Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1228 ggr
helena71
0

Lååånga klor!

Känner mig som den absolut sämsta hamster ägare någonsin! Vår hamster Dumle har helt plötsligt JÄTTELÅNGA klor, vi är ju med pälsbollen varje dag å har missat detta, skäms!

Våra tidigare hamstrar har vi aldrig behövt klippa klorna på och denna kille är den mest aktiva så dom borde slipats ner naturligt kan jag tycka.

Vi har nu försökt hålla fast den lille som grips av panik.

Kan tillägga att det tog månader att få honom tam, ville bara bitas.  Hur bär jag mig åt för att inte förstöra det vi byggt upp?  kan man använda vanlig nagelknippsare?

Olyxashamstrar
0

Det är ingen fara! Anledningen är ju att han inte gräver eller klättrar så mycket, och lyckas därför inte slipa ner dom själv. När jag klipper mina hamstrars klor så använder jag en klosax för katt vilket jag tycker är super! Men så som sagt måste man vara otroligt noga, och ha hamstern stilla så gott det går så inget annat än klon klipps. Jag brukar lyckas rätt bra med det.Men sedan så är det oftast dom som sköter klorna själva. Men vad har du för slags Bur till Dumle? Har du något han kan klättra på, eller gillar att gräva i som kattsand eller liknande.

helena71
0

Han har en gallerbur, vilket inte är det bästa har jag förstått.

Men den har flera våningsplan å rör så han klättrar inte på gallret.

Han har en stor låda m sån fin badsand som han både tvättar sig i och har till toa. Ska man ha lite grövre i en annan låda?

Han springer lös varje kväll och klättrar på allt möjligt. Vi har försökt hålla fast han men killen får panik, han litar inte HELT på händer.

Olyxashamstrar
0

Okej, nej galler hade jag förr också men det var inte så bra då dom gnager ibland och olycka har inträffat mm. Men annars så ta honom till en veterinär isånna fall. Dom tar inte så mycket för kloklippning har jag hört. Runt 50kr.

helena71
0

Dumle får gå till vet i morrn å klippa sina monsterklor!

Lika bra när han är sjövild så ingen liten tå rykerTungan ute