Dvärgar tillsammans?
Lagen säger två och två, endel säger en och en. Vad säger ni oh kära allvetande? :) Känns som om erfarana uppfödares rlster väger tyngst!

Jag tycker man ska hålla sig till vad lagen säger. Alltså ha dem minst två och två. Varför bryta mot den liksom?
Vill man ha en hamster ensam så tycker jag man köper en guldhamster istället.
två och två minst säger lagen, så det är ju det man går efter.
vem säger att man ska ha dom en och en?

Bara kineser ska gå en och en, vad jag vet :D
#3 precis. annars är det två och två av samma kön som gäller. ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#3 Har man alltid kineser ensamma ?
Mvh Ellenfyrkant
#5 De trivs oftast bäst utan kamrater.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Så de kan gå tillsammans med andra? Jag har hört att de börjar slåss när de går tillsammans. Har ingen egen hamster, men har en kompis som fick sära på sina dvärghamstrar pga. bråk.
#7 Det beror på en rad olika faktorer, framför allt burstorlek, burens inredning, hamstrarnas ålder och släktskap samt hur de fördes samman.
Sedan finns det ju de dvärghamstrar som av en eller annan orsak trivs bättre utan sällskap. Du bryter ju inte mot lagen om du särar på två hamstrar som riskerar att skada varandra allvarligt och kanske till och med ännu värre. Dock bör varje dvärghamster få en chans att få sällskap så att säga. Förutom kineser där det många gånger inte verkar vara värt att testa.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Okej, är det samma med guldhamstrar också eller trivs de bäst ensamma?
#9 Guldhamstrar skall alltid leva ensamma. Det står specifikt om detta i L80.
Anledningen är att guldhamstrar är solitära och mycket revirhävdande.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Tack så mycket för svaren :)
Jag har inte tänkt ha dem en och en, utan har bara läst "skräckhistorier" om dvärgar som halft haft ihjäl varandra. Men jag är fortfarande i ett stadium då jag lär mig väldigt mycket varje dga och hamstar.
Vad var din kompis hamstrar för art? Finns ju olika dvärghamstrar, men som sagt så är det många olika faktorer som spelar in. Visst, det händer att de till och med biter ihjäl varandra.. men det hör nog till ovanligheterna. Har man dem bara under observation så märker man ju om det uppstår mer bråk och om de blir värre och värre.. Då får man ju sära på dem innan de skadar varandra ordentligt.
Guldhamstrar ska bo ensamma från att de är 8 veckor gamla, man särar på ungarna när de är 4 veckor- hanar i en Bur och honor i en.
Sen när de börjar bli mot 7-8 veckor är det dags att ge dem varsin Bur så de inte börjar slåss.
Enda gången man bör låta två guldhamstrar träffas är vid parning, och då bör honan vara i högbrunst så hon inte skadar hanen. Men annars finns ingen som helst anledning att låta två guldar träffa varandra då de förmodligen kommer att ryka ihop.
_

OKej, tack så jättemycket för svaren. Jag vet inte vad min kompis hade för hamstrar men jag tror att det var sibiriska dvärghamstrar. Det var väldigt länge sedan hon och hennes lillasyster hade dem så det berodde kanske på att de var stressade av små barns oförsiktighet eller något sådant. Jag har ingen aning.