Kött till en Hamster?
Heej!
Det är så att jag har en kompis som säger att hon ger kött till sin hamster. Själv har jag ingen hamster.
Så av nyfikenhet undrar jag, Går det att ge kött till en hamster?
Tacksam för svar! =) <3
Jag ger min hamster kött =)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold

Oki…. =)
Ja, det bör ges någon gång då och då. Själv ger jag mest Barnmat i köttväg, pasta med kyckling-"sorten" är väldigt uppskattad! :)

Ibland ger jag rökt skinka, sån där Persons eller vad det nu heter.
// Dodat :)
Då dom inte är vegitarianer utan allätare så behövs kött som man kan ge i olika former, själv ger jag antagligen kokt eller rå av köttfärs/blandfärs.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Rökt skinka är dock väldigt salt och ska nog ges sparsamt eller inte alls.
Jag är av den "lata" sorten och kör på kött i barnmatsburkar.

Oj, kanske kokt skinka är bättre?
// Dodat :)
#7 Skinka huvud taget är ganska salt och jag rekommenderar att inte ge det alls.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag kokar innerfiléer av kyckling eller ger kattmat, alternativt torkade mjölmaskar, i bland rå nötfärs, hamstrar behöver animaliskt protein i sin kost.
Blandfärs skall inte ges rå då det innehåller både nöt och gris, inte heller fläskfärs.
I många hamsterböcker såväl eng som sv rekommenderas att ge mjölmaskar, går att ges levande. Jag klarar inte av att ge levande så jag ger torkade. Dessa bör ges med måtta annars får man en fet hamster. I en bok rekommenderas även gräshoppor och en hel del annat.

Har sånna där små bitar (som kattmat fast mindre) som jag har iblandat i den vanliga fröblandningen. Ger även Barnmat med kött och kyckling i och ibland rå nötfärs.
Det var någon som sa, för länge sedan, att man kunde ge rå kyckling till hamstrar då dom har annan ämnesomsättning än oss människor (eller nått :P Rå kyckling skulle man iaf kunna ge), är det sant? :O
Jag gav Zophobas när jag hade såna hemma till mina guldar och dom käkade allt utom huvudet. Levande då, det ända problemet var att Zophobas är agressiva så om inte hampisarna var tillräkligt snabba så fick dom sig ett nyp. Men bra och mkt näring är det i dom, i gjämförelse med mjölmask som är toma kalorier (djuret fylls upp, men blir inte så mätt).
//Frida

#12 Vad är Zophobas för nått? :O
Och var får man tag på sånna…?
Störe larver än mjölmaskar och betydlig agressivare, sen har dom gadar vilket gör att dom kan bittas om dom känner sig inträngda/hotade. http://www.springhalen.dk/zophobas.JPG
Men mina blev inte bittena då guldarna här hemma var betydligt argare
, och skulle minsan döda "saken" som rörde på sig
.
//Frida

#14 Usch ;) Varifrån fick du dom? :O
Vågar man ge sånna agressiva saker till en liten dvärghmastrer? Tror inte det va?
#15 Köpte dom i djuraffären. Nä testa med mjölmask till dvärgar är nog bäst
tror masken kan skada dvärgen annars då dom inte har lika starkt bett som en guldhamster.
//Frida

#16 Aa, få se om det finns på min djuraffär då :P
#17 Finns nog på såna ställen som säljer levande mat till reptiler och det är ju ganska många ställen som gör det
, kostade 1 kr/st.
//Frida
En sak som är lite rolig är att min första hamster åt en fluga… är det vanligt? :P
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tack för alla svar! =D <3

uää larver! nä jag håller mig till barnmat 
Rå kyckling och fläskkött innehåller något som heter trikiner, kyckling kan även innehålla salmonella, alltså inget man ger rått till sina hamstrar. Dessa parasiter dör om man tillreder köttet ordentligt.
Att tänka på är att mjölmaskar så småningom blir till mjölbaggar, köp därför få åt gången om de ska ges levande.
Jag gav mina daggmaskar igår!
Jag kokar nörkött till mina. Oftast nötfärs. Min hamster gillade det iaf.
Mina gillar inte kött.
ger min lite olika:P
Men kött får hon ungifär 1-2 gånger i veckan:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Oj, vilken tur att jag läste denna tråd. Har aldrig gett kött till min hamster. Jo en gång fick han lite leverpastej.
#26 Antar att du har vintervita dvärghamstrar? De äter inget annat än torkade mjölmaskar eller kattorrfoder.
Jag hade en dvärghamster vid namn Tingeling (mandarin vintervit), den familj hon kom i från hade utfodrat henne med stora mjölmaskar.
Eftersom hon var så förtjust i dem hade familjen skickat med henne några till min fasa, tog tjuren vid hornen och lade ner en. Snabbt var hon på plats, bet huvudet av den och knaprade i sig hela larven.
Mjölmaskar finns i olika storlekar, kan tänka mig att de mindre är att föredra.
#24 kan man göra det, utan att riskera att hamstern blir smittad med något?
Mvh
Mig
Jag läste det i någon artikel så jag tvättade av en mask och gav dom, dock gav jag dom den bara för att deras mamma hade lyckats rymma så då behövde ungarna kanske en extra proteinkick när dom var moderslösa (hon har dock blivit hittad igen). dom uppskattade det väldigt mycket men det är nog inget jag gör om för som du sa så finns det ju kanske en risk att dom blir sjuka.
#31 gav du den levande då eller?
Mvh
Mig
Jag har alltid gett mina hamstrar mjölmaskar men det är mest dvärgarna som gillar dem guldarna gillade mera syrsor
kan tänka att det är mera naturlig föda för vilda guldar..
Man kan förvara mjölmaskarna i en burk i kylen vilket gör att de inte utvecklas till baggar lika fort. Så kan man ge en liten portion åt gången. I burken med maskarna brukade jag även hälla i äggfoder så blev de ännu godare och mera näringsrika 
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
hur är det med att steka köttfärs (utan kryddor)?
#32 Ja det gjorde jag för jag vet inte riktigt ur man avlivar en mask… hur gör man det föresten?
#35 vatten, troligtvis, T-sprit funkar också, men är för hemsk medtod tycker jag. för om du skär den i flera bitar så lever den ändån.
Mvh
Mig
#29, nä mina är väldigt kräsna.
Har vintervita, ja. Vågar inte testa med maskar… det låter….. ÄCKLIGT.
Men om någon kan filma en hamster som äter mjölmask vore det toppen!
puttar upp… =)

jag ger min hamster rå blandfärs. Har en lista på vad hon får äta och inte äta ^^
Jag ger mina en liiiiiiiiiiiiiten klump rå nötfärs (så man vet att d mumsar i sig d på direkten) ibland å lagad kyckling älskar d (stekt kyckling i ugnen å då får d bara utav d vita köttet, inte skinnet där d e kryddor)
#37 skicka en mjölmask till mig på posten, så ska du få film :-)
Mvh
Mig