Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3716 ggr
amandapi
0

miniduna?

Hej.

Nu känner jag mig förvirrad här.. Skäms

En miniduna, är det dom vanliga dunorna, dvs de är väl ca 55 cm långa?

Och är dessa inte godkända för guldhamstrar??

Roxie
0

Jag tror minidunor är ännu mindre?

// Sofia

Royalz
0

Mini duna är den som är ca 55cm, mellan duna ca 70cm och maxi duna ca 100cm :)

Roxie
0

Okej :)

// Sofia

Ellenfyrkant
0

Minidunor har måtten 55x39x27 cm och ger 0,2145 m2. Vilket gör den laglig för guldhamster. För att en Bur ska vara laglig åt en guldhamster ska minsta storleken vara 48x25x20 cm = o0,12 m2. Det är minsta lagliga mått.

Men tänk på att burar aldrig kan bli för stora ! På denna plats ska hamstern tillbringa större delen av sitt liv. På blocket kan man hitta jättefina stora burar till bra priser. De vill givetvis ha så stor Bur som möjligt.

Mvh Ellenfyrkant

SweetCheeks
0

#4 Man får också tänka på att det är de yttre måtten tillverkaren anger, dessutom brukar burarna smalna av nedtill vilket gör att den faktiska arean blir mindre.

Jag mätte en Bur i samma storlek och liknande modell som Mini Duna och kom fram till att arean i själva verket var 0,17 kvm. Det är inte så långt ifrån minsta tillåtna 0,12. Oavsett så känns det på tok för litet med en guldhamster i en sådan Bur. Min guldhamster kom i ovannämnda Bur men han bor nu i en liggande bokhylla.

Givetvis kan man inte ha hur stora burar som helst på grund av platsbrist men tycker nästan att Mini Duna är för litet för en dvärghamster, i alla fall för två, men det är bara min åsikt förstås. =)

Det kan ju även göra viss skillnad beroende på hur länge hamstern får komma ut och springa av sig med mera. Dock tar ju knappast Länsstyrelsen hänsyn till det så se till att hamsterns yta inte är en kvadratmilimeter mindre än 0,12 kvm. Det kan tyckas fånigt men gränsen måste dras någon stans. 0,12 kvm är ok, 0,115 kvm är djurplågeri. Observera att de minsta tillåtna måtten är just minimimått, det är ingen garanti att hamstern mår bra för att du ligger på precis 0,12 kvm i burstorlek men du kan inte bli anmäld för djurplågeri på grund av för liten Bur.

Som #4 mer eller mindre skriver, ju större desto bättre!

Om man inte har möjlighet till en "väldigt stor" Bur får man se till att hamstern får vara ute och springa länge och ofta.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

amandapi
0

okej, jag läste i en annan tråd att minidunorna inte var lagliga för guldhamster, och tänkte att jag kanske var snurrig för nog har jag fått för mig att de iaf är lagliga.

Så jag började fundera på om det fanns minidunor som var ännu mindre än de på 55 cm..

Nåja, jag fick svar på det jag ville ha svar på iaf. Tack!

[CeKa]
0

#6 "Miniduna" kallar Ferplast sin minsta Duna-modell, sedan finns det ju Combi 1-modellen från dem som är lik en Duna i utförandet men ändå inte. Den är bara 40 cm lång. Vet även att tex Djurbiten har Duna-liknande burar i lite mindre mått än 55 cm ~ Så du var inte helt ute och cyklade Flört