Tazzars Dubbel-Knut ? Ancylus Gos Crazy
Denhär kullen kommer att bli LH. Rent LH i denna kull! Vill så säga ingen KH i denna stamtavla. Även rex kan förekomma i denna kull! Föräldrarna är Tazzars Dubbel-Knut (Silversvart rex LH)och Ancylus Gos Crazy (Mink LH).
Färger som kan förekomma i denna kull är Creme sö och rö, Svart,Silvergrå,Silversvart,mink,sobel och rost…
Alla ungarna kommer att bära ett namn med Dubbel från Pappa Dubbel-Knut!

Va kul :D
Hmm så man kan para silversvart och mink? nyfiken fråga bara angående genetik:P
// Pabblo
Några namn på ungarna som jag kommit på för en stund sedan.
Namn åt Hanarna
1. Dubbel-Dracula
2. Dubbel-Trubbel
3. Dubbel-Casanova
4. Dubbel-Knutte
5. Dubbel-Trassel
6. Dubbel-Bandido
7. Dubbel-Power
8. Dubbel-Slash
Namn åt Honorna
1. Dubbel-Crazy
2. Dubbel-Spicy
3. Dubbel-Fluffy
4. Dubbel-Honey
5. Dubbel-Medusa
6. Dubbel-Rose
Det var några namn jag har kommit på! Ni får också tippsa om något namn med Dubbel- ????
Ja jag har dock inte hört att det inte skulle gå! Jag tror nog Mia skulle ha sagt något om det isåfall när jag nämde hanens färg som jag skulle para honan jag sökte med.
Oh, mink! *mums*
Har själv bestämt mig för att få fram mink och koppar på mina korthår.
Silversvart kan det väl förresten inte bli om inte mamman också är silver?
Silversvart är ju SgSgaa. =)
Silvergrå finns det mycket av från Dubbel-Knuts sida! Creme finns det flest av från Gos Crazys Sida….Det vet jag i allafall…
#4 Är inte silver dominant..? För svart är ju recessivt så då måste ju mamman och pappan ha svart, sen finns det väl silversvart hetero och homo?… hum.. xD
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Dubbel-Dingo åt hane! :)
När det gäller Knut så kommer hans färg antagligen från hans mormors mors sida. Mormors mor var choklad lika så mormors mors föräldrar var båda choklad. Så antagligen kommer den svart färgen därifrån någonstans vilket var troligen orsaken till att Knut blev Silversvart.
#6: Kollar man på SHFs sida så har silversvart enbart genkoden SgSgaa.
Så då antar jag att det enbart kan bli silversvart om båda föräldrar är silver-varianter.
Silvergrå benäms ju som Sgsg/SgSg.
Men på silversvart står enbart SgSgaa.
Samma som att silverchoklad enbart står SgSgaabb, till exempel.
Lite OT dock. =)
Håller tummarna för en mink - det är ju så läckert! ^^
#9 Vad knäppt! :o jag som trodde att silver var dominant och att om en hade silver så kommer det kunna överföras på ungarna lätt som en pankaka .. hihi. Men okej då har man lärt sig nått nytt :]
sorry för ot! :P
/Matilda
Det finns ju en hel skog av färger och teckningar xD
#10: PMar dig istället, så kan vi fortsätta diskussionen där. ^^
#6 Du har helt rätt
#9 Det är fel om det står så silversvart finns i heterozygot aaSgsg och homozygot aaSgSg
Förlåt om jag forstatt med OT
Håller tummarna att parningen tagit 
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#13: Ja, då bör det ju i sådana fall ändras så det står rätt. 
Tänkte att det inte riktigt stämte helt, eftersom resterande silvervarianter finns i både hetero- och homozygot.
Men eftersom jag inte är helt 100 på svartbaserat, tänkte jag att det kanske var ett undantag.
Då bör alltså silverchoklad ändras på hemsidan också.
Gillar namnen i #2.
Får bara hoppas att ungarna inte blir exakt som deras namn är.
För då tycker jag synd om Dubbel-trassel.
Han lär i sådana fall inte få det lätt. 
#14 hahaha får Dubbel-Trassel sin pappas långa hår så förtjänar han sitt namn. hahaha! Knuts hår kan ibland kännas som ett ordentligt trassel. Precis som det kändes idag. Men nu är han borstad och ingen trassel hamster något mer. hahahaha
Idag har Cos Crazy fött sina ungar. Ser ut att vara mellan 6-7 stycken i högen. Är inte helt säker ännu men något sådant tippar jag på när jag snabbt tittade på den rosa korvhögen i boet. Skall försöka räkna dem i ett senare tillfälle. Detta är Knuts 3dje kull.
