Hon äter upp en unge!
Min hamster fick ungar idag och hon sitter just nu och äter upp en unge, hon har ätit på dens mage och äter upp resten, det är väl inte normalt? jag har bara suttit och kollat på ungarna inte rört och hon äter upp den HJÄLP MIG!!! :'(
Det är helt normalt, kan ha varit en sjuk/missbildad bebbe.
Sluta titta på dem. Gå ut ur rummet och stäng dörren efter dig.
Mamma och ungar behöver lugn och ro.
okej tack!

Du skrev den här tråden när folk sa till dig att din hona var för gammal. Är det samma hamster?
http://hamster.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3cba1b15-b137-4729-9b08-2d57d47d56ea
#3 Enligt EricaDellsjo så har hon bara två hamstrar o dessa ska enligt hennes presentation ha parats o ungarna var beräknade att komma senast den 29/6. Så det är nog samma hona.
Som Tazzar sa så kan det vara så att ungen var dålig o mamman tog bort denna pga det. Låt dem bara vara, byt mat o vatten en gång om dagen men låt de vara annars. Jag har själv en kines o hon ser direkt då man sitter o kikar på henne så det går inte o smyga på dem så undvika att vara runt buren ett par dagar för att inte stressa henne.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Se även till att honan har tillräckligt med näringsrik mat så det inte är pga näringsbrist hon äter upp dem (ifall hon äter upp fler sen..)
Mycket viktigt att tillgodose dem allt de behöver, alltid. Men speciellt innan, under dräktigheten och efter födseln. Samt unde den tid då ungarna diar. Det är ju ganska påfrestande för kroppen att ta hand om de små.. Så maten är ganska viktig den också 
Hoppas hon inte äter upp fler.. det är ingen rolig syn >.<
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Hon skrev nämligen i tråden att då skulle hon inte para dem. Efter det vad folk sa till henne.
Då kan det också bero på att honan inser att hon är för gammal för att ta hand om en (stor) kull och tar bort några stycken, eller alla.
Det var ju tur att honan klarade sig till att börja med.
#6 precis, men hon verkar ju ha klarat sig, mamman iaf. Så kan ju vara de att hon känner sin begränsning.. att hon är i äldsta laget och inte klarar av att dia alla :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
det var jag i den tråden ja, vi bestämde oss en dag efter att para dom, hon har varit jätte duktig med ungarna förutom det där med den sjunde där. sex stycken lever. min kompis sa att hon kan visst få ungar även om hon är äldre än vad de ska, hon sa att hon behöver kött. (min kompis kompis hamster var 2 år och fick 6 ungar o alla överlevde), men jag vet att alla kommer klara sig, hon är en jätte duktig mamma och jag har stängt in henne i ett rum hon kan ta det lugnt och det ända sättet jag ska störa henne på är när jag ska ge mat och vatten.

Inte för att vara dum på något sätt. MEN varför lyssnar du på din kompis framför uppfödare som fött upp i många år? Är det verkligen så viktigt att få ungar så man är villig att riskera sin honas liv?
Nu klarade hon sig, men det är ju tyvärr inte tack vare dig och din kompis. Vad hade du gjort om det hade gått snett? Hade du skyllt på kompisen då eller tagit ditt ansvar själv.
Jag tycker detta är att leka med liv och blir obehagligt berörd när någon som faktiskt fått reda på fakta gör tvärtom för sitt höga nöjes skull. Ingen som helst tanke på djurens väl och ve. Och de kan ju inte välja själv.
och jag tror inte hon är för gammal(annars hade hon dött, sa ni ju, ellerhur?), jag tror på vad Tazzar skrev. Vi ska köpa mycket näringsrik mat imorgon sa mamma till mig nyss så jag vet att det kommer gå bra men tack för svaret
och för kritiseringen…

