroppen, hon har helt enkelt inte tid att bli upplyftFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

werali
0

#3 Ja hon har väldigt markanta kindteckningar =)

Okej, då hade hon åldern inne när vi köpte henne. Var lite orolig att hon skulle vara för liten.

Odette
1

gud så vacker flicka, verkligen super fin Skrattande

Satt hon i en egen Bur när ni köpte henne eller gick hon tillsammans med syskonen? Tänkte mest på ifall att hon gått ihop med sina bröder.. så hon inte blivit dräktig.

Men hon va en riktig liten gobit, helt klart :')

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roxie
1

Så fin! Verkligen svarta kindteckningar. Snyggt! :D

// Sofia

werali
1

#5 Hon var helt själv i buren när vi köpte henne. I buren brevid fanns det fyra hamstrar och de var killar enligt personalen.

Får hoppas att hon inte är dräktig… =0 Vad ska man kika efter för tecken i så fall!?

PawsOnPaws
1

Ja, jag säger som alla andra och berömmer hennes kindteckningar! :D

Minitassen
1

Åååh fin! ('':

Tinwe
1

Finis! Kyss

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

werali
1

Tack alla =)

SweetCheeks
1

Jättesöt! =)

Har för mig att de däremot skall sitta själva senast vid åtta veckors ålder. Säljklara är de som nämnts vid fyra eller fem veckor.

Vet du om hanarna i buren bredvid var lika gamla?

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

werali
1

#12 Nej jag vet inte hur gamla hanarna var, men de såg lite större ut…

Annisch
1

grattis till flickan, jättefin! :)

werali
1

#14 Tack så mycket =)

werali
1

Färskt foto =)

Odette
1

Tog mig friheten att klistra in din bild i själva inlägget, tycker hon är så himla vacker! Jag är inte alls speciellt förtjust i just Normalfärgad.. men denna tös har något speciellt. Hon har helt underbara ögon Skäms

(om du vill få stora bilder direkt i ditt eget inlägg så lägger du upp dem precis som du gjort här- och sparar inlägget. Sen trycker du på din egen bild, kopierar den, "hantera inlägg", och sen "redigera inlägg". Då kommer du in i ditt inlägg igen… å så klistrar du in bilden och sparar inlägget. Klart! )

:)

_

werali
1

#17 Tack för hjälpen Odette! Glad

[Sniff]
1

Gud vilken superfin tjej! Stort grattis! :D

werali
1

#19 Tack =)

Englatassens
1

Grattis till en exemplarisk nf!!Kyss

Odette
0

#18 Så lite så! Tycker helt klart att du ska lägga upp lite bilder på Svenska Hamsterföreningens forum också, hon är ju bedårande! Bifogar en direktlänk till Guldahamstrarnas bildtrådar :)

http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?board=10.0

Du kan antingen lägga upp dem direkt i inlägget där, eller först ladda upp dem på t.ex tinypics.com
Å sen lägga in dom i inlägget (då får man se bilderna i stort format på en gång).

Mycket vacker som sagt, ser fram emot fler bilder på henne här sen! Skrattande

_

werali
1

Mumsar mat i vanlig ordning =)

werali
1

Letar efter gosaker =)

jaanniepaalm
1

vilken liten sötis :)

werali
1

#25 Tack så mycket =)

[iurochskur]
1

Jättefin liten tös…men är det verkligen en tös? Tycker att h*n ser lite bulig ut därbak på sista bilden.

werali
1

Enligt djuraffären är hon en tjej…Obestämd

[iurochskur]
1

#28 Kolla det tycker jag.

werali
1

#28 Hur ser man skillnad!?

[iurochskur]
1

#30 Om det är en hane så har den en tydlig pung och ett längre avstånd mellan anus och "kisseriet". Är det en hona så är det tätt mellan anus och "kisseriet".

werali
1

#30 Okej, ska kolla sen när hon är vaken.

SweetCheeks
1

#27 Jag tänkte precis samma sak.

#30 Hanar har en "lång" rumpa (tydlig pung) och en "knopp" (penis) halvvägs till naveln. Anus och penis är förhållandevis långt ifrån varandra och det växer päls emellan. Honor har en mer rund rumpa med tätt mellan könsöppning och anus och det är "kalt" emellan.

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Tinwe
1

Hona :)

/Matilda

Tinwe
1

Hane :)

/Matilda

TildaH
1

Vi kan väl slänga in en Nf hane oxå, hihiFlört

Oavsett kön, helt underbarKyss

--------------

Odette
1

Det är ju en hane det där.. man ser ju pungen tydligt ;)
En del zooaffärer kan tydligen inte ens se vad som är fram och bak xD

_

Tinwe
1

Tycker med man ser pungen.. haha ;) Vissa djuraffärer alltså… O.o

/Matilda

Odette
2

Hehe ja.. men fördelen är väl att TS inte behöver oroa sig för att han ska vara dräktig Tungan ute

_

[iurochskur]
1

Men nog kanske ska T.s gå in och berätta att det suttit en hane bland honorna?

TildaH
1

#40 Läs inlägg #7

--------------

werali
1

Verkar som de flesta tycker det är en hanne då… Har inte kollt än men ska lägga upp bild här så fort jag kan.

Som tur var, var hon/han ensam i buren så risken att någon annan blivit dräktig är nog inte så stor då.

Verkar som om djuraffärerna borde läsa på lite mera om djuren de säljer!

SweetCheeks
1

#42 Verkar som om djuraffärerna borde läsa på lite mera om djuren de säljer!