I sin andra kull som han fick med Adalea så finns en sobel,en svart och en normalfärgad umb. Det är i allafall vad ägaren har sett på de ungar som varit ute ur boet. En tror jag blev rex…alla är lh i den kullen…
#7 Ja Dubbel-Dingo är ett bra namn det också!
Grattis!! :)
/Matilda
#1.. förr om åren så fanns d en rekommendation på Shf, att man ej skulle blanda svartbaserat med cremebaserat…men såg att d e borttaget nu…
#16… Grattis till bebisarna!!
Om inte pappsen bär på r.ö så blir d inga r.ö bebisar… men d vet du kanske redan… (d spelar ingen som helst roll vad d står för färger bakåt i stamtavlan, d e vad föräldrarna bär på som gäller) å gör han d kan du ju även få silvermink då… ja silvervarianter öht… 
Grattis till bebbarna. ^^
18# Knuts Morfarsmors far var en rödögd rost. Knuts farfarsfars mor var en Albino så,jo lite anlag för röda ögon finns i knuts blod. :) Silver mink? Låter intresant! :D
#19 Tack så mycket!
17# Tack så mycket Tinwe
Ojoj….
Det var betydlig fler än jag trodde…hela 10 stycken ungar. Trodde knapt mina ögon så jag räknade dem 3 gånger och fick dem alla 3 gånger till 10 stycken. Jag tror nog Knut slog sitt rekord nu med antal ungar!

#22 Jag förstår förstås att du menar att det är den största kullen som han har blivit pappa till och jag utgår ifrån att du är medveten om att antalet bebisar avgörs av antalet ägg och inte spermier men någon annan kanske inte har lika stor koll så lägger in den här "parantesen" ändå.
Grattis till den stora kulllen! Båda föräldrar är verkligen fina. Bli inte förvånad om det dyker upp ett PM med en intresseanmälan från mig… Är galet sugen på en guldis ju… =)
#23 Tackar! Jo det är sant att antalet ägg också har en stor del i det här med att få stora kullar! Men då måste också hanens spärma vara av god kvalitet. Om vissa spermier är för slöa eller har en defekt så de inte kan simma ordentligt så då kommer det inte heller så mycket ungar fast honan skulle produsera många ägg när hon är brunstig. Så stora kullar kommer det nog om honan produserar många ägg och hanen har bra kvalite på sina spermier.
Men jo jag måste säga att jag blev ganska förvånad av hans stora kull…hehe
Här är en bild på bebisarna 2 dagar gammla. Ingen av de 10 ungarna har tagits bort av mamman än så länge.
Det ser mörkt ur för färgen sö och rö creme i denhär kullen. Dom börjar bli en aning för mörka för att någon av dem skall vara creme. En ser väldigt mörk ut kanske en Knut Junior om den inte möjligen blir svart. Ser ut som om det skulle kunna vara silversvart/svart,sobel,mink , normalfärgad umb och silvergrå i denna hög. Man ser ju lite bättre om vad färgerna är om några dagar…
Alla 10 skruttarna mår finemang! Inga har tagits bort av mamma Gos Crazy än så länge. Så ungarna är alla friska och starka små skruttar. Dom är 3 dagar gammla idag.
Sööööööööööööööööööööööta 
Det blir tror jag att välja en Sobel grabb då när inga cremer dyker upp och om inga silversvarta/svarta dyker upp. Mink hane kanske men jag tror nog jag häldre väljer Sobel,creme, svart eller silversvart om jag får välja. Skall bli spännande om några dagar när färgerna synas bättre på dem. Kom just på att jag har namn på 9 hanar. Måste hitta ett till namn samnt 4 namn till åt honorna.
Fem dagar gammla idag…9 stycken kvar…en dog av svält. Den var mycket mindre och orkade inte slåss om spenarna så den svalt ihjäl tyvärr. Hittade den död i boet bara skin och ben när mamma Gos Crazy var upp och äta lite Barnmat.
Jag tog bort den döda ungen som låg i ett hörn död. Den var hel. Alla de övriga ungarn mår finemang.
#31 Naw!! Den som gäspar borde få heta Dubbel-Gäsp!!
#32 hahaha eller Dubbel-Yawn gäsp på engelska. hahahaha
#33 I know
. Men , varför inte? 