Man sa att det fanns risk för att hon skulle dö. Du hade tur, och du verkar inte ens förstå det.
Varför tror du att det finns avelsregler och rekommendationer? För att någon hittat på dem för att det verkat roligt. Eller för att det faktiskt kan ligga någonting i det. Det finns en lägsta ålder och det finns en högsta ålder för att para hamstrar.
Om man vill ta hand om sina djur på bästa sätt så är det rekommendationer att följa. Struntar man i sina djurs välfärd, så självklart, då kan man göra som man vill.
Jag vill bara att du ska förstå vilken tur du hade, eller din hona hade rättare sagt. Men du skriver som om du kommer att göra exakt likadant någon annan gång. Sånt tycker jag är skrämmande.
jag ska aldrig para om något av mina djur igen. Jag vet att jag gjorde ett riktigt stort misstag av detta men hade tur men kan verkligen inte fatta att det är jag som har felet i allt. Jag har tur som fick en överlevande hona, och vill som sagt aldrig göra om det hära.
Men mina föräldrar ska para min hund, men dom kan mycket mer om sånt, och dem vet vad dem gör. Jag borde tagit reda på mycket mer fakta innan jag gjorde det här. Jag får sitta och hålla tummarna för att dom (ungarna och mamman) ska överleva. Jag ber om ursäkt för att jag varit kaxig eller dryg, men jag som sagt blir arg när det är jag som har fel! Men jag vill tacka er för att ni säger var som är rätt och fel :)

…
det är väl för f*n klart att det är ditt fel om du satte ihop hamstrarna.
ursäkta man blir riktigt förbannad när folk leker med liv.

