Varning för keramikskålar.
Mina honor började bygga bo under sin keramikskål, som var ett sandbad. det funkade jätte bra och de trivdes. sedan skaffade de nya bon och när skålen nu var inne igen, tänkte Trulle att jag måste utforska under den, grävde och skålen tyngdes ner då den inte hålls upp av något och hon mosades. Nu är hon hos Pajen Piff och Valnöt i himmlen. Dottern Tina Turner kom fram och nosade på sin mamma och ville få liv i henne. har nu begravt mamman och skämt bort Tina. Kommer bara ha keramikskålar på hyllplan där det inte går att ta sig under i fortsättningen. bifogar snart en bild på graven.
Ni som oanvänder keramikskålar sluta med det för hamstrarnas bästa.
Mvh
Mig
Usch vad tråkigt. =(
Jag planerar precis att köpa in en stor ugnsform i keramik att ha som just sandbad. Dock står alla mina "skålar" direkt på burgolvet så det skall inte gå att ta sig in under dem. Hade du din ovanpå ett lager av spån?
Jag planerar inte att sluta använda keramikskålar, då mina slänger runt med vanliga plastskålar.
Det gäller bara att se till så att skålarna står på burbottnen, vilket mina alltid gör.
Dock väldigt tråkigt det som hänt dig. 
Ett tips är att bygga en ställning att ställa skålen på.
På så sätt slipper man riskera att de fastnar under skålen om de gräver och den inte står på Bur botten.
Usch vad tråkigt :(
Jag anväder keramikskålar men e väldigt noga med att de står på botten så att inte ens en liten tass kommer in…
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Jag gör alltid så att jag "borrar" ner skålarna i spånet.
Samma här. Mina står alltid på burbotten. Tråkigt att det gick så illa :(
// Sofia
Gör som de flesta övriga har skrivit, att jag "borrar" ner skålarna i underlaget.. sen har jag inga hamstrar som bor i sina skålar så tror inte det finns någon risk, men det var väldigt sorgligt att läsa det som hände dig! Man blir alltid så ledsen när en av sina vänner går bort.. Vila i Frid. 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jag brukar borra ner skålarna, men tydligen så låg lite toalätt under :´-(
Mvh
Mig
#8 Jättefint att du la en blomma där på med.. Lillan har det bra i himmeln nu <3
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Synd det som hände, men jag tänker absolut inte sluta använda keramikskålar. Det är helt enkelt upp till en själv att se till att den står så att ingen kommer under den.
nu har Tina en stor plastskål. Hon är jättearg nu och man får inte ta upp henne, för hon vet att jag tog mamma ifrån henne.
Mvh
Mig
tack alla för att ni bryr er!
Mvh
Mig

Åh vad tråkigt :(
Har inte hunnit köpa de ordentliga skålar jag tänkt ännu.
Just nu har hon en plast-kopp för torrfoder, en glaskopp till vattnet, glaskoppen är egentligen en ljusstake, diskad NOGA.
Men det funkar än så länge, när hon är liten.
Men nu vet jag inte om det får bli keramik eller nått annat matrial..?
R.I.P 
Så tråkigt. :(
Rip..
Använder oxå stora keramikskålar, men mina gräver inte under dessa, möjligtvis att de flyttar på dem men aldrig under, men det kanske beror på hur stor den är och hur tung osv. De skulle inte kunna bygga bo under ens….

Beklagar verkligen det som hände.
Men även jag har keramikskålar i alla mina burar, det är ingen som kommer under dem.
Men det är bra att du skriver så att folk vet vad som kan hända om det kommer bomaterial under skålen.
Beklagar för det som hände! :(
har man keramikskålar på ett hyllplan funkar det perfekt. så har det hos hanarna nu. Hon verkar trivas rätt bra själv nu. måste jag slja henne tror ni för att hon ska ha en kompis eller kan hon få bo själv, om jag ägnar jättemycket tid åt henne?
Mvh
Mig
Vad tråkigt :(
Hon har det bra i himlen <3
#19 det hoppas jag,
Mvh
Mig