Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2598 ggr
Tina
0

Aktuellt med en kompis?

Jag tog för drygt en månad hand om en dvärghamster vars ägare inte längre hade tid för henne. 
Enligt hennes förra ägare är hon 3 år gammal.

Idag köpte vi ett stort akvarium till hamstern, som ska bli hennes nya hem. Jag vet inte de exakta måtten på det just nu, men jag skulle tro att det är ca 110x50 cm.

Nu när Lilla Hjärtat, som hon heter, har en ny stor Bur och en ny hamsterkär ägare undrar jag om det kan vara aktuellt att köpa en kompis till henne?
Jag är ursprungligen en marsvinsmänniska och marsvin mår oftast mycket dåligt av att bo själva. Hur känner ensamma hamstrar, om jag inte missminner mig säger lagen att de inte får gå ensamma?

Om en kompis till min hamsterhona kan vara aktuellt:
* Är det att föredra att köpa en unge eller en vuxen?
* Hur pass lätt kommer hamstrarna överens? Hör det till vanligheten att de får tas isär och leva separat? 
* Hur pass stor Bur (mått i cm) tycker du personligen att två dvärghamstrar bör ha?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Roxie
0

Om hamstern är 3 år gammal och har bott ensam från första början, så tror jag nog att hon klarar sig själv resten av tiden. Hon är väldigt gammal och lever antagligen inte jättelänge till. :(
Så jag hade nog väntat och istället skaffa tex två nya efter denna.

Kanske låter lite hemskt det jag skriver. Men tänk dig att du skaffar en liten kompis till denna, och sen när hon går bort så blir den nya hamstern ensam. 
Funkar iofs säkert, men jag personligen hade nog väntat :)

// Sofia

amandapi
0

jag håller med #1, hamstern är ju väldigt gammal och lever antagligen inte alls länge till, så jag skulle inte ha köpt en till hamster till den då om den levt ensam hittills.

Tina
0

Tack för era svar. Jag håller med i det ni skriver och tror att det är bäst att låta henne leva sista tiden själv.
Det jag hade tankar om var att köpa en till omplaceringshamster som kan klassas som gammal, om nu två vuxna hamstrar kan sammanföras. Men en av dem skulle ju oundvilkingen avlida före den andra vilket skulle resultera i att den andra lever ensam kvar, som Hjärtat gör just nu.

Dock funderar jag över hennes ålder. Jag har ett marsvin som är ca 5,5 år gammal, vilket är ganska gammalt - men inte väldigt gammalt - för ett marsvin. Han känns gammal i kroppen (benig), ser ser äldre och tröttare ut och han är även "segare" än de yngre marsvinen. 
Jag märker ingenting hos Hjärtat som tyder på en gammal ålder. Hon är otroligt pigg och ser lika pigg och klar ut som andra hamstrar jag träffat. Det känns himla konstigt att hon bara skulle kunna lägga sig ned och dö av ålder när som helst. 
Finns det några kännetecken för gamla hamstrar?

Anfa
0

Jag vet ju ingenting om henne, annat en att jag läste ditt inlägg om när hon flyttade in hos dig. Då såg jag även en bild på henne, och jag tycker inte att hon ser  särskilt gammal ut på den, och som du beskriver nu så tycker jag inte att hon verkar vara tre år. Dels så är det ju gammalt för en hamster,  det finns ju så klart de som är så gamla, men om hon är så gammal och inte visar några ålderstecken  så känns det lite weird Obestämd

Vanliga ålderstecken är att de sover mer, äter mindre, har även för mig att de kan magra och bli annorlunda i pälsen..

Märklig liten hamster du har Flört

Tina
0

Jag är inte speciellt van med hamstrar egentligen, det här är min första egna. Det jag kan jämföra lite med är min pojkväns systers 2 dvärghamstrar som hon hade förut under olika perioder, även om jag inte spenderade så mycket tid med dem.
Alltså har jag svårt för att veta hur mycket hon bör äta, sova osv. Har inte så mycket att jämföra med och är rädd för att missta mig och tro att allt är normalt. :/

När hon kom hit var hon väldigt smal och tunn, hon vägde ca 25g.
Jag vägde henne senast idag och då vägde hon ca 31g. Jag hoppas på att tunnheten berodde på felaktigt Foder mm i det gamla hemmet - och inte ålder - eftersom att det börjat vända nu.