2 döda igen av svält en tös och en grabb! De andra ser stora friska och krya ut. En är väl lite mindrä än de andra så vi får hoppas de klarar sig. Kollade könen idag så nu så nu har de namn. Om de är rex eller ej kollar jag i ett senare skäde. Morrhåren får växa lite först.
Killarna
- Dubbel-Trassel Behålla
- Dubbe-Trubbel
Tjejerna
- Dubbel-Crazy
- Dubbel-Spicy
- Dubbel-Honey
- Dubbel-Fluffy
#28… vad jag kan se så e d bara vilttecknade i din hög….
#36 Menar du normalfärgade? Eller du menade förståss kindtäckningarna.Ja här finns varken creme,mink eller sobel. Jag skulle tippa påsilvergrå,silvergrå umb. samt normalfärgad och normalfärgad umb.
Vet någon förästen om en mörk silvergrå klassas som silvergrå umb? Hittade ingen silvergrå umb på Hamster föreningens sida om färger.
#39 Vilka gosingar! Vad tippar du för färger! Vissa har kindtäckningar och är mycket mörkgråa. De andra är lite ljusare som synes. Hur ser en mörkgrå ut som liten?
#42 Den längst upp och längst till höger ser ljusare ut…:) Kanske en nf? :) Har dock aldrig haft nf bebbar… :o
/Matilda
#44 Ok Tack skall se om några dagar när de fått lite mer päls på sig! Hade hoppats på att få behålla en sobel, silversvart eller creme! Men…man kan ju inte få allt man vill ha alla gånger eller hur?
Så en silvergrå umb eller normalfärgad skall nog duga de me. Gullig bebis hon var! En riktig sötis! :)
#45 jadå! Silvergrå umb är superfint enligt mig .. ^^ :D
/Matilda
#47 Jag skulle nog inte vilja säga att någon av de är nf umb, kan inte skymta nån som ser sådär lite "orange" ut :]
/Matilda
Ahaa…ok…De är troligen silvergråa de ljusare då. Men vad tusan är de som är så mörka då?
Kan det vara mörkgrå eller normalfärgad umb? Är inte så insatt i silvergrått! Hade en silvergrå hona en gång som hette Moonspirit. Hon var kh hon var hjätte gullig. Såg ut lite som Sigriid. Henne använde jag för att få fram Offwhite. Men det var så länge sedan. Minns dock inte riktigt hur henne silvergråa bebisar ut för det var ett bra tag seda jag fick silvergråa ungar.
Hmm.. Jag tror nästan alla är silvergrå umb faktiskt :D Vet inte så mycket om hur man får fram just Mörkgrå :/
/Matilda
#51 Hmm ok, viste inte att silver umbs kunde se nästan svarta ut i färgen när de är svå. Mörktgrå hade jag tänkt mig..men svartgrå? Det var något nytt för mig…Kollade SHF sida och tycker att mörgrå liknar än silvergrå umb.
Men vad vet jag. Såg däremot ingen bild på en silvergrå umb där så man kunde jämföra med en mörkgrå. Skall kolla igen lite där.
I SHF hittade jag en bild på en mörkgrå. Gå in på guldhamstrar och färger och titta själva. Ser inte den ut som en silvergrå umb?
Eller är jag helt ute och cyklar nu.
Jag ger upp! De ser ju så gott som lika ut…Får huvudvärk av att försöka lista ut detta. Vi får se om några dagar när de fått ännu mera päls…
#54 Jag hade med väntat.. få inte panik, hahaha :) Du har ju god tid på dig :)
/Matilda
#55 hahaha jo, jag skall försöka hålla mig lugn! Men man är ju lite nyfiken! De här bebbarna börjat bli så sjukt gulliga nu för varje dag som går.
Grattis till kullen! Farfar Fievel och övriga släktingar hälsar. 
Mörkgrå är de inte, det är en helt annan gen än Silvegrå (Mörkgrå= dgdg, Silvergrå = Sgsg/SgSg).
Mörk Silvergrå är bara en mörkare variant av Silvergrå, alltså inget umb inblandat, för att få just en Mörk Silvergrå. Det finns även Mörk Silvergrå umb.
Alla dina bebbar ser umb ut, då magarna är gråa. Annars hade magarna varit benvita.
#57 Tack så mycket! Dubbel-Knut hälsar farsan och morsan samt syskon och släktingar han med! Det var faktist mycket intressant info du kom med! Dubbel-Trassel ser ut att vara ganska mörk. Antar väl att det finns olika styrka på umb tippingen hos silvergrå umb. Det var när vissa av dem var så mörka som jag började fundera litet. Skall vara kul att se hur Dubbel-Trassel börjar se ut om några dagar för han e ganska mör än de andra.
