Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 3588 ggr
Minitassen
0

Slog i huvudet i golvet!

Mumin har fått lära känna mig nu, och jag fick "tillåtelse" att lyfta honom och han var lugn i min hand, sen fortsatt vi så och allt gick bra. Jag hade stenkoll på honom..

sen hände det! han ramlade ner på golvet och kom på huvudet sen på ryggen! Gråter

Sen stog han typ still ( av chock ? ) sen när jag la in han i buren såg det ut som om han nös typ, och gjorde nysljud!

Är detta farligt?!Gråter

TildaH
0

Är verkligen inte bra, men avvakta o se hur han beter sig.

Ett viktigt tips är att aldrig hålla hamstern på högre nivå från marken än vad den kan "hoppa" för Att undvika ev. skador, de är kvicka små djur.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Minitassen
0

#1 Ja.. han var verkligen lugn och jag höll hårt i honom.. fattade inte hur det kunde hända sådär snabbt..

Minitassen
0

Jag känner mig ganska lyckligt lottad, för jag har en veterinär (billig!) nära mig på gångavstånd ifall olyckan är framme!

Englatassens
0

Hoppas d gick bra……….Skäms

Minitassen
0

#4 tack..

ringer nog veterinären idag om han verkar konstig, sen blir det väl veterinären nästa vecka.. om allt går som de ska!

Minitassen
0

Finns det något man kan göra nu hemma om det nu skulle vara en hjärnskakning?

[iurochskur]
0

Det bästa du kan göra nu är att lämna honom ifred i buren, sätt buren i ett lugnt rum om det är livligt i det han bor i nu. Sen kan du ge honom extra vätska så chocken lägger sig. kolla till honom extra så han inte blir försämrad eller blöder ur näsa och mun.

Minitassen
0

#7 Ska bli!

Minitassen
0

Sådär, nu är han med sin Bur i badkaret där han inte blir störd.

Ska jag ge honom sallad m.m?

[iurochskur]
0

#9 Sallad och sånt är jättebra!

Minitassen
0

#10 Vad bra :) Har precis gett han sallad.

Och självklart går jag till veterinären om han inte mår bra imorn/i övermorn. :)

Minitassen
0

ska nog kolla till honom snart..

mumin, lämna inte mig. ?

Minitassen
0

han mår inte bra tror jag ;(
Han blev arg på mig när jag skulle kolla till honom :O

Odette
0

Jag har varit med om en guldhamster som fått nosen/skallen klämd i en dörr.. det var snäppet värre än detta kan jag lova. Men hon nös å ruskade på huvudet länge, förmodligen för att rensa bihålorna och hals från blod.. hon blödde nåt så fruktansvärt :( Det är en av de värsta upplevelser jag varit med om..!!
Så ja det verkar kanske inte så bra, ett fall kan ju gå bra många gånger men rätt vad det är så hamnar de fel.. å då kan det vara för sent, de kan ju få hjärnblödningar, inre skador etc. Så jäkla hemskt, det går så himla snabbt - man hinner knappt va med! Hur beredd man än anser sig vara så räcker inte reflexerna till alla gånger Gråter

Lugn och ro rekommenderar jag också, lätt smält mat som inte är för hård kan också vara bra- ifall att han slagit ut någon tand eller skadat sig i munnen. Det är ju lite svårt att undersöka själv, speciellt när de är i chock å behöver få vara ifred tills en veterinär kunnat kolla på den..

Men jag håller tummarna för honom, sånt här är så jäkla jobbigt :(

Ett allmänt tips till ALLA; håll hamstern nära golvet tills du vet hur den är. Man blir lätt lurad av att de verkar så lugna, sekunden efter kan de lika bra flyga ur handen. Å då är det bättre att den ramlar några cm/dec istället för från en stående människa..

(Detta var inte riktat till TS- jag blev bara påmind om hur lätt olyckor faktistk händer..)

Lycka till nu med lillen!! Uppdatera här sen när han varit hos veterinären.. så vi får veta hur det gått!
Kan även tillägga att jag tycker din egen iakttagelse är väldigt viktig i detta fall. Många veterinären kan säga att nä men det är ingen fara, den kommer klara sig. För att hamstern sedan skall plågas till döds av inre skador. Det var det som hände med guldhamstern som blev klämd i dörren- hon fick diagnosen att "hon inte skulle ha varit så pigg om det blivit allvarligt". Jag ville verkligen ta bort henne där på Plats! För det var verkligen för j*vligt hur hon blödde , å hur hon mådde.. Men. Dum som man är litade jag på vetten. Hoppades att hon skulle klara sig..

TRE dagar senare hittades hon död i buren. Tre dagar av förmodligen ofantlig smärta å inre skador- tro mig. Jag önskar att jag hade skitit i veterinärens råd och gått på min magkänsla! Gråter

(Obs, det är ju inte riktigt samma sak nu.. hon hade ju blivit klämd i en dörr rätt rejält. Vill absolut inte skrämma upp dig, han kan ju klara sig fint. Men tog med mitt eget exempel så du förstår vikten av att inte lita blint på en veterinär i detta fall.. Hamstrar kan verka må såå mycket bättre, än vad de egentligen gör.. :(  )

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Imasy
0

Tänk bara på att inte låta honom stå för kallt. Om han mår dåligt så kan han tappa kroppstemeperaturen, och jag tycker ett badkar känns lite kallt?

91Marran
0

bättre att åka till en veterinär direkt än att vänta. lycka till!

Mvh
Mig

Minitassen
0

Hej!
Tack för alla svar :)
Har ringt runt till veterinärer nu men alla är på semester men kommer hem om några dagar Rynkar på näsan

Minitassen
0

Men imorn ska jag ringa till de andra, och då åker vi dit på kvällen isåfall..

nello4ever
0

Om det blir kallt i badet kan man väl fylla på med ca ett par cm varmt vatten då en plastbur inte bör läcka..?

TildaH
1

#19 Då är det väl mkt smartare att flytta buren till ett annat ställe, t ex under en säng eller i en större garderob.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

nello4ever
1

#20 sant tänkte bara om TS tyckte det var den mest passande platsen i hemmet;)

Odette
0

#3 Den kommentaren missade jag , har du gångavstånd till vet.. då äre bara att ta en promenad då :'/ 
Ang Bur.. DUNA / samla/antonius back skyddar mot drag.. Men ställ hellre buren på ett varmare golv/på en hylla- istället för i badkaret :)

_

Minitassen
0

#22 Ringde henne .. men hon va inte hemma :( Hon kommer hem den 25 juli..

Har en Dunabur.

Minitassen
0

Jag är jätteledsen efter detta och känns som mitt fel..
det var en hemsk upplevelse! :'((

Minitassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mumin mår bättre!
Bild på han :D<3

Odette
0

Naw, va skönt :')

_

Minitassen
0

#26 Japp Glad
Det är så tragiskt när det händer Obestämd

Annisch
0

Skönt att han mår bra! =)

vet precis hur det känns, har varit med om typ samma sak.. fast det slutade oxå bra som tur var ;)

Minitassen
0

#28 Vad bra = )

Tinwe
0

Skönt! då kan man andas ut :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

agnes_S
0

Vad skönt att han mår bra =)

En av brorsorna här hemma är också sådan, swosh-swosh säger det när han har tröttnat på att sällskapa :P

Minitassen
0

#31 hehe ^^

Roxie
0

Skönt att det gick bra! :)

// Sofia

Minitassen
0

#33 Japp =)