och nu läste jag tråden där du höll på att para dina hamstrar på köksbordet.. suck. var är dina föräldrar när du gör sådana saker, om man får fråga? satt du och skrev ett "SVARA SNABBT!!" inlägg på ett forum MEDANS du parade dina hamstrar? herregud. stackars djur.
#12 Det var ju bra att du lärde dig till slut och att hamstern överlevde :)
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Du bestämde dig ju någon dag efter, att du skulle para dem ändå.. trots att vi varnade lite för att hon faktiskt är i äldsta laget..
Så visst är det ju du som fått ta smällen om något hade gått fel- det var ju du som gjorde valet. Och därmed ditt ansvar. Ingen annans.
Låter bra att du iaf inte kommer att göra om det- nästa gång kan det som sagt inte va lika tursamt. Jag skulle aldrig medvetet riskera en honas liv för min egen vilja att ha ungar :'(
_
Även om inte honan dör, så är det ju fortfarande väldigt jobbigt för henne att få ungar vid så gammal ålder!
Vad trött jag blir på ignorans och dumhet ! Och denna okunskap och ovilja att lyssna…..
Ja, jag skulle aldrig riskera att sin hamster dör.
Det är inte bara trist att man sätter ihop sina djur innan man ens läst på. Det är ju bra att man frågar och hör sig för då hur man skall gå till väga..
Men varför gör man det om man ändå inte tänker ta till sig de svar man får? Har man redan bestämt sig för att para dem, så ja.. det verkar ju inte spela någon roll då. Inte i det här fallet iaf.
Sen är det ju tragiskt att det också handlar om liv.. man kan vara egoistisk i många lägen- det behöver inte alltid vara negativt. Men när det involverar husdjur och ens närmaste. så tycker jag Verkligen att man ska tänka till en gång extra.
Har man inte tålamod att vänta med en kull tills man har djur i lämplig ålder- så förstår jag inte varför man prompt skall sätta ungar i djuren Ändå. Djur är starka, de överlever det mesta..
Men precis som UlrikaD säger här ovanför så finns det ju riktlinjer och rekommendationer- Av en Anledning :'(
Jaja, det sista som gör mig lite ledsen och upprörd är ju att man tar en kull utan någon som helst kunskap om hur mamman är med barnen, att de faktiskt Kan äta upp några ungar- och varför.
Man behöver inte vara insatt i genetik för att klara av att föda upp en hamsterkull, men jag tycker väl ändå att man kan be om råd och hjälp, stöd från andra som kan- så man har något att falla tillbaka på.
Någon/några som är villiga att hjälpa till och kan komma med råd vad gäller parning och allt vad det innebär med små hamsterbarn.
Alltså- man ska väl ändå lära sig grunderna?? Lämplig parningsålder, vad är ett bra temperament- tillför mitt djur något bra till avkomman?
Hur går man tillväga vid ihopsättandet (också något du borde ha kollat upp innan du satte dem på ett köksbord för parning för att sen fråga om hjälp under tiden)
Grunderna är ju en så stor del i det hela, utan dem.. och utan att lyssna/bry sig/ta till sig/viljan att lära sig?
Jag vet inte vad du vill att vi ska hjälpa dig med? om du ändå inte lyssnar 
_
"var 2 år och fick 6 ungar o alla överlevde": hur tusan klarade den stackars honan det? det är ju ungeför som en 80 årig tant skulle gå och bli med barn. Uvva! :S
// Pabblo
#21 Var hon 2 år?! :o
Stackars stackars hamster :(
#22 står nå sånt i inlägg #8
// Pabblo
#23 Ok, det var hennes kompis hamster :(
Rent idiotiskt tycker jag att det var. Förlåt för ordspråket men om man har fått höra att honan är för gammal tar man inte den risken. Och varför lyssnar du på din kompis när hon öppenbarligen inte kan nånting om hamstrar? Att para en hamster vid 2 års ålder är ju som att vilja ta död på hamster stackarn! Näe, fy skäms på er! Blir riktigt förbannad på såna som bara parar för parandets skull, och "för att det är roligt med ungar".
Dumt. Det är det enda jag kan säga. Tyvär så får man inte gå på människor på forumet. Men skulle vilja ta ett allvarligt snack med dig och din kompis om hur ni tänker. Betyder värkligen hamstern så lite att ni kunde chansa på hennes liv? Idiotiskt.
//Tova
#25 Lugna ner dig nu.
Hon har själv skrivit att det var dumt gjort, och att hon inte gör om det mer. Det räcker så. Hon har insett vad hon gjort och har förstått poängen. Låt henne vara nu.
Jag håller med. Låt henne vara, hon förstår att hon gjorde fel.
Jag har svårt att tro på att TS kompis hamsterhona var 2 år, när hon fick ungar.
Kopierat från SHF's guldhamsterinformation:
"En hona bör inte paras efter 1 års ålder, de blir även sterila kring denna ålder."
Kopierat från SHF's dvärghamsterinformation:
"Honor brukar vara fertila tills de är ungefär ett år gamla, hanar kan ibland vara fertila hela livet."
Kan mycket väl vara så, alla blir inte infertila faktist, det finns de som även blir det tidigare än 1 år.
Ja dvärgar kan vara fertila längre, vet honor som blivit dräktiga vid 1,5 års ålder.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
*OT*
#29 & #30 Ah, okej. Trodde det var likadant som hos guldar. Vet ni ungefär hur vanligt det är med fertila hamstrar i denna höga ålder?
Nej tyvärr ingen aning, håller ju inte på med dvärgar längre….
#31 Borde nog vara svårt att få ngn "statistik" eftersom man inte ska försöka avla på så pass gamla hamstrar.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Du får väl pröva höll jag på att säga, men det ger väl inga lyckade resultat kan jag tänka mig.
# 31 Nej någon statistik finns inte eftersom man normalt inte tar kull på så gamla honor. De jag vet är av misstag där just uppfödaren trodde honorna var infertila, de var par som inte fått ungar på länge.
Förr var det oftare att dvärgarna blev äldre än vad guldar blev. Robbar och kineser skall ju leva upp till 3 år..
Sapphire pearl hanar kan bli fertila vid 3 mån. ålder
*OT*
#33 Kan vara. Menade mer om det skett någon forskning på det, innan man kom på att det är farligt för hamsterhonorna, att avlas på om de är över 1 år.
Även innan man kom på att de brukar bli sterila runt 1-årsåldern.
Sådant, om forskningar osv, brukar ju mest finnas i engelska texter. Jag har svårt med engelskan, så kanske någon annan har läst något om det. Om det nu finns uppskrivet någonstans.
#36 Det kan nog alla färger bli…jag har inte haft problem med pearl hanar och jag har avlat dvärgar i många år..vet inte vem som spridit denna info..
#38 Jasså? 
#37 Jag har aldrig sett någon sådan nedskriven forskning (men såklart inget som säger att det inte finns), tror nog att det är av sunt förnuft så man "kommit på" att man inte avlar på äldre djur..
#38 Jag skrev ett meddelande till ********* uppfödning ang. en sapphire pearl hane. Hon sa att denne troligtvis var steril men jag sa att det inte behövde vara så.
Då fick jag till svar: "Jag vet mycket bättre än dig tydligen, och du har en del att läsa på"
Uppfödarnamnet borttaget på grund av brott mot våra regler om att hänga ut enskilda personer. /Medarbetare
#41 Vet nu inte vad denna uppfödare fått denna info ifrån, kanske de själva haft otur? Hybrider? Med tanke på att det senaste åren varit svårt att hitta rena vintervita från bra linjer så kanske det har med det att göra.
*OT*
#40 Självklart ska man avla efter sunt förnuft. Men avlar man efter sunt förnuft, så är det oftast för att man vet att någonting kan hända, om man gör fel. Någonstans måste det ha börjat.
Jag tror, att de flesta djurarter har fått stå ut med en hel del, i forskningens värld…
Dvärghamstrar är i regel fertila längre än guldhamstrar.
Jag har två honor som nu har ungar vid hög ålder.
Ena hamstern är 1 år och 4 månader och den andra är 1 år och 7 månader. Ingen av dem har haft några kompikationer.
Hamstern som är 1 år och 4 månader fick sin första kull vid dryga 1 års ålder.
Hamstern som är 1 år och 7 månader har nu sin tredje kull första kullen fick hon vid 6 månaders ålder och de andra två efter 1 års ålder.
Båda två är av arten vintervit.

