Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsabeteende
Läst 9761 ggr
LisaErica
3

Hamstervadd=farligt??

hej!

har en fråga angående hamstervadd.

Läste nyss en artikel att vaddet kan vara farligt, då hamstern kan fastna i det eller strypas!

Stämmer detta?'Blir väldigt orolig. Då jag köpte hamstern rekommenderade zoo ägaren vadd.

Vadd finns nu i buren med min Bumbi!

Vad göra???

• Redigerat 2022-02-26 17:08 av Cireea
[Thraxou]
0

Artikeln är helt rätt, vadd är farligt för hamstrar. Zooaffärer vet oftast ingenting och rekommenderar allt som går att sälja.

Roxie
0

Byt ut vaddet till vanligt toapapper som du river tillmindre bitar. Släng vaddet direkt :)

// Sofia

[Jessica-B]
0

Jag tar hellre de säkra före de osäkra, så till mina hamstrar har jag aldrig haft hamstervadd. Jag har tagit vanligt hederligt toalettpapper. (Oblekt ska de vara). Så ta lite toalettpapper som hamstern får riva sönder själv, om du känner dig osäker på hamstervaddet.

Ska jag vara ärlig vet jag inte om det är en myt eller om det faktiskt kan förekomma olyckor med hamstervadd..  Men som sagt. Toalettpapper är ett mycket bra alternativ om man känner sig skraj! :)

Roxie
0

Massor med toapapper så hamstern kan bädda och fixa ordentligt :)

// Sofia

LisaErica
0

TACK så hjärtligt för massa snabba svar, ska ta bort vaddet omedelbart!Glad

Va hemskt att de på zoo prackar på en massa skit, ush, tycker inte om henne längreSkrikandes

[Jessica-B]
0

You nailed it! Det finns en jäkla massa djuraffärer som bidrar med fel typ av information, vilket stör mig något fruktansvärt lika så. Stå på dig! Glad

Eviis
0

Jag har toapapper! ?

[Jessica-B]
0

Hade väl varit lite skumt om du inte hade haft toalettpapper hemma haha Cool

LisaErica
0

Haha, toapapper har man för de mesta hemma, annars blir de PANIK!!!Tungan ute

Slängde in strimlade toapapp bitar o hyvade iväg vaddet!

[Hamster95]
0

En zooaffär sa när jag köpte Totte att hamstrarna dör utan vadd, när jag sa att inte jag tänkte ha vadd tänkte de anmäla mig.

Jag har toapapper till dem, de är otroligt flitiga med att bygga bo av det. Funkar perfekt Skrattande

SandyCipper
0

men alltså, zooaffärer är riktigt knepiga ibland ! xDTungan ute

Tinwe
0

#11 Jag håller med! Vet inte hur många gånger personal på djuraffärer försöker lura i mig massa skit, när jag endå vet vad som behövs -.- xD

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Hamster95]
0

Mina har inte dött av att inte ha hamstervadd. Zoaffärer är totalt sjuka i huvudet Skrikandes Jag har själv varit där när folkska köpa olika djur och detta har de sagt om…

Akvariefiskar: De trycker på dem 20 olika preparat att ha i vattnet som de själva inte kan namnet på och säger " att man absoluuut kan ha scalarer och neontetror tillsammans".

Möss: Att de kan äta vanlig hamstermat/ kaninmat för " alla djur kan ju äta samma mat". Vad bra, då ska jag ge min dressyrponny på ridskolan mjölmask och se vad hon tycker om det, yummie… eller inte Obestämd Sen ska jag köpa tonvis med hamstervadd och dra ut det till ett stort "ludd" så att hon får det mjukt och skönt…..

Hamster: Att hamstrarna dör utan hamstervadd och springhjul och att man absolut kan ha 14 cm Hjul till guldhamstrar eftersom att " de inte blir så stora".

Gerbiler: Att man kan ha ett tunt lager toalätt i buren eftersom att gerbilerna " inte tycker om att gräva" och att Hjul är ett MÅSTE i buren, annars dör gerbilerna.

Kaniner, Marsvin och Chinchillor: Att de är de ultimata djuren för småbarn och att de kan hållas ensamma för " de bryr sig inte som sina kompisar". De har även försökt sälja råtthjul till marsvin.

Fåglar: Att de tycker om att äta Sand och att det " nästan är lika gott som fröer".

Till samtliga djur ( utom fiskar) försöker de pracka på en vitaminer, saltsten och  mineralsten. Till gnagarna prackar de på en massa hamstervadd.

Ja, vad ska man säga?

SandyCipper
0

#13 , Det är så irriterande ! Djuraffärer tänker enbart på pengar, och att dom ska lura i alla massa saker !

Jag tycker nästan att vi ska ha ett parti som står emot detta hahhha ! XD ( Skoja ;p )

SandyCipper
0

Djuraffärer är ju faktist till för att **man ska hitta det som sitt/sina djur behöver..

Men tyvärr är det ju så att vissa tänker** enbart på pengar.. som jag sa..

silo
0

Jo, hamstervadd är inte bra. Men jag har aldrig hört att dom dör av det?

Toalett papper bygger dom bra bo av Glad

TildaH
0

#16 De finns flera hamstrar som tyvärr dött av vadd. Det snor sig runt benen o stryper blodtillförseln, vilket är livsfarligt o kan leda både till att benet faller av o blodförgiftning. finns även de som stoppat in vadd i kinderna o sedan har det fastnat där

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

silo
0

Jaha, ja.

Min kompis gav vadd till sin hamster (det var längesen,hon har bara en katt nu) , och det hände ingenting,som tur var :)

Men ja,som sagt, toaletts papper är ett bättre alternativ.

Geishas
0

Senaste fallet som jag känner tillv ar för några månader sen när en zoo-affär hade tvingat en dvärghamsterköpare att köpa hamstervadd. De hade sagt att dvärghamstrar måste vara ensamma annars biter de ihjäl varandra (detta hade en registrerad uppfödare sagt till butiken).

Hur som helst hamstern i fråga var dräktig och fick 4 välskapta ungar. När ungarna var 4-5 dagar gamla hade mamman hängt sig i vaddet och dött.

Nu var det seriösa ägare som tog kontakt med en annan registrerad uppfödare och på så sätt kom i kontakt med mig så jag kunde ta emot ungarna till en av mina honor (visserligen av annan art men det gick bra). Alla 4 ungarna överlevde och lämnades tillbaks till sin ägare vid 5 veckors ålder och där har de sedan fått stanna.

Så jo förutom att hamstern kan trypa tillförseln till ngt ben eller annan kropsdel så kan de mkt väl hänga sig om man har otur.

Lotta

TildaH
0

#19 Usch vilken tråkig historia, tur att de gick bra för ungarna i alla fallKyss

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

PawsOnPaws
0

#13 Men herregud, dem är ju sjuka :O  Alltså.. knltjnblkn

#19 Nej, va tråkigt D:  Tur att ungarna inte dog också.

silo
0

Ne, vad synd! Tur att ungarna klarade sig.

91Marran
0

#13 fåglar ska äta Sand. de älskar kanske inte det, men de behöver det för matsmältningen.

Mvh
Mig

Geishas
0

#23 Dock inte alla fåglar med generellt så äter fåglar Sand.

Emil Andersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hamster Trasslade in sig och ströps, den DOG tyvärr. Köp inte hamster vadd (använd små toapapper bitar istället)

[Elina07]
1

#25: Jag beklagar ❤️
detta är en gammal tråd :)

Cireea
1

Tråden är från 2010. Onödigt puttande av en inaktiv tråd. Låser.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Inlägget är låst för nya kommentarer