Akut omhänder tagen hamster. Frågor
Hej hej
Har för en stund sen blivit hamster ägare, ägaren ville bli av med den omgående annars skulle den släppas, jag hade ingen plan på att skaffa hamster alltså vet jag egentligen inget om dom. Har läst igenom lite artiklar ang mat och Bur. Men har en hel del frågor.
Jag vet att hamstern är runt ett år.
Men hur ser man vilket kön hamstern är?
Vad är det för teckning och färgsort på den?
Hamstern är inte direkt tam men väldigt smitningsbenägen och pigg.
Hur får jag den handtam på bästa sätt?
Något annat jag bör tänka på just inför sjukdomar och dens hälsa?

Du, ta bor salt/mineralstenen som den har i buren. Orsakar bara skada och gör ingen nytta.
Tycker det ser ut som en bö sg, men jag är inte så inne i guldhamstrar så det får någon annan bekräfta.
Du ser om den har en pung, hihi.
Handtam gör du helt enklelt genom att ta upp den korta stunder.
Skulle väl säga Silvergrå iaf..tycker öronen är lite för mörka för brunörad :) Kan vara bandad med, tycker jag ser lite vitt där vid ryggpartiet :)
Lycka till nu! 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Vad kul att du fått hem en hamster! :)
Men hur ser man vilket kön hamstern är?
Titta på 'bakdelen'(underifrån). Könsöppningarna är längre ifrån varandra om det är en hane. Är de väldigt nära varandra är det en hona. Dessutom bör du se kulorna om det är en hane, de får en längre bakdel ;)
Vad är det för teckning och färgsort på den?
Silvergrå, kanske silvergrå bandad. Är inte säker, nån annan får svara säkrare.
Hur får jag den handtam på bästa sätt?
Du kan låta h'n vara nån dag, eftersom du nyss fått hem den. (om den inte blivit hemmastadd och så.) Sen får du börja vänja den vid dig, prova ge den godbitar från handen t.ex., och förknippa handen med något bra. Så kan man lägga godbiten längre och längre upp på handen, så tillslut vågar h'n sig kanske ändå upp i handen(om h'n inte gjort det tidigare då ;)) Och så får man fortsätta så. Vänja den vid dig. Klappa och prata med den.. Lär känna varandra ;D Släpp ner honom/henne att leka på golvet/i en hage osv.. :)
(nu blev det ingen bra förklaring kände jag.. men hoppas du förstår lite iaf)
Något annat jag bör tänka på just inför sjukdomar och dens hälsa?
Jag vet inte hur jag ska svara här.. lämnar till någon annan, för att vara på de säkra sidan. :) Men om det skulle hända hamstern något, är ju veterinären det bästa alternativet ändå, såattsäga. ;)
Hoppas det går bra med nykomligen, lycka till! (:
Du har ju redan fått svar på de mesta, så jag slänger bara in en bild på en kille, så förstår du vad alla snackar om
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#5 Det var en bra bild, tydlig och allt ;) å sööt!
(bara klicka på bilden sen kan du förstora en gång till :D)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Om hälsan och sjukdomar!
Hamstrar är väldigt känsliga för vind, värme och kyla. Dvs den ska ej stå i ett kallt rum eller i ett rum där det är för hett. Hamstrar ska inte badas, då blir de kalla och kan dö.
En frisk hamster har gula långa tänder, korta klor, liten svansstump och ska ej vara mjällig eller ha torr hy. Är den fel omhändertagen så kan den ha dålig pälskvalité men det brukar bli bättre.
Ge den ej för mycket proteiner, fett och och kolhydrater. Då mår de dåligt. Den ska endast ha mycket lite mejeriprodukter annars blir urinen missfärgad och luktar mycket illa. Fri tillgång till vatten och helst vanlig hamsterblandning.
Frågor? Kram Geegee
Tycker maten ser lite fattig ut, köp ny som är bättre =)

Tack alla ni för svaren…
Har då kommit fram till att det är en Hona i vart fall. Och att hon då inte är så missskött ändå, bara att dom inte tagit ut henne och gjort henne handtam helt enkelt.
#10 Ang maten, ja den ser fattig ut där, men det va det jag fick med och som sagt, allt hände på en kvart typ, jag fick reda på att det va en tjej som ville göra sig av med en hamster, nu eller så skulle den släppas ut. Så jag va väldigt snabb att hämta den.
Men det står en skål bredvid den med lite färska grönsaker i, som inte syns på den bilden. 
Jag har ju Råttor i vanliga fall så färska grönsaker är vanligt här hemma.
Har även haft 16 gerbiler innan, och det verkar som många tycker att gerbilerna och hamstrarna är rätt så lika i beteende och mat osv.
Det värsta just nu är att hon är väldigt Rymningsbenägen och biter mig så fort jag stoppar ner handen i buren… Men ska se om jag kan vända henne. 
#10 Det är Zoomans fullkostblandning, använde den ett tag också men nu har jag riktig hamstermat.