Man ska inte köpa från Djuraffär.
Hej, en kille ( det är hans kusin som inte vägrade lyssna på mig om vadd o saltsten ) undrar varför man inte ska köpa från Djuraffär, Så jag tänker att vi ska berätta alla olika anledningar om just varför man INTE ska. Sen skickar jag detta till han så att han får veta =)
Så ni får gärna berätta nu varför man inte ska köpa från djuraffär, jag orkar inte berätta alla anledningar.. xD
Jag som själv har jobbat där en begränsad tid vet ganska mycket om detta.
1. Oftast kommer djuren från grossister vilket innebär att djuren inte växer upp med människor och ser sedan oss som ett hot i framtiden då vi ses som rovdjur för dom små eftersom dom inte vet bättre.
2. Sjukdommar. Jätte vanligt med både det ena och det andra.
Föräldrarna är oftast för unga för sina kullar och gör då att dom inte kan ta hand om sina ungar. Detta gör att avkommorna blir mindre och oftast inte klarar sig.
* Ohyra, papovaviruset och diabetes är dom jag vet har förekommit från grossist djur.
Ohyra är det enda man kan se från att man köper djuret. Dom andra ser men oftast vid högre ålder.
Frågar du mig ser jag endel grossister som djurplågare av det jag sett.
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Varför blir inte killen medlem här själv? Låter jobbigt att vidarebefodra allt ;D

Hoppas han äntligen förstår… Kan hjälpa att förklara om han är på din bdb :)
// Dodat :)
#3 Ja, han heter TropiskaFille .. :P
Man vet ju inte alltid varifrån djuren kommer. Hur föräldrarna var, vilket är viktigt för mig.
De är ju inte hanterade på samma sätt som om de kommer från uppfödare, och precis som #1 säger är ju risken för sjukdommar mycket större. Dessutom finns det flera stycken i samma Bur, och ibland kan det finnas honor hos hanar osv. Det kan leda till att man plötsligt får fler än man tänkt sig.
Sen har dom ju oftast ingen vidare kunskap om djuren de har, så de kan ju få fel Foder, ha vadd etc, vilket förmodligen kan leda till fler besvär än man kan tro.
finns ju fler saker, men det är vad jag kommer på just nu. :)

Djuren är inte lika vana vid människor, så dem kan vara mer ofrivilliga att tas upp, och vara mer bitska.
Jag vet inte riktigt hur man kan forumlera det, de alla skrivit hittills stämmer bra, med sjukdomar o affärens hantering av hamstern osv.
Men jag har lite svårt att argumentera stenhårt emot dem, Caine är en zoois, kommer från en sämre butik, men han har en otrolig personlighet o har varit lätthanterad från dagen jag hämtade honom. Så om jag bara ska se till hamstern o blunda för resten, så är han inge sämre än en uppfödarhamster.
Men ser man till allt, så självfallet är det bättre med en hamster från en bra uppfödare
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
det sämsta är nog att går man till uppfödare kan man få ett nej, för att man inte lämplig, men det får man oftast inte i en zoobutik. det är ju dumt att köpa en hamster om man inte är lämpad, synd för hamstern liksom.
De säljer oftast enligt lagen för små hus.
finns mer positivt än negativt tycker jag.
Mvh
Mig