Om hon biter en unge eller äter så vill mamman vara i fred med sina ungar det är helt normalt att dom kan göra det………men du ska inte hålla på med ungarna om du gör det //// isabelle
#9 i det vilda så slutar inte hamstern att avla när den blir gammal. i det tama så vet vi att det är en stor risk att avla på en hamster som är äldre än nio månader. Hamstern i det vilda är gjord för att få ungar hela tiden.
Mvh
Mig

Hur vet du att dom inte slutar para sig efter en viss tid..?
Det vet man väll inte alls.
Men med tiden har de kanske glömt instinkten att de är för gamla..
Men ingen vet väll om de fortsätter att para sig efter en viss ålder ute i det vilda…
Hamstern i det vilda lever säkert inte så länge
Hos visa arter är det väl så att hanar går mest på de yngre bara för att de är lättare och säger inte i från medan de äldre totalvägrar och börjar slåss. Kan ju mkt väl vara så för hamstrar med. Och som UlrikaD säger så kan de springa väg, vilket de inte kan göra i fångenskap.
Sedan en anledning till att man har satt upp rekommendationer är ju för att man har sett att hamstrar har tagit skada och att man vill se till att det inte händer fler gånger. Tror knappast de sitter och tänker ut regler/rekommendationer bara för att det är kul.
Kanske upprepar nå som redan är sagt nu isf ber jag om ursäkt och de är inte fler pikar mot TS.
// Pabblo
#12 man lär sig av misstagen. hamstern är ett produktionsdjur och är till för att även i hög ålder kunna fortsätta att avlas på.
varför lever en hamster uppåt tre år, när den bara ska ha två kullar innan den är 9månader? sedan så är den ju ingen mer nytta för naturen, mer än till mat.
Mvh
Mig
#54 Jag tänker att hamstern är till mer nytta för naturen än så. Till exempel att den "rensar" upp i naturen, när den samlar in bomaterial och mat, till sina bohålor. När hamstern sedan vandrat vidare, blir bland annat matförrådet till näring för jorden, vilket växterna runt bohålan sedan suger åt sig.
#55 jo visst, men det skulle naturen stjäna mer på om hamstern fick ungar då samtidigt.-
Mvh
Mig
Hur går det för hamstertösen o henne bebisar?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

jag tror att användaren har avslutat sitt konto, när hon gjorde denna tråd kunde man besöka hennes sida men det går inte numera..
#57 hennes bebisar mår super bra, inga problem alls med någon av dem. Min granne köpte 2 st o de lever jätte bra..