Here, here!

Det är skrämmande hur ofta det verkar bli fel. Förvånad

Tilda

werali
1

Här kommer foton på genitalierna . Ni får bortse från bajset på ena bilden Flört

werali
1

En till

TildaH
1

Nu blev jag ställd, jag skulle vilja säga hona för kulorna borde verkligen synas i den vinkeln. Men h*n är ändå lite spetsig baktillObestämd

--------------

werali
1

#46 Ja, jag blir inte heller klok på detta… Kollar bilder och jämför men vet faktiskt inte…Obestämd

Odette
1

Men liksom.. här ser då jag en pung iaf? Snacka om förvirrande, för på de två sista bilderna ser det ju ut som en hona xD

_

werali
1

Tvekönad!? *haha*

Nä men ärligt alltså.. Det är skumt!

Hon kan inte va sjuk då så att det är en tumör eller så? *orolig*….

SweetCheeks
1

#49 Jag tror ändå att det är en hane, har du möjlighet att fotografera "närmare" så att det blir högre upplösning på anus och könsöppning? Vill också nämna att jag absolut inte är expert på att könsbestämma guldhamstrar… Flört

Tilda

SweetCheeks
1

#48 På bild #44 tycker jag mig se en liten" penisknopp" men nästa bild är inte lika uppenbar… Jag är ju inte heller särskilt van vid att könsbestämma guldhamstrar, har aldrig sett en guldhamsterhona live… Den hanen jag har brukar sitta på sin pung så honom är jag rätt säker på. Flört

Tilda

JaneDoe
1

Tycker det ser ut som han epå båda sista bilderna "hålen" är för långt isär för o vara hona

i vilket fall som helst är det en supersöt hamster

Annisch
0

Oj va knepigt, de två sista bilderna gjorde det förvirrande. Men jag skulle ändå gissa på en hane om man tittar på alla bilderna.. :)

En närbild till kanske? :P Och om du testar sätta tumme o pekfinger på var sida om den ev. pungen lixom, då kan den framträda lite tydligare. hoppas du förstod hur jag menade, är ju värt ett försök iaf.. :P

Tinwe
1

Jag zoomade in på "bajsbilden" och jag tycker faktistk att den översta ser ut som en liten snopp Skäms Men jag känner mig ganska osäker.. Obestämd

/Matilda

[iurochskur]
1

Jag är nästintill 100% säker på att det är en hane, baserat på avståndet mellan kisseriet och rumpan.

TildaH
1

Men var är kulorna!?!? De borde ju synas, den är ju trots allt omkring 8v (snabbt räknat)

Har ni testat lyfta upp den just efter uppvaknande, då brukar kulorna hänga ut extra mkt. Om de nu ens finnsObestämd

--------------

Tinwe
1

#56 Dem kanske inte har ramlat ner… Förvånad Äh.. vad vet jag xD inte sett nått liknande :o

/Matilda

SweetCheeks
1

#55 Håller helt med.

Fotograferade min hane som är runt nio-tio månader för några dagar sedan och då var inte alls pungen så stor som den sett ut att vara tidigare. Gullan kanske fryser lite. Flört

Tilda

Zvintos
1

Det kan ju faktiskt vara så att han "dragit upp" pungen, så att säga.
Jag har en hane som kan göra så ibland, så att det knappt ser ut som att han har någon pung. Tungan ute

werali
1

Idag har vi försökt att ta lite nya bilder. H*n är inte direkt sammarbetsvillig då benen är fulla med spring så detta är det bästa vi kunde åstakomma =D

Hoppas vi kan klura ut om det är hane eller hona nu… Börjar bli lite frustrerande att inte veta *haha*

werali
1

….

werali
1

..

werali
1

…..

PawsOnPaws
1

Ja, jag har inte speciellt mycket erfarenhet av guldisar, men jag tycker att det liknar en kille :o

Odette
1

Det Måste vara en kille! Finns ingen snack om saken. Enda som gör mig osäker är #60
Men som sagt, en del hanar har en tendens att dra ihop pungen lite, så den blir mest framträdande om hamstern är avslappnad etc.
Men nu tycker jag banne mig att det är en hane Skrikandes

annars får ni döpa om mig till Bellman Cool

_

[iurochskur]
1

Hane-

Odette
2

Här har vi en (enligt mig mycket söt) flick-rumpa Glad

_

werali
1

#67 Den rumpan liknar ju inte alls Gullans rumpa, så då är det nog med all sannorlikhet en kille då =)

Jaha… Inte kan han heta Gullan då! Brainstorma mig gärna med namnförslag på KILLEN!

PawsOnPaws
1

Hehe, adjöss med det namnet!  Vad ska HAN heta nu då? :P

Odette
1

Och en (också mycket söt) pojk rumpa!

_

werali
1

#69 Precis! Och jag (eller barnen) har inte en aning om vad vi ska kalla honom… Förslag mottages tacksamt Flört

werali
1

#70 Liknar mer den rumpan vi har här hemma Glad

SweetCheeks
1

Gullet är definitivt en hane. Glad På bild #62 tycker jag att man ser pungen., samt på bild #63 förstås.

Tilda

Tinwe
1

Eftersom om det var en hona hade den hetat Gullan, så kanske Gulliver eller Gunvald? xD

/Matilda

Odette
1

Gnuddbert!! Klockrent å originellt Flört

_

[iurochskur]
1

Gulliver!

PawsOnPaws
1