Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1275 ggr
Ellenfyrkant
0

Behöver man ofta sära på dvärghamstrar ?

Jag undrar om det är väldigt vanligt att ens dvärgar börjar bråka efter att ha levt en tid tillsammans så man behöver sära på dem eller går det oftast bra om de bott tillsammans länge ?

Mvh Ellenfyrkant

Odette
0

Jag tror att det är ganska individuellt, men har inte haft så många dvärgar själv. Men som jag har förstått det så är de flockdjur som helst bor i mindre familjegrupper. Så det är i regel störst chans att de trivs bra ihop om de är nära släkt, så som mamma med dotter eller syskon.

Men i grund och botten tror jag att det man kan göra för att ha störst chans i allmänhet; att få dem att trivas ihop i långa loppet är ju att ha en hyfsat stor och miljöberikad Bur! Har man för liten Bur till dem så kan de ju inte undvika bråk och gå undan på samma sätt som i en större..

Men det finns säkert nån annan som kan svara mer på hur pass "vanligt" det är att de börjar bråka efter en tid..

Beror nog lite på hur djuren hålls och hur mycket aktivering och stimulans de får utöver att bara "bo tillsammans" :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Ellenfyrkant
0

#1 Tack för svar ! Ja, på är det ju säkert. På det viset fungerar ju människor också. Man vill nju ha lite eget utrymme. Flört

Mvh Ellenfyrkant