Såhär ser listan ut nu…
Killarna
- Dubbel-Trassel Behålla
- Dubbe-Trubbel
Tjejerna
- Dubbel-Crazy
- Dubbel-Spicy
- Dubbel-Honey Tingad
- Dubbel-Fluffy
Ahem…hehehe…ser ut som om jag i misstag skulle ha tittat fel på könen när jag kollade dem när de var en vecka. En tjej har tydligen förvandlats till en kille sedan torsdags…hahaha…orsaken var att jag tyckte jag såg spenar på denne och tittade inte så noga där nere mellan deras ben…hehehe…så kan det gå. Hur som hällst så här är det nu.
Killarna
- Dubbel-Trassel Behålla
- Dubbe-Trubbel
- Dubbel-Casanova
Tjejerna
- Dubbel-Crazy
- Dubbel-Honey Tingad
- Dubbel-Fluffy
Mamma Gos Crazy hade tråkigt så jag tog ut henne och springa i bollen en liten stund. Under tiden passade jag på att ta lite nya bilder på pluttarna.
#61 Men titta runt ögonen! dem börjar ju bli lite orangea där ju.. Tänk om du får lite nfar endå! :o eller typ nf umb… :o
/Matilda
#63 Jag har länge tyckt att vissa har varit lite för mörka för att bara vara silvergrå umb. Jag har också lagt märke till att vissa har börjat få orangare kring ögonen. Så antagligen blir det nog några nf och nf umbisar också.
Ja det är en liten nf umb du har på #61 och #62 
#65 men var kul att det fanns lite färgvariation i allafall i kullen. :D
Grattis till kullen!
Umb finns som så många andra teckningar/färger i olika nyanser. Det är bara fint om de är mörka! Det finns på tok för många för ljusa umbar..
#67 Tackar! Jo jag har lagt märke till det jag med faktist. Det kanske är svårt att få fram en riktigt bra mörka umb. hamstrar.
Redan som 5 dagar tyckte jag att han var för mörk för att bli silvergrå umb. så visade det sig vara en nf umb i stället… hehehe… det var kul det.
#68 Nej det är inte så svårt att få fram mörka umbar..att använda svart brukar bli bra
då får även de som inte är umb bättre teckningar/hätta. Tror inte att så många försöker. Jag har fått fram en del mörka både silvergrå och nf och de normalfärgade är så fina som vuxna när de djupnar i färgen.
#69 Ahaa jo jag hade en liten aning att svart kunde vara orsaken till bra mörka umbar. Knut är ju silversvart samt mormorsmor var ju svart! Jag tror att han kommer att bli en mycket fin mörk nf umb. lillgrabben. när han blir större.
Vi får bara vänta och se vad som händer hur han ser ut när han utväkclats klart. :)
Nu är listan såhär…
Killarna
- Dubbel-Trassel Behålla
- Dubbe-Trubbel
- Dubbel-Casanova
Tjejerna
- Dubbel-Crazy Tingad
- Dubbel-Honey Tingad
- Dubbel-Fluffy
Har jag sagt grattis??
… annars: GRATTIS!!
Jag kan se nf umbar å Sg umbar!!
#75 Tack så mycket! Jo det finns både silvergrå och nf umbar i denna kull. :D
Fast jag måste säga att jag bara ser en Nf. 
#77 Ja, det borde bara vara en nf i kullen vad jag har sett de ndra är silvergrå….
Bild på allihopa.. en har tyvärr dött. Dog väl av Värmeslag så länge jag var borta. :( Så nu finns bara 2 honor och 3 hanar kvar…
Jag är värkligen förvånad hur lugna och kelna vissa av dessa ungar. De sitter gärna lugnt i handen och tittar på en. De har fått ögon nu! Specielt Dubbel-Casanova han e sjukt gullig! Han gillar värkligen att bli kelad och sitta i handen. Det är bara en liten grabb som är lite smårädd och sprallig och det är Dubbel-Trubbel hahaha.
Har bytt namn på vissa killar i Kullen. Listan ser ut så här nu istället.
Nu är listan såhär…
Killarna
- Dubbel-Casanova nf umb. LH Behålla
- Dubbe-Trubbel sg umb. LH
- Dubbel-Boss sg umb LH
Tjejerna
- Dubbel-Crazy sg umb LH Tingad
- Dubbel-Honey sg umb. LH Tingad