hus!
vad är det bästa hamsterhuset enligt dig? och vad har du?
:)
jag har ett stort trähus som man ska ha i en hörna.. otympligt tycker jag :S funderar på något annat! :)
Ur hamsterhälosynpunkt tycker jag att trähus är de bästa eftersom de är i naturmaterial och "andas", plasthus blir lätt för instängda och fuktiga. Jag gillar hörnhus eftersom de genom sin form blir rymliga utan att inkräkta för mycket på burytan.
Vår hamster har också ett hörnhus i trä samt ett rektangulärt i plast med avtagbart tak. Hon föredrar faktiskt det i plast och det är där hon sover 
Jag använder sällan hus till mina. De får massa hushållspapper som jag river i strimlor, sen bäddar de och gosar ner sig :) Till vissa har jag tygstrimlor.
De gånger jag har haft hus så har det varit ganska stora trähus, eller såna träbryggor.
// Sofia
#3 Det är lag på att ha hus till sina hamstrar…
#3 Nej det är inte lag på att ha hus till dem. Det är lag på att ha något till dem att sova i. Mina gräver ner sig i spånet så de ligger i som små hål med massa toapapper i.
// Sofia
#5 Jag fick då höra av två som arbetade där (på djurskyddet) att man SKULLE ha hus till sina hamstrar.
#5 Citerar jordbruksverkets egna text kring detta: Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda fylld med rent och torrt bomaterial.
#0 För att svara på din fråga: Jag tycker trähus är det allra bästa-
#6: Det beror väl helt på hur man tolkar lagen.
Det står att de ska ha en bolåda, men för mig är en bolåda till för hona med kull.
En bolåda innebär inte specifikt just ett hus, utan kan då gälla annat som har samma mått:
15x15x10cm (LxBxH)
#9 Jag tolkar det som att alla hamstrar ska ha bolåda då det ju inte står att honor med ungar ska ha bolåda, utan att just guld och dvärghamster ska ha bolåda.
#10 Säkerligen har dom inga fina trähus ute i det fria, men däremot bohålor och stora ytor att gräva gångar i. Dom har ju inte den möjligheten att gräva bohålor i när ytan är begränsad. Men likväl har dom väl rätt till att kunna gömma sig och ha en trygg håla mer än ett rivet papper? Då passar trähus eller liknande bra tycker jag. Klart ett rivet toa papper duger om dom inte har annat val, men man vill väl erbjuda sitt djur det bästa?
Däremot vet jag många hamstrar som blivit extremt skygga när de haft hus med tak på… Inte mina egna, men kompisars hamstrar. Så jag har som sånna "träbroar" till mina, och det fungerar superbra, hamstern får möjlighet att använda det att boa under, men mina väljer att inte göra det. Det är ju helt upp till individen i sig känner jag… Även om jag lägger in trähus till hamstrarna så vill dem inte sova där, dem tar bara pappret och lägger sig i ett hörn 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#13 Ja, träbroar fungerar bra som alternativ tycker jag. Då ger man möjligheten att låta hamstern välja själv.
Jag har hus till dom av mina som vill ha det, några av mina vill inte sova i hus och då har jag tagit bort det. Utan dom går och tar sitt toapapper som jag lagt i huset och lägger det i ett hörne och somnar. Tycker om att använda såna träbroar (som man kan vika) till hus då jag tycker många hus är för små för guldar. Men försöker lägga in något som dom kan gömma sig i om dom inte har hus som ex en av mina har fått ett bark bro, så om han skulle viljat sova eller bara komma undan där i så kan han det då den är tillräkligt stor.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Mina har krukor som alternativ, där de flesta väljer att sova.
#16 Toppen, då har dina alternativ till bolådor.
Caines hus, det är t.o.m. lagliga mått, minns de inte nu, men jag vet att vi mätte så att de skulle följa reglerna. Fast huset är så stor så han sover längst in o har halva huset som mat förråd.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Mest äggkartonger 
Kartonger och trähus. :)
min hamster hatar plasthus min hamster gillar inte hus överhuvudtaget :) han sover i sitt hjul
Mina robbar har hus, men de sover hellre under hjulet :P
// Sofia

Undra hur många hus avsedda för hamster som är lagliga egentligen, i djuraffärerna.
Mina hamstrar har lite olika hus, men just nu är burarna inredda med kartonghus åt den ena och plasthus åt den andra.
Jag tycker att kartonghus är att föredra då de suger upp kiss, inte är farliga att bita i om de inte innehåller otroliga mänger giftiga färgmedel o.s.v. Men ändå använder jag en del plasthus då jag fått med endel i burköp och annat. Dessutom ser de ju så skojjiga ut. 
Mvh Ellenfyrkant