Identifieringshjälp önskas..
Detta är yngsta sonens hamster.. Söt som bara den men tyvärr på tok för bitsk… Det är en dvärghamster av något slag.. Skall leta efter ytterligare en bild…
Dessvärre verkade inte bilden komma med.. Gör ett nytt försök..
#2 En sådan har min äldre son.. Den vita är lite rundare i både huvud och kropp…
Jag fattar inte varför inte bilderna kommer med…

#4 rysk vintervit dvärghamster kan vara vit också. Denna färgen kallas "pearl".
Mvh Ellenfyrkant
Det är en vintervit/hybrid mandarin. =)
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#7 "Arten" är vintervit eller mer troligt Hybrid mellan vintervit och campbells. Köpte ni den på djuraffär?
Färgen verkar vara sapphire mandarin.
Edit: Som iurochskur skriver så är det även troligt att han är agouti mandarin, tyckte bara att han såg väldigt ljus ut men är inte alls van vid mandariner så liter på hennes omdöme.=)
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
OK.. För in kroppen tycker jag den är så annorlunda jämfört med äldste grabbens vintervita….
#10 Den ser väldigt stor ut, vad väger den?
Köptes den vintervita hos uppfödare eller djuraffär?
Tilda

#10 Alla kan ju bli olika oavsett. Men är det en Hybrid (campbells/ vintervit) är det ju inte alls konstigt att de varierar i utséende. Denna kombination är väldigt vanlig hos djuraffärer och kallas oftast där "Sibirisk dvärghamster".
Mvh Ellenfyrkant
Ja, han köptes på en affär strax utanför Karlstad. Tyvärr hade han varit på rymmen och eg ville de inte sälja honom för de brukar enl dem vara svåra att få ordning på efter en tid på rymmen. Den var dock så sööt och kom fram till oss och såg ut som han verkligen "ville" att vi skulle välja honom.. Tillslut gav de med sig, tyvärr kanske jag får säga för han ger sig inte med att bita sonen.. 
De var roliga på affären.. De kallade honom för en "Vit dvärgguldhamster"…
Det blev liite kul när jag reggade mig här och fick veta att det inte finns något som heter så…
Jättesöt!
Det är en trolig vintervit i färgen agouti mandarin. Synd att den är bitsk. Ser väldigt tjock ut.
#11. Jag vet faktiskt inte vad han väger.. Vi får se om han är så "samarbetsvillig" ikväll så vi kan väga honom…
#14 Hehe, jo, djuraffärer kan vara tragikomiska… Är stort fan av vetenskapliga artnamn, då vet man mer eller mindre garanterat vad man får. =)
Tilda
#15 En väldigt ljus agouti? Tyckte den såg så ljus ut så gissade på sapphire mandarin. =)
Tilda
#18 Mandarin genen har vad jag lärt mig en extra fett gen och dom har lätt att bli överviktiga. Jättesöt guldis ni har!
Guldisen är uppfödd av Royalz… Men via kontakt här på forumet så köpte vi den via ArkenZoo i Karlstad dit hon såld henne…
#20 Tack för den infon… Stackarn kommer mao få mindre mat (och i förlängningen kanske bitas ännu mer för han är hungrig..
)

#23 Mindre mat ska han inte ha, om han inte får stora mängder färsk Foder. Torrfoder ska de ju alltid ha fri tillgång till, men du kanske bör välja/ göra en nyttigare sådan. Utan så mycket nötter och fröer då det är väldigt fett.
Mvh Ellenfyrkant
#23 Bits han när han är i handen eller bara i buren? "Hur" bits han? Är det hårt eller smakar han bara? Det kan ju vara så att han till exempel har ont men är nog mest troligt med dåligt temperament.
Tilda
#24. Han har i princip fri tillgång på torrfoder. Inte speciellt mkt frön och nötter i. Han får en del grönsaker men det trodde jag knappast han skulle bli tjock av… OK mindre majs då det är en hel del kolhydrater i… Men annars ärtor, blomkål älskar han….
#25. Han bits både i hand och i Bur.. Blodvite uppstår.. Den andra dvärgen kan smånafsa men det gör ju inte ens ont… Det sonen lärt sig är att ifall han får vara i "bollen" först ett tag så bits han mindre.. men nu vågar han knappt hålla på med honom längre…
#26 Så trist att sonen är rädd för honom. =/ Hur gammal är han? Hamstern alltså. =) Sitter han i samma Bur som den andra vintervita? Hur beter de sig mot varandra?
Tilda
Nej. Jag har inte vågat sätta ihop dem. Vi fick ju tyvärr aldrig rådet att köpa två och två.. annars hade vi gjort det. Nu är jag ist livrädd att de skall börja slåss…
Jättetråkigt att sonen är rädd för honom, han tappar ju intresset. Han älskar dock sin hamster och vill inte att vi ska göra oss av med honom… Jag vet faktiskt inte hur gammal han är. Vi har haft honom sedan i juni…

#28 Det kan vara svårt att tämja sin första hamster, då har man ju inte så mycket tidigare erfarenheter direkt. Och det är lite svårt att ge råd när jag inte riktigt vet hur bitsk han är heller. Förstår att sonen blir rädd för honom. Bitande djur är aldrig kul. Om ni håller i en pinne eller något, som förlängd arm och närmar sig honom i buren. Biter han pinnen då, eller är det bara händer ?
Mvh Ellenfyrkant