Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1827 ggr
Zannnna
0

Hur länge?

Hej! En fråga här, hur länge brukar ungarna kunna gå ihop med mamman och syskonen innan de börjar bråka och måste skiljas på? Och är det svårt att få hamstrarna sålda när de är redo(är det någon skillnad på hur svårt det är att sälja en hona och en hane)?

Vore tacksam för svar,

mvh

Sanna

Roxie
0

När de är 4 veckor ska du dela upp dem i killar och tjejer. Är de många så kanske i fler grupper.
Om det inte är så många tjejer så kan de gå ihop med mamman lite längre. Men det är inte alltid som mamman accepterar det, så man får hålla noggrann koll.

// Sofia

Zannnna
0

Okej, så jag kan i så fall ha hanarna i samma Bur? De börjar inte slåss?

TildaH
0

#2 I någon vecka kanske, men man måste börja hålla koll ganska snart efter delning, så att de inte blir osams.

Vid 8v ålder ska varje hamster ha egen Bur oavsett kön

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

UlrikaD
0

#2 Det är väldigt olika. Finns de som kan bo tillsammans i upp till 8 veckor tills de enligt lag måste delas på. Det finns de som haft kullar som börjat bråka redan vid 5 veckor.

Så tar man en kull så måste man alltid vara beredd med extraburar.

Brukar inte göra någon skillnad på guldhamstrar om det är lättare att sälja honor än hanar. Det beror på vad folk är ute efter just då.

Ellenfyrkant
0

#3 Beroende på om det är gudhamstrar eller dvärghamstrar.

Dvärghamstrar behöver bara bli könsuppdelade medans alla guldhamstrar ska ha VARSIN Bur.

Mvh Ellenfyrkant

TildaH
0

#5 Eftersom det är lagt under Guldhamster kategorin så svarade jag efter detFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Odette
0

Ja tråden ligger ju under Guldhamstrar så jag utgår också från att det är det som frågan gäller.

Som ovan nämnt är det lite olika, men man kan gå efter dessa riktlinjer;

* Honor och hanar i en kull bör separeras å sättas i egna burar vid 4 veckors ålder (honor med honor, hanar med hanar), för Att undvika syskonparning eller att någon av han-ungarna gör sin egen mamma dräktig.. En del blir könsmogna tidigare än andra, så det är bara dumt att chansa.

* Honorna i kullen kan ev. gå tillsammans med sin mamma någon/några veckor till. Men det beror lite på hur många honor det är- samt hur less mamman är. Det tar på att uppfostra ett gäng ungar.. så mamman bör få välja själv om hon orkar ha några bäbisar (honor) kvar hos sig..
Har man en eller två flickor som är liten i storleken så kan man i många fall med fördel ha kvar dem hos mamman tills de är 5-6 v. Så får de äta upp sig lite.

* Alla ungar bör ha egna burar senast 7-8 v. ålder. Då är de så pass gamla att de inte bör ha någon burkompis.

Hoppas det hjälpte lite iaf :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Zannnna
0

Det var om guldhamstern frågan gällde. Tack så jättemycket för all information det hjälpte mycket.Flört